AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.534

Vad har jag för drivaxlar? e34

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
En kompis hade en 525 som skulle skrotas, och det satt en trevlig lamelldiff monterad på den som jag tyckte var onödigt att kasta bort. Då visade det sig att drivaxlarna och medbringarna ute i naven var mycket grövre än på skräpet som sitter orginalmonterat på min 525. Så det slutade med att jag flyttade över hela bakvagnen. Nu, ett år senare så har ena drivaxeln börjat leva om väldigt mycket och kommer förmodligen att kasta in handduken framöver. Då skulle jag vilja ha reda på vad det är för axel så jag kan beställa en ny, killen som ägde grejerna förut säger att de kom från en 535.. men då jag var på skroten och mätte på en 535 så mäter axeln 27mm i diameter, jag har 30? Finns det olika axlar till 535orna eller är jag ute och simmar? Hur är det med 525 bensin och diesel, olika axlar? Om någon har tips och tror att han kanske kan hjälpa mig så är jag tacksam för ett svar! :)

Alltså, drivaxeln mäter 30mm i diameter.. Jag har inte hunnit mäta knutarna än men jag återkommer med detta.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad jag vet finns det bara 2 olika drivaxlar till E34, de med 86mm drivknutar och de med 94mm drivknutar.

De stora sitter på M5, 540, 535, 530 samt 530V8 manuell. Samtliga andra har lilla
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Det låter verkligen konstigt om det bara skulle finnas 2 olika, för jag har lyckats få fram 3 olika mått. På själva axeln då vill säga och då blev det 30mm 27mm och sedan en tunnare som sitter orginal på 525 som jag inte mins exakt.

Låt säga nu att det var samma knutar och längd som jag behöver till min bil så att den passar, på den axeln som fanns på skroten som jag kikade på. Känns ju ändå inte som att man vill sätta dit en axel med 27 i diameter och på andra sidan sitter det en som är 30mm, eller?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kan inte svara på det, men baserat på min erfarenhet och en del efterforskning på ETK så finns det bara 2 olika, sen om diametern på själva axeln skiljer kanske har med årsmodeller att göra. Men det är knutarna som avgör om de passar lr inte.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Vad tror resten av folket då, bör jag kunna montera en axel som är 27mm i diameter och behålla den ena som är 30mm?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.