AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.238

Varför tänder bilen ojämnt?

ha
6
haan
320i Sedan -91 E36
Jag körde med bilen ungefär 50 km/h då bilen började tända ojämnt. När jag gasade kändes det som om bilen "stryptes" och all effekt försvann.

Jag har kontrollerat tändstiften och de verkar ok. Kan problemet vara någon av tändspolarna?

Bilen är en BMW 320i E36 -91

Kan vara tändstiften som är slut endå fast de ser bra ut.
Kan även vara batteriet som är slut och inte ger tillräckligt med kräm. Hade problem med det på min gamla bil. Den började hosta och skjuta i avgasrör och ville knappt varva. Det visade sig vara batteriet som var slut och gav inte alls den kräm som behövdes.

Hade jag vart som dig hade jag kollat om batteriet är okej först. Skulle det vara tändspole, så måste du kolla en del nummer på de som sitter på och få tag i någon med samma. Skall inte blanda dem, så att säga.
ha
6
haan
320i Sedan -91 E36
Ok ska kolla allting.

ha
6
haan
320i Sedan -91 E36
Går det att kolla på något sätt om tändspolarna är sönder?
Kan inte svara 100% men det som oftast sker där är att de kan få en spricka som bör kunna ses.

Men i ditt fall tror jag mer på batteriet just nu, annars skulle den misstänt även tidigare.

De bör kunna kolla det på någon mack om batteriet ger från sig full malle/kräm. Kan vara så pass att bilen startar och dylikt, men sen pallar det inte mer. Har du problem att finna ställe att kolla ditt batteri. Vi har en del ställen här i Landskrona, men även Q8 macken har kollat åt mig. Vet inte vart du bor, men jag tycker någon skulle kunna hjälpa dig i din närhet om du bor på vischan.
ha
6
haan
320i Sedan -91 E36
Okej.. Går det att mäta batteriet med en universalmätare medan bilen är igång kanske? Jag bor i Finland så de ställena du nämnde är inte så bekanta för mig. :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ställ dig där det är kolmörkt på tomgång och kolla ovanför tändspolarna om de gnistrar blått. antingen har du överslag i brunnarna eller så är den spolen dålig.

BMW ownz
Kan inte svara dig 100%. Men du bör väl ha någon verkstad i din närhet. De flesta verstäder bör ha mätare för detta.
ha
6
haan
320i Sedan -91 E36
Ska prova på det där med att kolla dom när det är kolmörkt.
Har idag bytit tändstift, problemet löstes inte, samma grej ännu och batteriet är ok.
Kan felet sitta inne i motorn på något sätt? Tänkte kolla kompressionen någon dag bara jag får en mätare lånat, tänkte att om någon kolvring kanske brustit..
ha
6
haan
320i Sedan -91 E36
Bilen fungerar igen.
Jag hittade en bränsleslang som var murken och hade ett storthål i sig, som sedan hade tömt bränsletanken. Jag böt ut slangen och fyllde på bränsle så startade bilen.

Tackar för all hjälp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.