|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| ska hela hjulet vara innanför? | |
| Den delen som rör vid marken ska vara innanför rutans linjer. | |
|
"Den delen som rör vid marken ska vara innanför rutans linjer." Det innebär att en 3-serie kan sticka ut 30cm bakåt fast än bakhjulen står i rutan. Jag har fått höra att en p-vakt inte kan dela ut p-böter (kontrollavgift) till bilar i efterhand. Hinner man köra från platsen innan boten blivit skriven är den inte giltig. Är detta felaktigt? |
|
|
en p-vakt stod och skrev böter till mig när jag kom tillbaka med en biljett. snopet för henne :) va ju kö vid automaten + att jag hittade den inte först så de tog lång tid.. sen är det förjävligt att det finns ju brister i allt så "oskyldiga" åker dit och bovar klarar sig... stå på dig Inot. gere inte i första taget! BMW ownz |
|
|
Var ut på parkeringen idag och tog lite bilder, Skall lägga upp de under morgondagen så ni får se vad som gör många brydda på den parkeringen Klart förvirrande skyltning i alla fall. och med reklamskyltar som anger vad som gäller. Det fina är att Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering har klara direktiv om vad som gäller. 3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken Vägmärken=hemma gjorda skyltar enligt QPark(HOJAB) Får se vad handläggaren säger om mina bilder och Lag om kontrollavgift |
|
|
Så där ja, då har man fått ihop ett ytterligare brev. Pinsamt att man måste överbevisa för att få rätt, om man nu får det Här Länk kan ni se hur det ser ut (några bilder) och mitt brev till HOJAB |
|
| Mycket väl och sakligt formulerat! Vi håller tummarna. | |
|
Hm, stod du vid skylt B (bild 2)? Isf tror jag det blir knivigt att få rätt! Bild 1 är inget att diskutera, den gäller definitivt inte för att dela ut kontrollavgift (böter). Att det finns ytterligare en skylt som hänvisar till biljettautomaten är väl egentligen inget argument. Dock i kombination med skylten bakom så finns det chans att det går hem. Hur som helst tycker jag det är riktigt löjligt att ge dig böter när du agerat som du gjorde! Hur var det nu, man fick ta stryptag på parkeringsvakter då deras jobb betraktades som "riskfyllt"... Hoppas det går bra! |
|
|
Jag stod mellan skylt A och B och läste skylt A "P, P-Skiva 2tim eller Biljett" Senare så ser jag skylt B "Biljettautomat, 2 tim P-Skiva" Om skylt B är i kombination med den hemsnickrade reklamskylten, så gäller det inte eftersom skyltarna måste vara vägmärken. Frågan är alltså hur skylt B "Biljettautomat, 2 tim P-Skiva" skall tolkas enbart. Biljettautomat=gäller biljett? 2 tim p-skiva=p-skiva gäller i två timmar Om inte biljett gäller, varför hänvisar man till automaten då. Mina fem cent är att detta bara är ett sätt att försöka sno folk på pengar genom att krångla till det. Men visst, vill man bråka så är jag gärna på, skulle jag få rätt så är det säkerligen massvis med folk som då kan kräva sina pengar tillbaka. |
|
|
Pratade precis med HOJAB, och har man fått avslag på det första "överklagandet" man gjort så är det att skicka in papper till dem så får "vi" mötas i tingsrätten Frågan är.... Är det värt det, om man förlorar vilka extra kostnader åker man då på, HOJABs tingsrättsansökan, Rättens kostnader, hamnar man i ett register då man är dömd att betala kontrollavgiften mm Kan tänka mig att det är en skrämseltaktik från HOJAB genom att nämna tingsrätten så hoppar säkert många av, men frågan återkommer,Får jag rätt eller inte, det kan man ju aldrig veta. Nåja, skall också kontakta den lokala tidningen, förhoppningsvis så varnas andra från att föda dessa skumraskföretag. From nu kommer jag att plocka av mina skyltar då jag parkerar :P |
|
| Står du mellan skylt a och b så tror jag du har stor chans att vinna! Förklara gärna hur du stod i en bild. Skylt 1 (bild 1) kan man helt bortse från, den stod inte upp och är felaktikt utformad. Står du sen inte framför skylt b, där man kan anse det uppenbart att skylt b gäller, så tycker jag att du ska gå vidare. | |
|
Tilläggsskyltar sitter under p-skylten. Den skylt som säger biljettautomat är en anvisningsskylt och sitter därav ovanför p-skylten, vilket även syns på bilden. Den är inte heller kopplad till p-skylten så du kan inte använda det som något bevis. Stod du i raden som skylt B är kopplad till? Då kan du lika gärna betala för du har då felparketat. Det behövs lite bättre bilder som säger i vilken ruta du stod och som har en överblick runt rutan. |
|
|
Skylt B talar om att där ska man använda P-skiva. skylten med biljettautomat talar bara om var automaten finns någonstans och saknar egentlig betydelse för parkeirngsreglarna. Reklamskylten är också ointressant då det inte är något vägmärke. Förmodligen har man försökt varit snäll och påpeka för bilisterna att det är andra regler där då många står fel. Stod du vid skylt A så är det grönt. Stod du däremot vid skylt B har du stått fel och bör inte driva det vidare. MEN skyltarna gäller ENDAST vid dom parkeringsrader där dom står. Använder man inte zonskyltar vilket man inte gjort här så ska det finnas en skylt per parkeringsrad och det är vad som står på den som gäller. Står du emellan skylt A och skylt B så finns det ju ingen skyltning alls... Rita en skiss där det framgår var rutorna är, var skyltarna är och hur man kör för att komma dit. Det som händer om dom väljer att gå vidare är att dom skickar det till kronofogden. Du ska då bestrida kravet med motiveringen att det är tvistigt. Då kommer det att skickas till tingsrätten där man avgör. Du får ingen betalningsanmärkning om du betalar med en gång du blir dömd. Du hamnar inte heller i något register då detta inte är något brottsligt. Förlorar du så kommer det att kosta dig ca 2000kr utöver själva kontrollavgiften. |
|
|
Hade du parkerat där längre än två timmar? Om inte, framgår det av biljetten att bilen stått där mindre än två timmar får man väl tycka att vaktbolagets resonemang är märkligt. Någon som har koll på juridiken kring just p-skivorna. Är det just själva p-skivan som är det viktiga? Måste denna uppfylla vissa standarder eller går det att använda tex en från Danmark eller till och med en handskriven lapp med texten "ankomst: 14:00" för själva grejen måste ju vara att parkeringsvakten kan konstatera att bilen stått på platsen högst två timmar. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ähhhum. Det du skall göra är att bestrida, vilket du redan har gjort, skriftligen. Vid avslag så är det bara att vänta. Väljer P-bolaget att stämma dig inför tinget så kommer du till slut få hem papper om att du har blivit stämd. Två (tre) alternativ har du nu: 1) Inlaga till rätten och avvakta dag för förhandling. 2) Ingenting utan bara vänta tills dagen för förhandling. 3) Betala och "dra" dig ur. Själv skulle jag välja alt 2) av den enkla anledningen att om du gör världens inlaga innan förhandling får bolaget tid på sig att inhämta "moteld". Om du däremot lägger fram ditt case under förhandlingen så får bolaget det jobbigare. Det som kan hända då är att bolaget ber om förskjutning då de måste får mer tid att samla ett svar (händer nästan aldrig) eller att de låter "tinget" besluta. Skulle bolaget "vinna" så blir du skyldig att betala det ursprungliga p-bots beloppet plus ränta plus stämningskostnad a 450:-. Det spelar ingen roll om bolaget skulle anlita en "stärnadvokat" ala Leif Silbersky (nåja riktig stjärnglans har han ju inte ;)) Den kostnaden får din motpart stå för då resp. part står för sina egna kostnader vid ett sk "småmål". Det är mål som hanterar värden under ett halvt basbelopp. Så rock on :) Klart värt 450:- Själv står det 4:1 till min favör gällande p-bot och stämning ;) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.