AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.767

Dessa dj***a parkeringsbolag, blir så trött

Sida 1 av 2
In
355
Inot
745iA -02
Åkte in på parkeringsplatsen vid Salems Centrum Stockholm som har två parkeringar parallelt, kontrollerade skyltarna då jag åkte in.

- Här gäller P-Skiva eller biljett i tre timmar.
Svängde runt och parkerade på den andra sida, löste en "gratis"biljett och lade i fönstret

Kommer tillbaka, och har en P-bot på 400:- Fattar nada????? och läser följande på Boten

- Här gäller ENDAST P-skiva. Biljett finnes xxxxxx tid yyyyy

Fattar fortfarande nada, kollar runt och ser en sådan där omkullvält reklamskylt betongfot och fjädrar där det står OBS här gäller endast p-skiva

Jag överklagar så klart, och får svaret.

Det framgår tydligt då du åker in vad som gäller- Kontrollanten har kollat alla gällande märken och du har ingen p-skiva.

Jag ringer och frågar vad tusan är skillnaden mellan en p-skiva och en biljett, mera än att den ena är av tunnt papper och har en printad tid, och den andra är av tjockare papper med en snurrskiva. Båda har exakt samma syfte.

Får det syrliga svaret, Du verkar inte förstå! Här gäller endast p-skiva och inget annat.

Hepp, Bilen mitt i mot mig (front mot front), där gäller p-skiva och biljett, men där jag står gäller bara p-skiva.

Så innerligt trött på dessa halvkriminella p-marknadens SMS-lånare, man får sådan lust att ...........

Att sätta upp sina egna skyltar (reklamskylt med text skriven med tuschpenna) är säkerligen ett smart sätt hitta kryphål för att få in pengar.

Frågan är om parkeringsskyltar måste följa trafikverkets regler eller om man kan snickra en hemma själv, funderar på att sätta en på gatan framför mitt hus där folk brukar ställa sig korta studer. (min mark)

sedan skriva med blått bläck på svart bakgrund, 7000:- i böter om du inte har en p-skiva som ser ut som en KO.

Nåja, den får man la betala, men allmänna ARN får ett brev med mitt bestridande.
Var det inte en vanlig blå/vit skylt? Låter märkligt, måste inte skyltar ha ett visst utseende? Är det som du säger tycker jag definitivt du ska bestrida det (dvs felaktig skylt).
Vad som gäller ska stå på en riktig tilläggsskylt monterad under den ordinarie blå P-skylten. En pappskylt skriven med tuschpenna på är ingen korrekt skylt och kan väl knappast anses som ett trafikmärke.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det måste också stå vem som utför bevakningen och telefonnummer dit, annars gäller inte boten.

BMW CS #5206
In
355
Inot
745iA -02
Det är två parallela parkeringar dvs man står front mot front med en decimeters stenmur ca 50cm hög mellan. Där man åker in så står det "här gäller p-skiva eller biljett" (blå skylt) om man åker runt ( som jag ) och ställer sig så står det på "reklamskylten" Här gäller endast P-skiva. Skylten var vid tillfället jag körde in ej synlig för mig.

Problematiken här är att man kollar då man åker in, och skyltarna anger en sak, sedan anger hemmasnickarade skyltar en annan sak.

Har överklagat en gång och fått svaret att det är skyltat. Skall åka ut dit och fota av lite och skicka in bilderna till parkeringsbolaget så får de förklara hur man skall veta vad som gäller.

Om du kan ta dig till p platsen utan att se skylten gäller det inte. den måste täcka alla möjliga infarter. Om det nu var så att det inte fanns någon skylt och du inte åkte enkelriktat så kan du överklaga bötern och få rätt. bara bestrid den och dom måste motbevisa. hoppas du har fotobevis. Annars åker du dit igen och välter skylten och tar foto.
Måste även tillägga att jag har brottats med pföretag ganska många gånger. dom är tamefan nitiska och har inte någon form av kundvård. Betalade svindyrt en månadsavgift på en plats ute. mitt tillstånd hade blåst ner på golvmattan och jag fick böter. Ringde och förklarade att jag betalar månadsvis och borde få min böter hävd. det gick ju inte alls då som sa att jag kan ju lånat ut mitt tillstånd.

Förklarade då att jag var en trogen kund som betalade 1600kr i månaden och nu satt med en böter på 700kr. Fick till svar att dom hade som princip att inte häva böter. Frågade då om dom överhuvudtaget hade någon tanke på kundvård. Men icke så jag sa upp min parkering och parkerade gratis 800m längre bort och passade senare på att ringa och fråga om dom tyckte det var kostnadesekonomiskt att förarga kunder och sen gå bet på sina 1600kr i månaden för att tvinga in en böter.
En kompis fick en böter där han stod och väntade på sin flickvän i bilen, hemskickad, dvs faktura.
när han sen bad om en kopia och att han kommer ner å hämtar den personligen så sa de direkt "vi skriver av den"
En parkeringsbot är en kontrollavgift och inga böter, endast poliser får dela ut böter. Sen kan p-vakterna såvitt jag vet inte dela ut en kontrollavgift till icke parkerade bilar utan det är polisen som gör det. Rätta mig gärna om jag har fel.
Har också hört det , tex om du dubbelparkerar.
Chris du har ju naturligtvis rätt men i folkmun är en kontrollafgift = p-böter.
För att skyltningen ska gälla måste den vara tydlig samt utgöras av vägmärken.

Ett vägmärke är antingen inifrån upplyst eller utformat så att det reflekterar ljus dvs reflekterande.

Alla andra skyltar är inte vägmärken=ogiltiga.

Ta ett kort på platsen så kan jag ganska lätt tala om för dig om det gäller eller inte.

Är utbildad kommunal parkeringsvakt...
En bil är parkerad oavsett om det sitter förare i eller inte.
Är det dessutom stannandeförbud på platsen så kan p-vakten skicka parkeringsanmärkningen med posten om du inte stannar kvar för att ta emot den.

Parkering är allt stannande förutom pga trafikförhållanden, pga fara, av-påstigning, lastning/lossning.
Att sitta och vänta på någon är med andra ord parkering.

Är det stannandeförbud får du inte ens stanna på av-påstigning eller lastning.

Enbart kommunala P-vakter får hantera stanandeförbud medan vilken p-vakt som helst får hantera parkeringsförbud.
Först av allt.
Detta var ingen kommunal p-vakt utan ett privat bolag.

# Om han var drä varför gick han inte fram och la den på rutan när hansatt i bilen.

Eller det kankse är helt ok att stå 50 meter därifrån och skriva en bot som man inte lägger på rutan utan, så bilägaren får den som en påminnelse istället?
Den ska fästas på fordonet eller meddelas till föraren.
Det funkar inte att stå på avstånd och sedan skicka utan att ge sig tillkänna först.

kommunala P-vakter kan tillhöra ett privat bolag...
Väldigt vanligt att kommunerna lägger ut bevakningen på bevakningsföretag typ Securitas, G4S mfl.
Här kom det bara en faktura till kollegan.
Och det är inte tillåtet.

Problemet är bara hur man bevisar att det gått till så.
Bilföraren själv är ju inte opartisk direkt.

Det är extremt svårt att värja sig mot en ljugande parkeringsvakt.
Han bad om en kopia på boten, då tvärvände det från att gå till maffia metoder till att skriva av den.

Det ser jag också pvakter kan dela ut böter hej villt de, eller en själv behöver ju inte vara där.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Skulle parkera i p-ruta, fri parkering, och bilen framför en lång jäkel med utstickande dragkrok höll en bit in på min ruta vilket betydde att jag i min tur fick stå cirka 20 centimeter utanför för att inte gnida min front mot hans dragkrok.
När jag efter en timme kom ut så hade framförvarande bil kört och där står nu en Golf snyggt parkerad i rutan. OK tänkte jag skall kolla så han med draget inte har backat in i grillen hos mig. Då ser jag en p-bot på rutan.
Vad i h-e tänker jag och läser. Jo jag har parkerat utanför p-ruta och får böta 250 kr. Kontaktar p-bolaget som säger att det spelar ingen roll viken anledning för min bil stod utanför linjerna och det var dokumenterat med kamera. Punkt och slut!
Då skulle jag kunna strypt P-lisa/nissen!

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hur är det nu, är det hjulen som måste vara innanför rutan eller hela bilen? Blir ju lite svårt med en 7-serie lang eller liknande.

Har väl inte heller världens bästa erfarenheter av p-vakter. Visst, det är bra att de finns, men en del borde gå en kort charmkurs eller skaffa en hund eller nått.
Hjulen ska vara innanför.

Jag har en hund...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.