|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en importerad 328i -99, där hastighetsmätare, varvräknare o s v slutade fungera för en tid sedan. Det visade sig att instrumentklustret var trasigt och behövde bytas. När jag i veckan fick tillbaka bilen från verkstaden, märkte jag att mätarställningen inte var korrekt. Den besiktades i mars i år med 16240 mil och efter byte av instrumentkluster visar den 13225 mil. Jag tror att det hela är ett oavsiktligt misstag och jag ska självklart prata med verkstaden nästa vecka. För egen del spelar det ju inte så stor roll, men om jag en vacker dag ska sälja bilen vill ju alla att mätarställningen ska stämma. Fråga; hur gör jag för att återställa mätarställningen till den korrekta? En anledning till min fråga är att verkstaden som utförde arbetet med byte av instrumentklustret inte ligger i samma stad som jag bor i, så det vore skönt om jag inte var tvungen att lämna tillbaka den till samma ställe. Kan jag lämna in den till vilken verkstad som helst och de kan återställa mätarställningen? Hur mycket kan det tänkas kosta? Uppdateras den korrekta mätarställningen om jag kör med bilen, även fast det visas en felaktig mätarställning i klustret, så att en återställning kan ske i efterhand? Tack på förhand! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
DU får kontakta de "skumma" mätarjusteringsfirmorna, en verkstad kan inte justera om mätarställning "utan skumutrustning" ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Då undrar jag hur det hela kan ha gått till? Varför kan mätarställningen ha ändrats om man bara byter instrumentkluster? Det känns som att den informationen borde finnas lagrad någon annanstans? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Därför att du har ett annat begagnat instrument. ett begagnat instrument kan man inte koda in chassienumret i så att det synkar med mätarställningen i ljusmodulen utan att det är endast nytt instrument med mätarställning 0 som kan kodas in.. Kolla om du har en röd dot framför trippmätarsifforna. Nu finns det möjlig som sagt att koda om ett begagnat instrument och koda in det, men det är inget som någon verkstad gör utan då får du använda mätarjuseringsutrustning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Stort tack för informationen. Jag noterade mycket riktigt den röda pricken vid trippmätarsiffrorna. Det verkar som att jag får leva med en felaktig mätarställning och hoppas på att en eventuell köpare i framtiden accepterar förklaringen som finns dokumenterad i serviceboken. |
|
|
Det skall finnas en funktion i instrumentklustret för att synka mätarställningen till den som är högst av de två lagrade i kluster resp ljusmodul, dvs den högsta mätarställningen hamnar då i både ljusmodul och kluster. Så om ditt "nya" kluster har en lägre mätarställning så skall du kunna synka den med din ljusmodul och ditt nya kluster skall då få rätt mätarställning. Se till att eventuell kodplugg som sitter på baksidan av klustret flyttas över också. Håll in trippknappen då tändningen slås på så kommer du in i service menyn. Hur det fungerar mer i detalj får du hitta själv på nätet. Det kan vara värt ett försök iaf, ingen garanti att det fungerar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.