|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Köpte mig precis en beg. Bmw 330 07:a. Jag tog förgivet att en bil för över en halvmiljon har larm...iaf en 07:a bmw, men...det hade den inte. Nån som vet nåt bra larm som passar till E90´s? Självklart där man använder orginal nycklarna. Har använt Cargard innan, och de ska väl va rätt bra? Bilen har en ljuspaket. Exakt vad är det som ingår? Skulle gärna vilja ha dom dioderna i handtagen, om det inte är en för stor operation. Men rent spontant så känns de ju som de. | |
| Jo, just det. Även om bilen inte har larm så har den väl immobilizer? | |
Roffa1 |
BMW originallarm är ett extra tillval som kostar ca 5000:- när bilen beställs som ny.Vad det sedan gäller ljus-pkt, så bör väl dioderna under handtagen ingå i det tillvalet. Jag har själv ljus-pkt och där ingår bl,a dessa dioder samt likaså follow me home,mm. Om du tänkt eftermontera larm, så kan det vara en bra ide' att skaffa ett originallarm. |
|
Oj, så jag stavar. Får skylla på att jag inte är helt kry. Bilen har inget ljuspaket skulle det stå. Varför just orginal? |
|
Roffa1 |
Misstänker att din E90 delvis har fördragna kablage för larminstallation med BMW originallarm. Sätter du dit ett eftermarknadslarm så får du förmodligen klippa sönder i originalkablaget,osv. |
|
Tjo! Jag såg att det va ett bra tag sedan denna tråden va aktiv, men ja e nyfiken på hur du gjorde med larm? Själv hittade jag denna sidan: Länk Såg även att det finns massa andra sidor som har DIY för detta. Verkar även som att de flesta bilar har fördraget för larm,och att man då bara behöver montera ultraljudssensor, sirén och huvkontakt. Samt en inkodning hos BMW då... (antagligen det dyraste) |
|
Verdi |
Är väl inte så vanligt med larm nu va? |
| Hur menar du nu? Mer eller mindre alla bilar är väl grundutrustade med larm idag eller? | |
|
Vad ska man med larmet till? Bilen stjäls inte såvida det inte är en professionell liga som kan skaffa originalnycklar eller ta sig förbi immobilizern på annat sätt, och då spelar ändå larmet ingen roll. Och om du låter grejer ligga framme synligt i bilen tar en förbipasserande tjuv friheten oavsett om bilen är larmad. Man blir desillusionerad när man läser trådar där fälgar stjäls mitt på ljusan dag i köpcentrum trots att larm går och folk bara tittar på. |
|
Roffa1 |
Utan larm skulle jag ej våga ställa ifrån mig bilen. Det första som åker väck är väl 19" hjulen. Men med den inbyggda kvicksilverbrytaren blir det mkt svårt att plocka av hjulen utan att det larmar. (larmar redan vid 5 graders lutning) Tyvärr, så ingår ej originallarm i BMW:s standardutrustning, det är ett extra tillval som kostar ca 5.000:- |
|
En liga som stjäl fälgar har nog investerat in dubbla garagedomkrafter, en fram och en bak, de lyfter samtidigt och skruvar sen snabbt av däcken. Sänker sedan ner bilen och låter den stå på tegelstenar eller vad de nu använder så de kan dra ut sina domkrafter. Larm hjälper nog inte överdrivet mycket, vill de ha din fälgar så tar de dem. __________ Mvh Grelle |
|
Roffa1 |
Med ett spelrum på ynka 5 graders lutning finns det ej mycket utrymme för tabbar, och försöker de klippa kablaget till larmet eller själva batterikabeln, så går batteribackupen omgående in och larmar. Tror även att de allra flesta tjuvar väljer bilar utan larm. Känner mig ganska så trygg med BMW:s originallarm. |
Verdi |
Hur många bryr sig om ett tjutande billarm idag? Folk utgår från att det bara strular eller nåt. Larm känns like 90-tal som eftermonterad stereo. :) |
Verdi |
Men på nåt sätt är jag inte överraskad över att just Roffa1 sjunger larmets lov. :) Sluta noja Roffa1!. :D |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.