|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Vart lämnar du in bilen då? Kör du till Wölkes på Högsbo industri eller åker du till annan stad? | |
|
Jag har samma problem på min bil, men jag skiter i det. Hade samma på min E46 och då bytte dom svänghjulet, materialfel tydligen - man kunde se hur snett slitaget var på svänghjulet. 16000 kostade hela kopplingsbytet med allt, försäkringsbolaget fick betala dock.. Tror, oavsett vad alla andra tror, att det är samma sak på denna bil - känns exakt likadant som på E46:an. Herr Bayer: Bendts Bil i Halmstad bytte mitt svänghjul, lätta att ha och göra med men dom har å andra sidan inte alltid hittat felen direkt. Så är det när man har en småungar i verkstan som precis kommit från fordonslinjen och inte vet vad som är fel om det inte står på felsökningsdatorn. Men på det stora hela så är dom bra, Lunds bil i Varberg är bättre men jag vetitne hur bra dom är på just denna problematik. |
|
| EvergreeN: Jag har hört talas om Bendts bil att dem har lite av skolpojkar i sin verkstad. Men deras konkurrent RIGO tänkte jag på om du har hört om eller hört från bekanta om dem. Jag har hört varmt om dem men vill höra från lite fler håll. | |
|
Jag har inte provat Rigo, men nu när jag frågat runt lite så ska dom ju va riktiga BMW-nördar :) Hemsidan ser ju dock lite sådär ut, men det är nog bara positivt egentligen! www.rigobilservice.se Ska nog prova dom nästa gång också! |
|
|
Var inne på min lokala BMW-verkstad igår och de konstaterade samma fel som ni beskriver. Kopplingen hugger, precis som när det kommit olja på lamellerna. Framförallt när man utövar start i backe, framåt eller bakåt. Känns så där på en premiumbil som rullat knappt 3 000 mil. Min verkstad har nu skickat ett ärende till BMW centralt och avvaktar svar. Ska bli intressant att se vilket svar de/jag får... |
|
| Gäller detta endast för 320d-modellerna eller finns syndromet även på 325d och 330d? | |
Roffa1 |
Läste om detta trista fenomen långt innan jag köpte min E90. Just därför vart det helt tveklöst en automat. Själv skulle jag aldrig acceptera en BMW för dryga ½ miljonen som skuttar omkring som en gammal volvo 240 med olja på lamellen. Gå samman och gör en gemensam anmälan till ARN. Bilen är ju uppenbarligen felkonstruerad sedan flera år tillbaka och ingenting görs från tillverkarens sida? |
| jag hade samma problem på min 120d, koppling och svänghjul byttes efter ca 1 år / 3000 mi. skiten kom tillbaka rätt snabbt igen och är helt klart temperaturberoende. Jag har dock min egen teori - min fru och jag kör ca 50-50 med bilen, mycket stadskörning med start/stop (där jag inbillar mig att kopplingen får minskad smörjjning när motorn har stängt av sig och vevaxeln ex roterar) och vi växlar väldigt olika. jag "smeker" i växlarna med lugnt kopplingsingrepp - min fru växlar snabbare än en SMG-låda och släpper helt sonika upp koppplingen med någorlunda rätt mellangas när hon växlar från 1-an och vidare. Jag inbillar mig att detta ger hack/ojämnt slitage på kopplingen. | |
|
Sker detta varje gång ni kör med er 320d vid denna varma årstid? Jag har ännu inte upplevt syndromet i min bil, min har rullat snart 5kmil. Kör dagligen 16mil i en cykel på ca 70% motorväg och 30% stadskörning i Köpenhamn med mycket kökörning. |
|
|
Jag har några få gånger upplevt fenomenet med huggande koppling på alla BMW jag har ägt senaste åren, 318d-06, 520d-07, 520d-08 samt 120d-09. Då det endast skett enstaka gånger ser jag det inte som något problem i behov av åtgärd BMW CS #5139 |
|
|
Handlar det inte om CDV ventilen då? (Clutch Delay Valve) - en ventil som bara släpper igenom en viss liten mängd vätska, så att man undviker drivlineskador om man råkar släppa upp kopplingen för fort, i fel växel eller vid för högt motorvarv. Effekten är att man ibland kan ha svårt att få in känslan för kopplingen samt att det blir beläggning på lamellerna vilket gör att det hugger och skakar. Jag har tagit bort CDVn på min och nu kan man köra som en bmw ska köras. |
|
|
Jag är också övertygad om att CDV är en av flera orsaker bakom problematiken, efter att jag läst de trådar jag hittat både här och på andra forum. Känns inte kul att punga ut med 15000 för en ny koppling och mjukvara även om det kanske också skulle behövas. Särskilt inte om problemkonstruktionen består. Jag föredrar ett distinkt och precist dragläge till skillnad från "sammetslent" som J-A beskrev det. Dessutom tar jag hellre ev framtida konsekvenserna med skador på drivlinan. Under tiden har jag i så fall haft en trevligare körupplevelse. Tydligen så måste CDVn på E90 ersättas med en modifierad, till skillnad från E46 där den bara gick att ta bort. Finns det någon som har tips på hur man ska gå tillväga? Tömma vätska, demontera, borra ur, fylla/lufta systemet osv. Nr 13: Länk |
|
|
Nu har domen fallit! Min kärra ska få ny koppling och programvara... Känns inte helt perfekt på en kärra som gått ynka knappa 3000 mil på knappa 2 år... som kostade snudd på halvmiljonen som ny.... Men men, jag ska inte köra bilen för evigt, utan äger bilar tills de max fyllt 3 år, men det är likt förbannat tråkigt. Bara se om det försvinner när kopplingen är bytt. |
|
|
Har nu kört cirkus 150 mil sedan bytet och ta i trä, men so far so good. Inte en minsta antydan till hugg. Hela ärendet från första besöket verkstaden till själva bytet, hanterat utan minsta knyst och de har bara löst problemet. Otroligt bra, men fortfarande är man orolig över den verkliga kvaliteten. Bara hoppas detta är ett slags fabrikationsfel som man rättat till... Apropå programvaran, så tycker jag mig på något sätt uppleva att bilen går snålare?? Har för första gången kört mer än 105 mil på en tank trots över 90 km/h i medelhastighet. Ska göra en snabb resa framöver och då blir det än mer intressant... |
|
|
Det har med svängmassehjulet, i vilket läge den hamnar när skuttandet kommer. Själv skiter jag i det nu för jag tänker inte på det. Bilen går som ett skott efter mappningen, det spelar mig större roll att bilen går fint :) "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Risken är att glädjen blir kortvarig. Har fått först en koppling och senare koppling + svänghjul utbytt. Funkade i knappt 1000 mil och nu är problemen tillbaka igen. Obeserva att jag kör bensinare. Googla "clutch judder" och sökningen kompletteras automatiskt med "BMW"och "320d". BMW är inte ensamma om att använda dubbelmassesvänghjul men verkar inte klarar av att få denna basic mekanik att fungera. BMW tycker nog att det viktigare med fina fälgar och andra designprylar. Efter 10 verkstadsbesök för ytterligare av konstruktionsfel är jag så trött på BMW. |
|
|
Låter inte bra det där. Min har nu gått 2700 mil och lider av samma problem. Omöjligt att starta i backe, köra mjukt i köer utan att bilen rycker. När jag köpte bilen valde jag mellan en Skoda Superb kombi eller BMW:n, efter att nu ha upplevt RFT däcken samt den fina kopplingen + diverse skrammel är jag nu ordentligt less på BMW:n. Hela vitsen med BMW var ju att det skulle vara en snål men kul bil, men om den inte går att använda i bilköer eller i backar, eller när asfalten inte är perfekt (RFT) så kan man verkligen ifrågasätta bilvalet. Om jag kunde göra om mitt bilköp skulle jag absolut valt skodan... Nu ska bilen in på service samt kontroll av "clutch judder". Får se efter det vad som händer. /Tomas |
|
Njuren |
Minns att även E39/E46 med 2.5litersmotorn var svåra att köra från start.... både 23:orna och 25:orna. |
|
Har också känt av det i min 320i, dock inga hugg, snarare lätta darrningar, och det händer så sällan att jag inte tänker på det så mycket. Det var samma sak med min gamla E46 325i, och på en E60 jag kört. Vad ska man säga? Orolig är jag inte, i alla fall, ser det som normalt beteende av nyare BMW numera. Visst hade det varit skönt att slippa det helt och hållet, dock. Detta upplevde jag aldrig på E30 och E36. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
I min upplevs det som rätt rejält (hela bilen rycker) och dessutom relativt ofta. Dessutom blir det ofta rejält värre när det är blött ute. Visst är det något som man kan leva med, men i en bil för 400.000 kr känns det konstigt att man inte ska kunna smyga iväg smidigt, kököra, starta i backe utan att bilen rycker så att man måste kompensera med mer gas. Min förra bil var en 320dAT-05 (E46), och den var ju en automat så där kände jag inget sånt, dock började ju istället bakluckan rosta rejält efter 3 år... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.