|
|
|
|---|---|
|
Håller på och köpa en E36a nu med ovanstående fel. Bilen är lite för långt bort för att jag ska kunnat provköra den så går endast efter den infon säljaren gett mig! Han menar att motorn går ojämnt/ryckigt när motorn fortfarande är kall, detta är ett problem som kommit dem senaste två veckorna när bilen legat på försäljning och han tycker det blir värre. När bilen får upp temp går den bra igen. Har letat runt lite på forumet och hittat en del påstående om att tändstiften börjar bli kassa och att det endast märks när bilen är kall? Är annars inne på samma spår som säljaren att lämna in bilen för att få fram koden på vad som felar. Kan man göra sånt hos meckonomen? Är det av intresse har bilen gått cirka 25000 mil och är inte vinterkörd sedan den importerades 2003. Tack för all hjälp :) | |
| Glömde säga det att den ska gå ojämnt både vid tomgång och med gas! | |
| Sprucken luftbälg vid spjällhuset är vanligt, du måste undersöka den noggrant för att se om det är sprickor. Kostar ca 300kr på BMW. | |
|
Tack för det! Men om den drar tjuvluft borde den inte gå dåligt när den är varm också då? Det verkar den ju inte göra... Men tar emot alla tips som kan va värt att undersöka på plats, ska och kika/köpa den på tisdag! |
|
|
När den är varm kan DME kompensera till viss del medhjälp av lambdaregleringen vilket gör att det inte märks lika mycket, dessutom blir motorn inte lika känslig för mager gång när den väl är varm. Vid kallstart skall motorn gå fett och den går enbart på förbroggrammerad map, därav ryckig gång när motorn är kall (innan closed loop lambda har aktiverats av DME). Grundorsaken är att din luftmassemätare, pga tjuvluften, mäter upp mindre luft än vad motorn egenligen suger in och detta medför i sin tur att fel bränslemängd sprutas in för det givna driftsfallet (= ojämn förbränning och vibrationer). Givetvis spelar även luftfilter, tändstift etc roll... |
|
|
Du verkar ju kunna dina saker så för hoppas du har rätt! :) Tack så mycket igen, uppskattas! Var inne hos BMW idag o kolla lite priser, 900 pix skulle dem ha för att koppla in i datorn och ta fram felkoden. Nice price :) |
|
|
Fy fan vad dyrt!! Vart bor du? E36 325 -94 E36 320 -93 |
|
|
Hehe jag var lite irionisk när jag sa nice price, svårt att se via nätet perhaps :) Bor i Stockholm så det lär säkert ha något med saken att göra. |
|
|
bör ju vara nån där runt som har en felkod avläsare! Annars då är det nästan billigare att köpa en egen än att betala 900spänn E36 325 -94 E36 320 -93 |
|
|
Helt sant, kommer knappast åka dit men intressant att få ett pris på det iaf. Blir nog mekonomen/bilprovningen(?)/någon annan nisse som får fixa fram felkoden. Borde ju nästan räcka med att man kommer över med lite fika och ett glatt humör för att få fram den på 5 min :P Hur som helst så har tråden spårat lite nu, någon som har fler tips så är det bara köra på |
|
|
Tänkte bara meddela det att bilen blev inskickad hos BMW Örebro som bara tog 600 kr för övrigt av säljaren för en felsökning. Dem kom fram till att det var LMM som var trasig, lite samma fel som flashg här var inne på. Vad mer exakt det var som var fel med LMM vet jag inte men kanske kan hjälpa någon annan här med liknande problem ändå. Tack för hjälpen ni också! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.