|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Nu har jag rullat en stund efter kopplingsbytet och har tyvärr noterat samma sak som många av er andra gjort. Huggandet finns kvar, fast som tur är i mkt mindre omfattning. Jag kommer att skita i det då jag ändå byter vagn om 1 år, men tanken på automat i nästa BMW växer sig starkare, för bilen i övrigt är ju störtskön! Sugen på nya X3 istället dock... blir intressant att känna på den nu i höst. |
|
|
Jag träffade BMW Biliagroup Gbg:s försäljningschef Jonas Carlsson i helgen. Ska ev byta till en nyare 3-serie snart. Mailade honom igår om kopplingsproblemet. Han säger sig ha pratat med verkstan och återkom sedan och sa att de inte har hört talas om problemet. Skulle ni vilja köpa en bil av denne man? Får väl bli en med automat i så fall. Eller en passat med deras underbara DSG-låda. |
|
|
Jo, det är nog lätt så att en försäljningschef gör det bäst i att inte vara insatt... Som du säger kanske det kan påverka försäljningen om han vore... Helt klart! Automat blir det framöver och om VW får ordning på bullret och kvalitetskänslan så är Passat ingen dum bil. Hoppas faceliften gör susen... |
|
|
Du har naturligtvis rätt. Jag ska höra med Wölkes i Göteborg. Har min e46:a inlämnad där nu. Dom brukar svara ärligt. |
|
|
Konfrontera den chefen och hälsa att jag varit där och pratat med verkstaden där Stig kände igen problemet jag beskrev direkt. Fast Stig va inte mycket klokare han heller som påstod att det va "normalt". Jag vet inte vad som hänt men jag känner inte det skuttande draget så mycket längre. Kan orsaken vara att bilen är mappad? Ingen aning själv iaf. Nästa blir definitivt automat! "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Vet inte om jag orkar ta strid med Biliagroup. Det är enklare att rösta med fötterna, köpa ett annat märke. Synd att 3-serien är så trevlig att köra. |
|
|
Att rösta med fötterna är nog det enda som funkar, var inne på service samt åtgärd av rycket/hugget i kopplingen. Den enda åtgärd/förklaring som dom(Novation) gav mig var att det är ett vanligt problem och att dom väntar på en mjukvarufix i slutet av september. Jag tror inte att detta kommer att lösas under den tid som jag kommer ha bilen utan troligen kommer jag att bli vansinnig och byta in den på Audi/VW, vilket är synd eftersom den har så många andra trevliga egenskaper, dock undantaget RFT däcken... |
|
Verdi |
Jag har också lite av det här problemet. Dock inte så att det direkt stör. Vad sägs om automat istället för en audi? |
|
Min verkstad är också ärliga och förnekar inte problemet men någon ordentlig lösning finns inte för stunden. Det här med mjukvarufix låter bara som en genväg att komma förbi ett i grunden mekaniskt problem. Valet är BMW med automat eller annat märke. De flesta andra bilar åtminstone sk premiumbilar har ju en fungerande koppling........ |
|
|
Har skrivit tidigare i tråden om en redan befintlig mjukvarufix som redan är utförd på min bil. hjälpte inte ett s-it mot ryckningarna/huggen (lågvarvskaraktären på bilen förändrades dock till det bättre tycker jag) frågan är om detta med mjukvaruuppdatering är svammel från okunniga verkstäder, eller om en ny fix är på gång? jag är tveksam, tror inte att man kan lösa ett mekaniskt problem med mjukvara |
|
| Jo mjukvarufixen kan ju knappast lösa problemet, snarare dölja det lite genom att höja varvtalet eller liknande. Jag kanske är överdrivet negativ, men det känns väl sådär. BMW tar bra betalt för bilarna och då ska också grundläggande funktioner (som koppling) lira på samma nivå, inte sämre än polarns golf från 1987. Tyvärr känns det som att problemen, i min bil åtminstone, blir värre med tiden. | |
| Jag körde nyligen en Golf Bluemotion som hyrbil, den hade liknande symtom med vibrerande koppling vid dragläget. Men jag upplevde den aldrig som svårkörd, dragläget är ju alltid olika i olika bilar och man brukar ganska snabbt kunna anpassa hur mycket gas som behövs för att komma iväg smidigt. | |
|
Till er som tänker tanken att byta till VW/Audi p.g.a. kopplingsbekymmer säger jag bara: Gräset är inte grönare på andra sidan. Min A4 som jag bytte bort i våras är nog det otrevligaste jag någonsin kört när det gäller start-egenskaper! Så pass hemsk att det enbart fick mig att byta bil. Hade den haft en drivlina i klass med BMW:ns hade den fått vara kvar. Min bil visar inga tendeser till hugg än så länge. Den har iofs bara gått 600 mil, men å andra sidan har jag inte haft kopplingsproblem med andra 1- och 3-serie jag ägt tidigare. Så det här kan knappast vara något generellt problem som drabbar alla. |
|
|
Håller med Lillebjörn och alla andra som säger att gräset inte är grönare på andra sidan. Det är dubbla svängmassehjul som kommer i "otakt" vid ett visst läge som orsakar vibbarna...för det vibbrerar inte varje gång...inte hos mig iaf. Nu har det till o med försvunnit mer eller mindre för jag har inte känt av något på väldigt länge. Jag hade en Audi A4 quattro bensinare som va chippad och den hade vibbar vid ett visst varvtal under 100-200 rpm men inget över eller under det varvtalet. Men det hände när jag hade i högre växel...när bilen fick anstränga sig. Det byttes kardan på den och annat men hjälpte inte, utan det var pga svängmassehjulet. Vissa killar hade bytt ut till kraftigare svängmassehjul som tydligen hjälpte. Men de va Audin det, ville bara dra en parallell. Så min egna teori är att Audin blev sån vid ganska högt vridmoment med "durret" eller vibbrationen...som bekant har ju diesel ganska högt vridmoment och fenomenet uppstår mest när bilen får anstränga sig, typ en lutande uppförsbacke och låg växel. Varför det inte uppstår under körning eller när man mappar sin diesel är min kunskap begränsad för. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jag besökte Wölkes i Gbg idag. Pratade med chefen Bernt Wölke. Han kände inte till problemet. Wölkes säljer inga bilar och får därför inte heller in några garantiärenden antar jag. Jag har följt tråden lite nu och det blir ingen manuell 3-serie i alla fall. Ska provköra 320d Aut och se vad jag tycker om den. |
|
| Men herre gud. Jag tycker att ni överdriver problemet. Jag har haft två st 3-serie manuella bilar själv, och mina föräldrar har en 316d-10 och ingen av oss har stört oss på detta "problem". | |
|
"problemet" har du ingen aning om hur stort det är på vissa bilar fick du prova min när den är som sämst, så skulle du tro att kopplingen var trasig |
|
| Om du fick prova min en dag när den har en "dålig" dag så tror jag inte att du skulle uttrycka dig så, snarare "vad tusan är det för fel, åk till verkstaden". | |
|
Ni som köpte era bilar nya: hur långt körde ni innan problemet uppstod? Boldly goes where no BMW has gone before |
|
| jag fick de symptom ni beskriver efter att ha tvingats ta mig ur en jobbig situation som krävde rikligt med grundgas och kopplingsslir. Inte så att det luktade men klart mer än än normal start. efter det högg det och skakade i varierande grad beroende på hur hårt den fick dra i starten. enda sättet att undvika det var att starta på typ 1500 rpm och det är ju ingen hit. min far sa att antingen har det bildats en ytbeläggning på svänghjulet eller så har det gått för varmt och är skrot. han sa att jag skulle hålla jämn _lätt_ gas i 90kmh och slira kopplingen så att varvet ökade ca 500rpm i max två sek max tre gånger med några minuter mellan. efter det försvann huggandet helt och allt är frid och fröjd. har ni provat om det hjälper? det har ju talats om beläggningar i tråden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.