|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Idag var jag på Novation och fick "patchen" installerad, dvs den mjukvaruuppdatering som kom i slutet av september som enligt BMW ska fixa problemet med rycken på 1:an. Första riktiga testet blir i morgon bitti, men redan nu kan jag säga att bilen känns starkare än förut, betydligt mer tryck faktiskt. Så oavsett om det löser problemet eller inte så var det värt besväret. Jag återkommer med mina intryck. |
|
| Även jag har problemet emellanåt på min 320i -06. | |
|
TompaW: du har nog fått samma mjukvara som jag har. håller med om att bilen totalt sett blev trevligare, det är ett helt annat drag direkt från tomgång ibland såpass att man får trampa ned kopplingen igen för att hålla igen. jag vande mig snabbt och skulle nog tycka det blev tunt om man skulle återgå till gamla fw:n men inte löste det grundproblemet inte... |
|
|
Jag blev rekommenderad en programvaruuppgradering när jag hade inne min koppling för kontroll och byte för ett halvår sedan, men de sa också att det höjda varvtalet bara gällde när man startade på 1:an. Alltså inte när man ska backa, vilket påverkas minst lika mycket av den skuttande kopplingen, speciellt när man har tung last eller släp. Men det kanske är det som man har ändrat i den nya uppgraderingen som kom nu i september eller? (att det även fungerar bakåt...?!) Testa gärna detta, ni som har gjort denna uppgraderingen... ;) |
|
|
Nu har jag kört bilen lite mer och måste säga att skillnaden är stor mot förut. Jag hade stora problem med rycken på 1:an och backen, men hittills har bilen funkat riktigt bra. Tidigare var det omöjligt att starta mjukt på morgonen med bilen, men nu har det funkat hur bra som helst. Dessutom med bonusen att bilen känns rejält starkare... Så hittills är jag mycket nöjd med den nya mjukvaran från slutet av september...hoppas att det håller i sig. |
|
|
Nu har jag varit hos BMW och bokat in en tid för att införa uppdateringen även jag, får se hur jag upplever skillnaden. Det skulle tydligen vara en omprogrammering av motorvarvet vid dragläget man får när man långsamt släpper upp kopplingen utan att själv gasa. Problemet ligger tydligen i att vevaxeln kommer i någon egensvängning vid en viss torsionsaxeleration på låga varv, aja något sånt iaf. Hoppas BMW har löst detta nu, för det rullar ut många 520d och 320d på gatan nu, läste i ett test (GP tror jag) idag att nya 520d fick minus för det dåliga dragläget. Håller tummarna för den nya uppdateringen....! :P |
|
|
Har fått min uppdaterad idag, är inte så imponerad än, men ska testa ett tag och se. Tendensen kom redan när jag åkte från BMW... Dock går ju motorn upp lite i varv vid dragläget nu när man ska starta från stillastående. Detta gäller då inte vid start utan gas för då går den fint som innan, utan när man ger på lite grundgas för att komma iväg lite hastigare. Får se om jag kan vänja mig vi det högre varvet eller om man kanske ska be dem byta tillbaka och hoppas det försvinner när effekten ska ökas lite till våren... ;) /Christian |
|
|
Fick besked nu av verkstaden efter 3 månader att det inte finns någon lösning på problemet för min bensinare. Hade alternativt yrkat på förlängd garanti pga tidigare två kopplingsbyten inom 1000 mil. Ingen förklaring till problemet och varför de inte klarar av att åtgärda det lämnades av BMW centralt. PINSAMT? OCH URDÅLIGT BMW! Problemen är knappast någon isolerad företeelse: Länk Länk Länk Länk |
|
| Bmw har haft en lösning i flera mån för detta har ni inte pratat med era verkstäder??? De är en programvara till motorn som behöver uppdateras. Motorn dippar för mycket i motorvarv vid kopplingsingreppet och då får man en svängning i vevaxeln. om era verkstäder inte löser detta åt er be dom söka efter n47 på puma så får dom instruktioner hur dom ska göra för att uppdatera den. Kopplingsbyte hjälper ej! | |
|
Uppdateringen hjälpte inte på min 320d iaf... Har kört med det i 2 veckor nu och problemet kvarstår. Möjligtvis är det bättre när man enbart släpper upp kopplingen utan att röra gasen, då går motorvarvet upp ca 50 rpm, men direkt när man ska iväg lite kvickare och vill ge mer grundgas så kvarstår problemet tyvärr, jag kan tom. tycka att det är irriterande då motorn varvar på mer än man förväntar sig, så man tappar känslan lite i dragläget. Så på tisdag tänkte jag se om de kan avprogrammera uppdateringen igen för att få tillbaka känslan i foten. Sen får vi se om det kommer någon annan lösning... Så tyvärr, funkade inte på min bil iaf... :( |
|
happygrus |
Verkar kommit en lösning på detta problem. Men hittar ingen mer information än denna länk Länk Vet någon vad det är bmw byter ut ? |
|
Finns det någon annan än jag som lagt märke till hur sammetslen gång man får på riktigt låga varv med sprillans nytt DPF? Både vid dragläge och körning på låg växel. Tyvärr ej permanent. Efter någon månad och antal mil är det som vanligt igen. Jag har aldrig tidigare hört eller läst att DPF skulle ha med kopplingshuggen att göra. Någon? |
|
|
Ni som har gjort uppdateringen har ni fått betala för det själva eller har BMW stått för det? Har en 318d 2009:a med samma problem. Var nere på Holmqgrens bil i Jönköping och hörde med dom. Sa att det är inget BMW står för utan det får man betala själv, 2500:- Det går inte ens på garantin om man har den kvar enligt dom. Kan detta stämma? |
|
| För mig gick det på garantin. Det löser dock inte problemet, men det blev bättre och bilen upplevs som piggare. Det var dessutom ett välkänt problem på min verkstad, en av de anställda hade samma problem i sin 320d. Känns som ett typiskt mekaniskt problem, det enda mjukvaran gör är ju som tidigare nämts att "maskera" problemet. | |
|
Jag kan bara bekräfta att detta är ett mekaniskt problem. Jag har haft tur och fick koppling och dubbbelmassesvänghjulet bytt i höstas på fabriksgarantin. Jag vände mig till Mechanum i Göteborg/Mölndal och fick hjälp utan att behöva argumentera alls. Det var ett välkänt problem för kundmottagare och mekaniker. |
|
|
> TompaW skrev: Det var dessutom ett välkänt problem på min verkstad... > jopp skrev: Det var ett välkänt problem för kundmottagare och mekaniker. Och på Bavaria Sthlm (som säljer måååånga BMW per år) hade dom aldrig hört talas om problemet då jag reklmerade kopplingen efter 100 mil på min nya 320d. Att jag sedan inflikade att detta är ett välkänt och diskuterat problem på diverse BMW-forum, kontrade dom med att det skrivs så mkt skitsnack. Det kallas för kundservice. ;-) |
|
happygrus |
Så här sägs det i en amerikansk forum tråd. "No, there is a software update that increases the revs at idle to try and help it, but a new clutch assembly is the proper fix, the new clutch has a second plate on it to help the balancing, which is what causes the judder. " Denns lösning verkar vara färsk från bmw. Finns ju en del att läsa om dom som bytt koppling och svänghjul tidigare men sedan har felet kommit tillbaka. Länk till tråden Länk |
| Finns en uppdaterad lamell nu som är svagt konisk och med en svängmassa. | |
|
ErikThörn: Vet du om det finns uppdaterad lamell även till 325i? Problemen är förvisso mindre än på 4-cyl diesel men förekommer alltför ofta på min bil. Har fått två kopplingar och ett svänghjul på garanti. Funkade ca 1000 mil sista gången sedan kom vibrationerna tillbaka. Om bilen har stått ett ett tag eller körts långt gången är det ofta problem. |
|
|
Jag har fått den nya kopplingen monterad. Fick även se hur min gamla såg ut, lamellen hade slitit ojämnt emot tryckplattans friktionsbana. (blankpolerat i ytterkant och nästan orört i innerkant.) Har nu snart kört en vecka med den nya och det är stor skillnad, har inte märkt en enda tendes, bilen går än så länge mjukt och fint, precis som jag tycker att en BMW ska göra! Fick bytet på garanti eftersom jag haft problem redan sedan första månaden efter leverans. Jag ska återkomma efter en tid och berätta om läget håller sig som man hoppas på! /C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.