|
|
|
|---|---|
|
Halloj har lite funderingar över min 530d -02:a Turbon rasade för någon dag sedan, och det kom rätt mycket olja ut i avgassystemet, Ska man räkna att kattarna är slut nu eller? eller är det bara tuta åå köra? Finns det ingen lamdasond på bilen? har letat men lyckas inte hitta nån... Turbon är nedtagen och iväg skickad på renovering vill få i gång pärlan så fort det bara går:) Super tacksam om nån har tid och lust att svara på mina dumma frågor | |
|
hej... har en vän som råkade ut för exakt samma sak och det var en 02a det med! han fick rengöra intercoolern och avgassystemet på nåt sätt kan ta och fråga honom hur han gjorde... kan rasen ha med oljeavskiljar filtret att göra? har hört nåt om det men minns inte? |
|
| Kattarna brukar klara sig. Men det kommer att ryka som bara den när oljan bränns ur. Jag kan rekommendera att du kör ett par mil och helst bör vara ensam på vägen då ev bakomvarande bilar inte kommer att se igenom röken! Bara det är en upplevelse i sig. Men efter en mil eller två så är det bortbrännt. | |
|
Tror det har klarat sig skapligt på trycksidan lite oljehinna är det väl i tryckrören men inte så farligt tycker jag, Okej tack för infon då testar jag att gasa ur kattarna då. Nån som vet vart detta oljeavskiljar filtret sitter det lät ju ganska intressant, För det har gått rätt snabbt för turbon den började vina för 150mil sen kanske, Så det kanske är den som är boven? |
|
| I denna tråd Länk finns all information du behöver. Kolla länkarna där för bilder. | |
|
Tackar för hälpen nu är vevhusventilationsfiltret bytt oxå. Har en liten fråga till, Har satt på nya turbon och allt nu men jag tänkte jag skulle lufta oljeslangen till turbon dvs bygga upp oljetryck utan starta bilen, vad ska jag bryta ström eller soppa för att lättast kunna köra bilen på endast startmotor men sen kunna starta den utan att få problem? |
|
|
Ta ur säkringen till bränslepumpen så kan du köra upp oljetryck. Montera tillbaka säkringen och bilen kommer starta direkt. När du kör upp oljetrycket bör slangen till turbon vara lös så du ser när det kommer ren olja utan luftbubblor. |
|
|
perfa så tänkte jag med, Får ut och börja leta säkringen nu då, har slarvat bort instruktionsboken haha Ja tänkte göra så men det är stört omöjligt att se oljeröret på turbon, Om man inte luftar tillräkligt tror du det kan ligga luftkvar där sen under körning oxå, eller är det bara att den inte kommer få smörjning dom första sekunderna när man startar? Backard är bäst!!! |
|
|
Det är de första sekunderna som är kritiska. Turbon snurrar tusentals varv bara när du kör på startmotorn och flera varv blir det när motorn startar. Då känns det tryggt om luftningen är ordentligt gjord. Du kan ju även plocka av returslangen och köra tills det kommer olja ur den. DÅ vet du att själva turbon är fylld med olja. Eller så kör du bara några minuter, i intervaller, på startmotorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.