AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
51.556

Ni som har E90/91 LCI diesel, skuttande dragläge?

Sida 1 av 6
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag läste precis ett inlägg i min gästbok på Garaget.org från en kille som beskrev ett fenomen med sin bil som jag också upplever med min.
Trodde hela tiden det var jag som va för snål med gas i dragläge vid start, men tydligen känner den här personen också av det. Och det känns inte som det händer varje gång men ändå tillräckligt ofta.

Känner ni som har E90/91 LCI 320d eller någon av dem andra diesel modellerna med manuell låda att era bilar skuttar eller darrar sig fram i dragläge när man ska starta från stillastående? Nu vet jag inte om jag uttrycker mig korrekt, men att kopplingen är för stark mot vad effekten på bilen är i dragläget?
Vet nån vad det kan bero på eller fått sin bil åtgärdad?
J-
534
J-A
325i T -08
Finns några inlägg i forumet om vibrerande kopplingar i dragläget på E9x bilar.
Länk
Länk

Finns även del i ämnet på utländska BMW forum.
Googla t ex "Clutch judder 320d".

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tack J-A, jag trodde det var något nytt på dessa LCI bilar, men tydligen var det mer känt än så.
Vet du om någon fått hela kopplingen utbytt och blivit av med detta fenomen?
Vet du om den där mjukvaruuppdateringen har hjälpt?

Ska fan åka in imorgon PRONTO till BMW och ta upp detta.
J-
534
J-A
325i T -08
Herr.Bayer
Jag har ju bensinare och där är problemet mer sällsynt. Fick koppling och svänghjul utbytt för ca 6 månader sedan. Ingeppet är sedan dess "sammetslent". Hoppas det löser sig.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Hur gick du tillväga? Åkte till BMW och talade om problemet eller nämnde du något om att du läst på angående detta, eller ställde du krav på att få koppling och svängmassehjulet utbytt?
Verdi
Jag har det på min -08:a också. Kan man be BMW fixa det på garantin? Jag har nybilsgaranti fram till oktober...
J-
534
J-A
325i T -08
Ja, jag åkte dit och fick medhåll om att felet fanns.
Fick senare svar att man skulle ta in bilen.
Verkstaden reserverade sig för att kolla att inget onormalt slitage fanns.
Jag nämnde att jag hade läst på utländska forum och då 320d.

Ni
85
Nimbus
F22 M240i -17
Det beror på Dubbelmassesvänghjulet. Helt normalt.
Visa användare
13
USF
320d Touring -08
Har samma problem på min -08 e91. Påtalade detta för BMW (Göteborg) de sa att det är helt normalt och beror på dubbelmassesvänghjulet som Nimbus skrev. De förklarade det på så sätt att när man använder kopplingen flitigt så bildas det en liten glas hinna som påverkar detta fenomenet negativt.
Ville få detta bytt innan nybilsgarantin gick ut man det gick givetvis inte.

Vissa dagar ter det sig mer andra dagar mindre, detta kunde bero på vädret med sa de.

Mvh USF

Det man inte ser vet man inget om. Så ju fortare du kör desto mindre hinner du se.
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
Detta finns det redan en tråd om på forumet, men vi kan ta det igen.
Jag har det också på min 320 diesel.
Det är INTE något som är "normalt" och som man ska acceptera.
Precis som USF har skrivit är det lite varierande dag till dag.
Ibland är det bara lite småvibrationer, för att andra gånger fresta drivlinan med 2-3 stycken brutala "av och påklivningar" av kopplingen.
De gångerna kan jag lova att det inte är bra för livslängden av materielet.

Jag har varit inne hos BMW och fått en mjukvaruuppdatering.
Det hände en hel del med bilens karaktär på lägre varv (bilen höjer varvet lite själv när man kliver av kopplingen).
Nu har jag vant mig och tycker den bieffekten är ganska schysst.

Uppdateringen hjälpte lite men det löste inte problemet.

Jag hade fyra passagerare för ett tag sen och blev tvungen att stanna i en uppförsbacke för att sen starta, då trodde jag grejerna skulle gå sönder.

Sen förvärras mitt problem helt klart sakta men säkert.

Jag har kontaktat en BMW verkstad som lovat att titta på det ordentligt.

/L-B

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Har samma fenomen på min, uppstår ofta vid frekvent användande av kopplingen, t.ex backning med släp. Försvinner av sig själv igen för mig, är dock lite irriterande.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Att detta skulle vara normalt pga dubbelmassesvänghjulet kan jag inte hålla med om, det finns massor av bilmodeller med dubbelmassesvänghjul där detta fenomen inte finns.

Självklart drar sig BMW för att åtgärda kostsamma garantiåtgärder, någon som är förvånad?

MVH Christofer
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag va hos BMW alldeles nyss och fick precis samma förklaring, att detta tyvärr är ett normalt beteende hos dessa bilmodeller med dubbla svängmassehjul som BMW jobbar med att lösa.
Det skulle vara så att svängmassehjulen kan komma vid ett visst läge där dessa vibrationer uppstår och att det mest känns i uppförsbacke, men att det inte är något farligt.
Så nämnde jag angående mjukvaru uppdatering men det sa han inte hjälpte. När jag frågade om kopplingsbyte så sa sa han att det inte heller hjälpte.

Vafan ska man göra nu? Vända sig till Wölke i Göteborg och höra vad dem säger eller är det någon här som har en seriös BMW verkstad att rekomendera?

Jag har inga problem med min 130i-08 med dubbelmassesvänghjul, jag drar en hel del släp och har aldrig känt av dess problem.Bilen har rullat 6600mil
m2
64
m268
320d E90 -06
Måste instämma i att det är MYCKET irriterande. Det brukar sluta med att jag tryckar plattan i mattan innan jag släpper kopplingen. Sen gnäller frugan att man är aggresiv i sin körning.
Påfrestningar på både bil och familj alltså! - "Helt normalt" om man köper en bil av oss, tycker BMW.
Va säger man? 'suck'
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
@Herr.Bayer:

Ha, jag har fått en helt annan förklaring av problemet av flera kundmottagare...

Det var nåt med att det blir nån beläggning fläckvis, jag lyssnade bara med ett halvt öra

Jag tror att de inte vet och gör sina gissningar, säkert seriösa gissningar det är inte det.

Fortsättning följer, iallafall i mitt fall.

/L-B
Återigen ett bevis på att många inom BMW Sverige behöver skickas på grundkurs i "kundhantering av premiumbilistrer". Kanske någon från huvudkontoret kan ta BMW SE i örat, det är inte första gången som det skett...
Visa användare
13
USF
320d Touring -08
Herr.Bayer. Jag misstänker att du var på BMW (Mölndal). Det var där jag var och fick mitt svar. Till saken var att jag gjorde denna felanmällan samma dag som garantin gick ut och nu står jag utan nybilgaranti.
Absolut inte roligt när jag nu har läst dessa kommentarer, Det skall vara f*n att det finns vissa personer som inte klarar av att vara ärliga utan skall mygla med allt. (BMW Göteborg, mölndal)

Jag fick som svar att det helt och hållet var ofarligt för bilen. Detta var ett normalt fenomen med dubbelmasse svänghjul, och att jag inte skall påfresta bilen vid start, alltså köra bil som jag tolkar det. Man köper f*n inte en BMW för att köra den som en LADA.

Men men nu har jag dock ett år garanti på bilen från firman jag köpte den så det får väl bli att kontakta dem i detta ärendet och hoppas att det täcker kostnade för vad de nu kan tänkas göra.

Det man inte ser vet man inget om. Så ju fortare du kör desto mindre hinner du se.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
USF: Just så var det, BMW i Möndal. Jag har ingen vidare bra erfarenhet därifrån då jag sist tjafsade med den gamle gubben Ulf. En bekant har problem med sin bil sedan 1 år tillbaka med ett rasslande ljud från bilen, detta påstod BMW i Möndal att det var normalt, inget fel på bilen. Kompisen kommer med sin bil, jag hör direkt att nåt inte stämmer, lika så 2 andra verkstäder som han besökt. Nu har hans garanti gått ut och då vaknar dem till och ska "kolla upp det" åt honom, men självklart kommer han få stå för kostnaderna.

Känner någon till RIGO i Halmstad? Det ska vara en fd Bilförsäljarfirma för BMW bilar men som nu lagt försäljningen åt sidan och ägnar sig istället åt bara verkstad och BMW.

Ni som bor längs västkusten, eller kring Göteborg, ingen som har bra tips på verkstad som verkligen tar hand om sina kunder och förstår att det är något som är fel och behöver åtgärdas?
Visa användare
13
USF
320d Touring -08
Herr.Bayer: Just den där Ulf har jag vart i kontakt med ända sedan min första BMW 320i -84 e30, har rökt ihop med honom ett ex antal gånger inte bara i det ärendet med e30. Det var lite som jag skrev i en annan tråd jag har 0 i förtroende för BMW i Mölndal vare sig det är information de lämnar eller service på bilar de utför.

Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
@Herr.Bayer
Detta är ju inte på västkusten, men BMW i Örebro (Carlsson Bil) har jag fått ett mycket bra intryck av.
Även kamrater som servar där pratar gott om dem.
Jag ska låta dem titta på min bil iallafall.

Kanske nån annan kan ge mer input om dem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.