AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.593

Distansring eller spacer?

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Hej

Fått tag i ett par nya (begagnade) fälgar till m3an. De har förut suttit på en 323 coupe, men nu när jag skulle sätta på dem på min kärra så tar fälgen i bromsoket. Är precis att det tar i, räcker att jag lossar hjulbulten lite så går hjulet fritt.

Räcker det med nån typ av distansring i navet eller måste man ha dit en spacer tro?

Uppskattar att det räcker med ca 2mm som fälgen måste ut för att gå fritt från oket..

Bilmodell är i detta fallet e36.

Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Jag skulle nog tittat efter en seriös form av spacerplatta.
En som har en exakt styrning både mot navet och centrumhålet i fälgen.
Är det bara ett par millimeter som saknas så behöver du bry dig om att hjulbultarna blir lite kortare.
Om du bara lägger en sorts distans i mellan nav och fälg så tappar fälgen sin styrning på navet och du får problem med b.l.a obalans.
Biltema har 3mm spacer "gratis". Spacers som är så tunna kan INTE ha navstyrning utan det brukar styra bra mot originalnavet.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Passa på att fundera lite över hur bred platta du vill ha, du kanske behöver ta till lite extra för att få rätt spårvidd. Om fälgarna är lagom bred borde du kunna ta orginal ET - ny ET (eller tvärtom?) för att få ut vilken spacer du ska ha.
st
33
styx
325ix Touring -89
M3 Touring -98
528iA Touring -98
325i -89
Bara en objektiv tanke, hur lite tar det i? om det endast är 1mm på ett visst ställe kanske det går att fila lite på själva oket, det är väl ganska tilltaget med gods i m3 oken?
Det var alltså bara en annan tanke än spacers, och jag råder starkt till att söka efter mer information om det skulle vara intressant, får ju inte på några omständigheter bli en säkerhetsrisk, då är det bättre med spacers alt andra fälgar.

Är det flytande bromsok på M3? Tänk isåfall på att oket rör sig lite och ändrar läge efter tjockleken på bromsbeläggen.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Nu har jag provmonterat med biltemas 3mm spacer. Det gick bra :)
Men jag kommer att montera dit 5mm spacers för att få lite mer marginal till oket fram.
Nu är frågan var man får tag på bra 5mm spacers och förlängda bultar till detta?

Bak passar fälgen utan nån spacer....

Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Åk till närmsta seriösa däckfirma så hjälper dom dig med bultar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.