AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.754

Problem med elcabben?

Visa användare
51
tompaq
Bmw M5 00:a
hej. Jag har en bmw z3 2.8 99:a

Har lite bekymmer med elcabben.
det började för en vecka sen.

När jag ska fälla ner cabben så måste jag först "hjälpa till" lite alltså trycka suffletten lite bakåt sen fixar elmotorn resten. men senaste veckan så har jag varit tvungen att "hjälpa till" mer och mer. nu vill den inte fungera alls.
lyckades efter mycket om och men att få ner cabben igår. men nu är det dött.

att få upp suffletten har aldrig varit något bekymmer.

har någon haft samma problem och kan guida mig till vad det är för fel?
Har försökt kolla säkringarna i motorutrymmet och dom verkar hela.
Kan motorn til elcabben vara väck? bilen har rullat 10.000 mil

mvh //Tomas
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Är ju ingen cabbe expert men är det inte samma elmotor som både fäller upp och ner. Så om den fäller upp utan problem tror jag inte motorn är slut men kanske nån kabel glapp/av på "fälla ner" sidan .
Men finns säkert nån här som vet mer säkert.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hej
låter mest troligt att motorn är ok. som "mv70" säger är samma motor, men vad jag läst här i forumet under åren och de inlägg jag sparat i "Z-bibeln" är att det finns en microbrytare på v. sida i höjd ovanför huvudet under sufflettaket då man sitter i bilen, och BMW lär inte sälja någon efter utsago men Clas Ohlsson gör det, har själv skaffat en i reserv 30 kr, prova får du se om det kan vara den, armen som påverkar brytaren kan ge upp med tiden eller bli böjd då den kan utmattas av sufflettställningen som ger dess impuls
mvh Uffe/bildock
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Har du kollat om du har tillräckligt med olja i hydralpumpen?
- När cabben är uppe ska oljenivån vara så att det täcker botten på behållaren- för att fylla på måste man lossa pumpen,vända den uppochned,påfyllning sitter i botten !
// Ballder
pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej hade samma problem för några år sedan. I mitt fall var det microbrytaren som inte ville längre. Bytte till en liknande från Elfa och flyttade över armen till nya brytaren och det har fungerat sedan dess.

MVH

Per
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
jag tror inte felet beror på microbrytaren, för den brukar vara en ändlägesbrytare.
Som du beskriver felet så verkar det som att något går trögt eller att motorn inte orkar åt det ena hållet.
Jag tror mera på hydraulikproblem av något slag.

Hasse Z4
Visa användare
51
tompaq
Bmw M5 00:a
Tack för alla tips.

Jag kollade oljan. nivån va perfekt
sen tog jag loss motorn och startade den på annat vis med lite hjälpström och då funkade den problemfritt.
mätte all strömföring och hittade inget fel så jag monterade tillbaka den.

nu funkar den utan bekymmer..... måste ha varit glappt någonstans.
Visa användare
8
Bmw e60/e64
Bmw e60 bmw e64
Hej

jag har samma problem:(
Tacksam om ja kan få lite hjälp om detta.

Mitt fall är att ja har en bmw 645 cab. Och motorn vill inte arbeta, till cabben altså. Den årkar intes ta upp suffletten eller ner.

Ni skrev om microbrytare vad är det?? Och var sitter den på 645an. Jag haft det problemet i 2 år. Lämnade in bilen hos bmw, och det enda dom kan komma med, är att byta ut hela cab motorn. Och med arbete så kostar det 25tusenkr.

Men saken är att dom årkar inte pilla på den utan vill ta den enkla vägen.
Motorn fungerar ju så den är inte död.

Har märkt ochså att hydral oljan försvinner hela tiden. Har inte lyckats hitta vart det läcker.

Och en sak som jag gärna vill få råd om är att, varje gång det regnar eller när ja tvättar bilen så blir rummet där cabmotorn sitter fullt med vatten.

Inte så värst mycket men det är störande. Det kanske är det som är problemet.
??
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Nu vet jag inte vart du bor men jag fick först samma prisförslag hos förenadebil i Malmö så jag ringde runt till fler BMW-verkstäder och det slutade med 13000 på BMW i Lund, bästa pris jag fick var 10000 i Klamar med det var lite onödigt långt för mig. så tippset är att ringa runt och fråga på fler ställen.

orsaken till mitt problem var också att det samlades vatten kring motorn.
Min motor gick sönder för 3 dagar sedan. Jag har också ringt runt för att kolla på priserna.

VMW
Malmö: ~20000:-
Hbg:~13000:-
Lund: 12000-14000:-
Kalmar: 9800-10000:-
Ängelholm: väntar på offert
Jarls i Hbg: väntar på offert

Jag bor i Lund och grabbarna här har erfarenhet att byta ut cabben. De har gjort det ett par gånger. När jag ringde till Bmw i Malmö sa de att de inte hade byt ut någon cabb på hur länge som helst. Jag rekommenderar inte att lämna sin bil i Malmö. Dels pga ingen erfarenhet och det höga priset.

Ha en skön dag!!
/Patrik
Visa användare
8
Bmw e60/e64
Bmw e60 bmw e64
I bmw solna finns det en cabmotor till min 645a men problemet är att
även om jag byter ut motorn så kommer det bli samma sak endå.
Man måste komma på något åt att det kommer in vatten.

Även min logic7 slutsteg blev i vattenpöl. Pga detta,

Många bmw 6 serien i cab har samma problem. Det är helt sjukt jag betalade 640tkr för min och man får en bil som intes är lika bra i kvaliten än nissan micra cab.

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Jag bara undrar om detta är auktoriserade BMW-verkstäder hur i tusan kan då skillnaden vara 10.000kr
från den billigaste till den dyraste?????????

Hasse Z4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.