AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.330

Byte av gammal motorolja E90

Roffa1
Ska ned till AutoPartner nu i veckan för div, garantiåtgärder på min E90-09.
Kom att tänka på att motoroljan ej är bytt på drygt ett år?
Bilen tillverkades mån 10-2008 och jag köpte den fab-ny mån 10-2009.
Alltså är motoroljan drygt ett år gammal, är detta nödvändigt att påpeka?
Finns det anledning att byta motoroljan trots att bilen endast gått 100 mil?
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
long life olja. tror du inte behöver byta på 2½ år.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
den är inte ens brukad så det är ingen mening att byta den, men gör dem det åt dig så why not :)
BMW åf är ganska ovilliga att byta något genom "fri service" om bilen inte påtalar att det ska bytas.
J-
534
J-A
325i T -08
Min bil indikerade byte bromsvätska 2 år efter tillverkningsdatum och byte motorolja 2 år efter ibruktagande. Nu diffade det bara 3 månader så BMW gjorde hel första service samtidigt och synkade servicedatum i datorn.
Bytte olja själv efter 1 år och 1200 mil. Den var mörkbrun men luktade ganska illa, troligen bensin.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Byte efter 100 mil känns alldeles för tidigt, oljan ser perfekt ut antar jag?

Mvh
Roffa1
Finns ingen oljesticka. Vet ej hur oljan luktar eller ser ut.
Roffa1
Om man byter oljan själv, måste man då först demontera den heltäckande mattan under bilen? det finns ju inga öppningar i heltäckningsmattan?
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Skruva av påfyllnings locket och titta på oljan.
Heltäckningsmatta??? Syftar du på skyddsplasten/plastskölden? Brukar alltid finnas en lucka under oljepluggen, såvida inte BMW gått steget längre för göra ett oljebyte mer komplicerat med förhoppningen att ägaren lämnar in bilen istället.
Roffa1
Yes, en heltäckningsmattan. Det sitter monterat en heltäckande korthårig grå textilmatta under hela underredet. Är dock lite öppet baktill vid ljuddämparen. Mattan sitter monterad med stora mängder av plastpluppar. Tror det tar betydligt längre tid att plocka bort o sätta dit mattan, än vad det tar o byta oljan. Finns inga öppningar vid motorn.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Detta måste du nästan ta bild på. Om den är mjuk så borde de ju gå att lossa den framtill och vika undan!?

Oljesticka måste ju finnas!?
"Oljesticka måste ju finnas!?"
Nej, den försvann från bensinmotorerna i samband med att introduktionen av E87 och E90.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
På min e90 -06, så finns där en liten lucka under oljepluggen.
Mycket märkligt om de har tagit bort den på -09..
Men det skulle ifs inte förvåna mig om det är som Chris87 säger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.