AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.000

Dieselkvalitet i tyskland?

Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Är det någon som vet vilken kvalitet på diesel man ska köra på i tyskland? De har ju två sorter på Aral iaf. superdiesel och ultimatediesel tror jag de heter. Vet nån hur det ser ut i österike/slovenien/kroatien?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det finns flera sorter på alla mackar jag har då bara köpt den billigaste..så här skriver Motormännen "Bensin och diesel säljs i dyrare varianter under olika fantasinamn. Knappast värt extrakostnaden"

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tror då inte du kommer få motorstopp om du tankar i österrike, slovenien eller kroatien :)
Åker du från Nyköping med full tank så kommer du få tanka första tankningen i början av tyskland och nästa strax innan österrike, sen klarar du dig hela vägen och har kvar diesel i tanken när du anländer till kroatien.
Jag kör den sträckan varje år och till och med längre söderut och det funkar hur bra som helst. I kroatien har dem modernare och finare bensinstationer än vad vi har här i Sverige.
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
Då så, bara att tanka då, men tyvärr får jag nog tanka lite oftare, husvagnen på 1600 kg ska ju med också...... :)
Tänk på att dieseln på kontinenten inte är av samma kvalitet som i SE, den har exempelvis ingen inblandning av rapsolja og är av lite fetare blandning. Detta brukar som regel innebära positiva sideffekter før en modern dieselmotor.

Jag tankar sedan två månader i Danmark istället och jag upplever att bilen går betydligt jämnare och har blivit rejält snålare (ca 0.5dL/mil) än tidigare.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
I fallet ARAL är skillnaden att den vanliga dieseln kan innehålla upp till 7% biodiesel enligt DIN 51 628, det gör inte ultimate-varianten. Ultimate ska enligt ARAL själva vara renare och bidra till lägre förbrukning samt ge bättre kallstartegenskaper.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Ska dock bli intressant vad Shells V-POWER Diesel ger för effekter :)
ARAL är en favorit i Tyskland för min del, men även AGIP..ECCO undviker jag, lika så BP för dem är dyrast.
Sydtyskland har också billig bensin och diesel.

Ett tips: Försök att ha så tom tank som möjligt i Slovenien för där e både bensin och diesel riktigt billigt och jag bilar genom balkan varje år. Jag tror den heter OVM eller något liknande, en grön-vit bensinstation iaf som finns bl.a i staden Maribor.
Förra året kostade 1 liter bensin 1,02 Euro jämfört med allt från 1,2-1,4 Euro/liter. Min billigaste tankning på många år :)
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
Då så då var resan gjorde, det mest anmärkningsvärda var den stora skillnaden i förbrukning. Med en totalvikt på nästan 4 ton och husvagn som är 250 bred så drog BMW:n (530XD) 1,15 med svensk preemdiesel i tanken och det sjönk med 2 dl milen till 0,95 med tyskdiesel så nog är de mera drag i dieseln. Funderar att skicka ett mail till preem och be dem förklara vad som är skillnaden om det bara beror på att den svenska är renare.
OMV heter kedjan Herr.Bayer syftar på. Kör till Bosnien varje år, via alla ovanstående länder och kan bara instämma i allt som sagts ovan, med den skillnaden att jag tankar bensin. Slovenien har billigare och bättre bränsle än Kroatien. Sedan har vi Bosnien, där är det riktigt billigt att tanka! Vet att alla, inklusive farsan som bor i Kroatien, åker över gränsen för att tanka.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
->Hr.Bayer: - Jag kan säga att V-Power-diesel är fullständigt bortkastade pengar. Ingen skillnad whatsoever i vare sig drag eller förbrukning. Jag tror jag kört diesel i Europas samtliga länder och enda gången jag verkligen märker skillnad är när jag tankar något som kallas för 'premium'-diesel i Frankrike. I snitt 1:- dyrare än vanlig diesel, men skillnaden är större än så i förbrukning. Draget blir något bättre också kanske, men inte något man märker direkt. Den lägre förbrukningen däremot märks direkt.

___

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det är vid stor belastning som skillnaderna på högre/lägre bränslekvalite märks mest, typ som när JockeA släpade sin husvagn.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Kom hem precis ifrån en tripp till Italien. Totalt 544 mil. 535d-07 272hk.
Tankade V-Power diesel på Shell i Österrike på vägen hem, övriga tankningar var standarddiesel.

Verkliga förbrukningen med V-Power landade på 0.71 och alla övriga tankningar låg mellan 0.74-0.78 l/mil så viss skillnad ser det ut att vara. Går väl jämnt upp om man tar det dyrare priset i beräkningen?
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
V-power diesel har ALLTID gett mina tidigare bilar klart bättre prestanda och lägre förbrukning.
Har tankat/testat ett otal ggr i bla Tyskland
Även sk Superdiesel har varit bättre.
Har inte testat min nuvarande bil (ännu) men har svårt att tro att den inte ska svara på samma vis som de tidigare.

Jag vet att det är fler här på forumet som upplevt exakt samma sak med V-power
Någon som vet vilken skillnad det är på V-power Diesel och vanlig Diesel i Tyskland? Är det skillnader i andel inblandad RME/biodiesel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.