|
|
|
|---|---|
|
Hej. När jag kör 1:an och växlar till 2:an, även 2:an till 3:an fast mycket mindre så upplever jag som ett klonkande ljud mitt under bilen. även om jag ligger på en låg växel och typ 3000rpm och släpper gaspedalen helt utan att frikoppla så upplever jag samma ljud. vad kan det vara? knutkors? hardyskiva? svänghjul? tips/råd någon? tack på förhand //Tomas | |
|
Hur låter ljudet, mer precist? Är det ett enda klonk eller rasslar det till med flera slag i en serie? Vidare är det bra om du berättar vad det är för bil det handlar om. |
|
|
Jag har haft klonkljud vid växling mellan de lägre växlarna sen bilen var ny för elva år och 5300 mil sedan. Det har varken blivit bättre eller sämre med åren, så jag tror inte att det är något att oroa sig för. /Masten |
|
|
Bilen är en BMW Z3 2.8 Roadster 99:a. mest ett klonkande ljud skulle jag säga... det är ungefär en serie på 2 klonk per gång om du förstår hur jag menar. det e lite svårt att beskriva. men inget rasslande. låter som att det är lite bakom stolarna under bilen. |
|
|
Tjena Det har varit uppe här på forumet 100 ggr sök på klonk z3 verkar inte som du är ensam |
|
|
Hej typiskt för BMW, har frågat på verkstan och de säger det är typiskt för BMW. Det kommer när man kör och försöker växla lite mjukt. Står man på lite så finns inte klonket i lådan. <prova får du "se" (höra). |
|
|
jo klonkandet försvinner när man står på lite. jäkligt mystiskt. har kollat upp det lite närmare och förhoppningsvis inget att oroa sig för. |
|
|
Bra du får du köra så det osar gummi men "Keep the rubber side down" |
|
| Har irriterat mig på samma oljud. Tycker dock att det blev bättre när jag tog bort CDV:n, (vilket också på många andra sätt, gjorde bilen mycket trevligare att köra). | |
|
CDV? kanske en dum fråga men vad är det? "kör före du så väntar jag där framme" |
|
|
Nej det är ingen dum fråga. CDV står för Clutch Delay Valve och är en liten pryl som försenar kopplingen, typ. Sök inlägg på <Har ni tagit bort CDV'n> där står det mesta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.