AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
51.555

Ni som har E90/91 LCI diesel, skuttande dragläge?

Sida 4 av 6
Någon som vet om kopplingen uppdaterats på LCI? Min har som sagt tidiagre rullat mer än 5kmil och har inte en tillstymmelse till de bekymmer ni nämner.

Är beredd att hålla med "Nikeman", jag körde uppskattningsvis ett 10-tal manuella 320d innan jag köpte min -08 och ingen av dessa hade några som helst problem med dragläget som beskrivs.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tycker också det har blivit lite för stora utropstecken för det där. Jag startade visserligen tråden efter att ha kännt av det, men det stör mig inte för 1ans växel går ändå inte mer än någon meter innan 2an är inne och då finns inga vibbar.
Kör hårt, njut av bilen och så köper vi en automat allihopa sen så e alla glada :)

"Riktiga män kör diesel"
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
Tyvärr är det ju så att jag inte vill ha/behöver nån handikapp-anpassad bil...
Jag både vill och KAN växla själv.

På fullt allvar så skulle jag hellre vara utan bil om jag bara kunde få automat.

Och då är jag ändå beroende av bil i arbetet, samt tycker att bilkörning fortfarande är riktigt kul stundom.
(har tävlat med olika motorfordon i många år, det har väl lugnat sig LITE numer)

Jag gick på sista minan för några år sen, då lovade jag mig själv att aldrig mer.

Köpte en helt ny Mercedes diesel -06 med automat.
Säljaren (och andra) pratade sig varma för hur bra det var med dieselvrid och automat i kombination.
Jag provkörde visserligen bilen och tyckte väl att det var sådär, men jag intalade mig själv att jag måste ju ha fel med mina åsikter om automat.
Alla andra säger ju att det är så j-a bra.

Det tog drygt 6 veckor innan jag bytte bort skiten mot en likadan bil med manuell låda. Det bästa jag gjort.
Kostade mig en massa pengar, men det fick jag ta på lärdomskontot.
Är man dum så är man.

Ändå hade jag köpt en fabriksny Mitsubishi Galant V6 -02 med automat som jag störde mig på från dag 1. (byttes också snabbt bort mot en annan bil med manuell låda) Man glömmer fort tydligen.

Jag har naturligtvis kört massor av olika bilar med automatlådor, och aldrig upplevt att nån tillverkare är bättre än nån annan, det är samma skit alltihop.

:-)

bara mina 5 öre
/l-b

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Så då undrar jag ännu mer om problemet försvinner efter en mild slirning från 2000 till 2500 i en sekund eller två. Om det är helt vanlig (?) beläggning som skall sliras bort.
LillebjörnIII: Håller med dig till 100%, man köper en manuell bil för man vill ha just en manuell bil och inget annat :-)

Var också tidigare helt automatfrälst men efter att ha kört ett antal 320dA upplevde jag den som ganska vattenkammad, tyvärr märks det att steptroniclådan tar en hel del kraft ur den motorn.

Så att välja en automatväxlad 320d hade för min del aldrig varit en lösning, då hade jag ju fått en bil jag inte hade velat ha...
To
14
TompaW
320 dT-09
Tråden är intressant, jag och flera andra upplever problem med våra bilar. Istället för att diskutera problemet försöker andra (som inte har problemet) att övertyga oss om att problemet inte finns, och om det finns så är det bara "normalt" och finns på alla bilar.

Inget ont menat, bara en reflektion ;-)

Personligen kommer jag att avvakta mjukvaruuppdateringen, efter den kanske man kan diskutera med sin verkstad om iden med slita lite på kopplingen. Har ju fortfarande garanti kvar, så vågar inte riktigt experimentera så mycket.

Har även jag haft flertalet automatbilar, bla med DSG - lådan och vill inte ha det igen, hur bra dom än är.

Ser fram emot fler erfarenheter i ämnet :-)

/Tomas
J-
534
J-A
325i T -08
En lösning med modifierad koppling är nog på gång.
Länk
Mängder av inlägg i ämnet finns i olika tyska forum.

ma
7.450
marin849
Att slira till på kopplingen vid låg jämn gas medans bilen rullar och man ligger runt 2000rpm är knappast något som orsakar någon skada. Då får man hålla på ett tag så att det blir varmt.
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Tänkte stötta alla med skuttande kopplingar på 320d, min är en tidig 2010 touring (LCI) och har samma bekymmer, jag har varit inne med den på verkstaden, fått kopplingen bytt och fått förslaget om programvaruändring med höjt varvtal vid dragläget. Kopplingsbytet gjorde susen ett tag, sen kom det tillbaka. Fick höra att programvaruändringen enbart gällde när man startade på ettan, ej backen, vilket gjorde att jag vägrade att testa detta, man ska ju kunna backa med släp oxå... :P

De på verkstaden tycks hålla sig fast vid tron om att det blir ojämna beläggningar på koppling eller svänghjul och att man kan "fade:a ut" dem med hjälp av att slira till på kopplingen i högra hastighet, har testat detta och tycker att det ger lite resultat, men bara för ett tag, sen kommer det tillbaka. Har haft funderingar på om det är lite för att jag kör ganska oregelbundet, så den får ibland stå 3 dagar i sträck.

Ge er inte, kämpa vidare så BMW tar tag i detta nångång!

/Christian

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Tänkte försöka få grepp på vilka årsmodeller som är drabbade av detta problem. Är det så att
problemet finns på alla årsmodeller av E90 eller började det på -08:orna eller 09:orna?

Vad säger panelen?

Av denna tråd att döma verkar symtomen vara starkt förknippade med årsmodell -09 och -10. Äldre bilar med 163hk eller 177hk verkar inte alls vara lika hårt drabbade. En teori jag funderat på är om BMW bytt underleverantör på kopplingen i samband med facelift, men det kanske det är någon annan mer insatt person som kan svara på...
ma
7.450
marin849
Är dessa bilar lätta att starta med på låga varvtal? Typ köra iväg utan att höja varvtalet först.
Det brukar öka risken för ojämnt sliten koppling eftersom det då vibrerar mer i drivlinan än om man startar på högre varvtal. Sen kan kopplingen börja hugga och den slutar då hugga om man "bränner av" beläggningen med ett mycket kort lätt slir på högre varvtal.

Vissa dieslar har ju noll ork och "störtdyker" om man försöker starta på för lågt varv (som Audi A4 2004), så där måste man starta på högre varvtal och problemet uppkommer aldrig.
Av de fyra manuellt växlade BMWs jag haft tycker jag att min nuvarande 320d är ungefär lika lätt/svårkörda som de andra. Det är rejält med kraft direkt, jag upplever den som ganska lättrullad m.a.o.

Dock upplever jag BMWs kopplingar som ganska tunga vid jämförelse med VAGs men det har troligen inget med problemet i denna tråd att göra.
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Vad jag har fattat för så är det 177hk-modellen som är mest drabbat, men att problemet uppstår på andra modeller också.

Just det, när min koppling byttes frågade jag om man kunde se nåt slitage på svänghjulet, men det var det inte, allt såg normalt ut.

Sist jag det var lite värre på min bil så stannade jag till i en brant backe och medvetet lät kopplingen slira både framåt uppför och bakåt uppför, luktade inte mumma, men man får ju prova lite... :P Skuttade mindre för varje gång man slirat till.

Sen åkte jag ut på landsvägen, låg i ca 90kmh på 4:an, sen kan man hålla full gas, samtidigt som du håller gasen i bott gör du snabba trampningar på kopplingen så varvtalet ökar lite och kopplingen slirar till för att bita direkt när man släppt upp kopplingspedalen igen.

Prova gärna på detta för att se om det funkar för er... Det senare tipset kanske är att rekommendera då friktionsvärmen inte blir lika hög. Men iaf efter detta så har det för min del varit helt borta i iaf 3 dagar. :)

Återkom gärna med besked om det funkar för er!

/Christian
Länk

ma
7.450
marin849
jag förespråkar inte full gas. Det räcker med lite gas och slira upp varvet från 2000 till 2500 i någon sekund medans man kör på hög växel, sedan vila och sedan en sekund igen vid behov osv. Värmer man på för mycket kan svänghjulet slå sig och då är det byte som gäller eller vibrationer för alltid.
Det är ju "vibrationslöst slir" man vill ha för att "rensa" kopplingen och det får man om man gör enl. ovan. Vid full gas på en kraftfull diesel pulserar det på ganska bra vid varje förbränningscykel även om det inte känns i bilen.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Upplever ett liknande skutt-syndrom även på min 325d. Är det samma koppling till 3,0 el en annan med samma usla konstruktion??
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Har samma på min,varit så sen jag köpte bilen 2008.Inget som finns där jämt, bara ibland.Inget jag tänker på längre.
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Min går nu fortfarande utan någon tendens till skutt sen jag slirade rent kopplingen senast. Får se hur länge det håller nu då. Kan återkomma med inlägg om det kommer tillbaka igen.

(Innan jag rensade kopplingen nu senast så skuttade det bra mycket på dragläget.)

Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Fick ett litet återfall för en vecka sedan efter en lite hårdare landsvägstur i regn, men efter lite duttande på kopplingen igen, så har det inte varit nåt mer efter det och då har jag åkt 60mil i helgen... Har ni andra testat att fade:a ut kopplingen och upplevt samma resultat?

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Som sagt, jag har det på min E91 2005 och jag hade det på min förra 320i E46 2003.

Jag fick se svänghjulet efter att verkstaden bytt ut det och det var bara slitet på ena halvan. Materialfel skulle jag vilja säga, verkstadschefen höll med mig om detta. Och nu har jag exakt samma fel på min 320d.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.