AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.816

Har topplockspackningen gått paj ?

Sida 1 av 2
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Tjennare.

Jag har en 528 e39 som jag har lite problem med nu.
Var ute och körde lite igår, och märkte när jag kom hem att den läckte väldigt mycket kylvätska. Tempen var dock normal. Fyllde på idag och lät den stå på tomgång utan att det läckte något. men när det fick upp lite temp och jag varvade så gick mätaren upp mot rött.
Om jag inte har på locket till kylet så sprutar det upp vatten. bubblar som fan. Är det avgaserna som letar sig upp dit kanske ? eller vad kan det bero på ? Är det packningen som gått ?

Tacksam för all hjälp.

//Kim
Du bör kolla hur stiften ser ut. om dem skiljer sig från burk till burk! Om det gått glykol in i cylindern så ser du det! Börja där! Kan ju vara en termostat som inte öppnar också.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
kylsystemet är mycket känsligt på dessa bilar. aluminium å plast jävla skit konstruktion.. livslängd på dessa saker 10-12 max sedan ska man byta allt som har med kylningen att göra om man vill slippa problem. du måste kolla var läckan är. fixa det ,sedan fyller du opp systemet glykol å vatten 50% å luftar den via luftskruven. .. ett gott råd köp ny kylare termostat+hus samt vattenpump. om du inte vet när dessa är bytta. tar ca 1.5 timma att byta dessa saker

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det är mycket vanligare att termostaten inte stänger sig. jag tror att du har fått materialtrötthet i kylsystemet. spricka i plasten expansionskärlet eller så har packningen börjat läcka i den samma. eller spricka i slangflänsarna på kylaren.samt packningen till termostathuset.mycket klen sådan stor orsak till läcka.

the force is with mee
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Längre ner i följande mektips ser du ett fungerande sätt att lufta.
Länk
Det är inte jätteenkelt att få till. Spräckt expansionskärl som
droppar kylvätska och suger in luft om vartannat är standardfel.

Svekke
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kolla vattenpumpen.

//Magnus

_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Tack för era svar.

Får kolla dessa saker då. Annars är det väl bara till att byta. Särskilt om det nu inte är så bra kvalité på skiten. Vad ungefär skulle det gå på att byta kyl och allt därtill som behövs tro ?

//Kim
Har du luftat ordentligt?
det är troligtvis det som gör att dett sprutar ut, bubblar det när bilen står på tomgång?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
kvaliten är väll ok om man har nya prylar .men plast åldras å då blir det en massa konstiga problem som sprickor samt att slangnipplarna kan gå tvärt av.

ca 3000-3300 kr då får du ny kylare + vattenpump + termostathus med termostat+glykol .

men kolla upp först vad läckan beror på... fyll fullt med vatten starta å se var det läcker. det är lättare att lufta kylsystemet om bilen står med fronten högre än baken.

the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
kolla på amotek. lyssna med hennig.

the force is with mee
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Hej igen.

Jag bytte kyl idag, så nu är det inget som läcker iaf.
Men den blir fortfarande varm. Har väl inte så bra koll på detta hur man egentligen går till väga när man luftar systemet. Men jag fyllde på och lät den stå på tomgång.
Det var inte så mycket vatten jag behövde kyla på. fyllde expansionkärlet och sedan nån halvliter som den sög in.
När jag öppnade dom där luftningsskrivarna, men det kom inte så mycket vatten eller luft. Förutom när den började bli för varm, så ångade det ut som fan.

Den blev dock inte för varm när jag stog på tomgång utan det var sedan när jag körde en sväng. Märkte också att det inte kom nån varmluft i cupén direkt. Är det nått med termostaten tro ? eller vattenpumpen ? eller måste jag helt enkelt se till att få till detta med luftningen ?

Tacksam för hjälp.

//Kim
Du kan ju följa denna länken! Länk
Kanske kan hjälpa dig en bit på vägen.
Det ska komma vatten ur luftningsskruvarna, när luften är ute, har du ingen värme i kupen så har du nog luft kvar i systemet.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
låt bilen stå på tom gång full värme på fyll på i luftnings hålet stäng den å låt gå på tomgång .varva upp lite kolla temp mätaren . stå med fronten så högt du kan det kan underlätta. tålamod lufta å fyll på om det behövs.

the force is with mee
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Tack alla för svar.

Luftade ordentligt idag. Gick fylla på en HEL del i luftningshålet så nu är det nog välfyllt. Kommer bara vatten från skruvarna och tempen är perfekt.

Så nu ska nog allt vara i sin ordning igen =)

//Kim
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej kim.. blåser det ordentligt med varmluft i kuppen åxå. samt att du har bra nivå i expansionskärlet .så den inte är överfylld.

du kan behöva lufta mer

ta bilen å rasta den på motorvägen för att kolla att det ok.3-4 mil.
kolla så slangarna är varma både övre å undre. dom tjocka från kylaren.

ja. föresten vad var ditt problem när det läckte hittade du nått fel.?

the force is with mee
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Ja, värmen är precis som vanligt nu. Någon längre sträcka har jag inte hunnit köra ännu men det får jag göra imorgon. Nivån i expansionskärlet är bra nu, men jag får väl kika på det imorgon också då den har svalnat.

Det gamla kylet jag har inte kollat närmare på, men det såg ut som det läckte i den skarven mellan den vita plasten på expansionskärlet och den svart plasten under. Läcker säkert på något mer ställe, så jag får kika närmare på det och se hur det verkar.

Sedan är det några andra saker jag undrar så jag kan väl lika gärna ta det här också.
När jag försöker stänga av antisladden/antispinn vilket det nu är så händer det inget när jag trycker eller håller inne knappen (ASC). Varken låter eller tänds någon lampa i instrumentpanelen. Kan det vara fel på själva knappen eller lampan som visar att den är ur ? Det går sladda med den så det verkar ju inte som det fungerar riktigt ? eller är det bara mot hjulspinn vid start ?

Sen är det även detta med bromsarna. Ibland känns det precis som det gör när abs:en går i. Det låter och skrapar i pedalen så ungefär samma sätt. Någon abs-givare som strular kanske ?

//Kim
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
en hel del kan jag om bmw 528 men man bör koppla upp den mot dator för att se. vad som orsakar felet. . trycker du in knappen så ska asc lampan lysa då är den urkopplad. å tvärt om så klart. . om du står på grusplan mjed 1an i å trampar gasen i botten så bör asc blinka.

the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
fortsätter här.. när du har asc i kopplad alltså ingen symbol är tänd på panelen. då ska bakhjulen inte tappa greppet.

synd att du bor så långt borta. annars kunde jag koppla upp den mot min dator. för att felsöka.

the force is with mee
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Jadå, den spinner så fint på grusväg. Så nått är fel är det ju.
Jag har 40 mil enkel resa till Stockholm så det är väl lite väl kanske. Men tack ändå. Får väl försöka kolla efter nått ställe här i närheten.
Gör väl egentligen inte så mycket för min del att det inte funkar, men man vill ju att grejerna ska funka.

//Kim
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jo det är ju bra om allt funkar som det ska.
det borde ju finnas någon vänlig själ neråt landet som kan hjälpa dig med din bil. å koppla upp den. det tar ju liksom 5 -10 min att köra programmet å se om datorn hittar felet.
ja lycka till med kärran.

mvh
mika

the force is with mee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.