AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.268

Mercedes E350 Bensin eller Diesel?

Skall plocka ut en ny tjänstebil och "tyvärr" så fick företaget alldeles för bra % rabatt hos mercedes istället för bmw. Så nu så har jag kommit fram till att det får bli nya E-klass kombi. Men kan inte bestämma mig riktigt för om jag skall ta bensin eller diesel?

Någon som har kört någon av motorerna några längre sträckor och har input?

Tänkte beställa en svart med AMG paket, Panorma, nav o lite andra små saker som larm skidsäck. Någon utrustnings detalj som man inte "får" missa?

Som sagt alla tips mottages med glädje.

When Batman takes a vacation he does the Gumball
Har för mig jag läste att 350CGI-motorn ska ersättas av en modernare motor inom en snar framtid. Ägare ska även ha klagat på att motorn inte uppnår utlovad effekt, läste i Teknikens Värld. Men oavsett hur det är med den saken så är det diesel som gäller numera och S212 är en stor bil. Tycker personligen att den funkar i de flesta färger och jag tycker den är snygg även utan AMG-paketet.

Hur mycket rabatt får ni på ett ungefär?
Tillägg angående utrustning:
Parkeringsvarnare får man inte missa. Tonade rutor är snyggt och användbart i en stor kombi. Vidare så tror jag att den har konstläder som standard, skulle välja läder i kombination med multikonturstolar och tagit bort något annat som t.ex. AMG-paketet om man behövt välja. Att kombinera AMG-paketet med något annat utrustningspaket än Avantgarde-paketet är nog inte särskilt lyckat.

Tror att falsterbo angivit priserna för sedanen och inte kombin.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Körde ML350 ett tag och det var en kamp för att få den bilen att dra ens i närheten av en liter milen. Visst fyrhjulsdrift drar upp förbrukningen men inte mer än 1-1.5dl per mil. Bilen snittade runt 1.5 liter milen.

Även om detta inte har så stor ekonomisk betydelse på så dyra bilar så känns det helt enkelt inte modernt.

-------
//Lövet
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Jag läste i den tyska biltidningen Autozeitung isamband med att de testade den nya 5-serien (Audi A6 3,0 TDIq, BMW 530d & MB E350 CDI) att till hösten kommer det en uppgraderad motor i E350 CDI på 265hk/600Nm. Gött vrid!
Verdi
Lövet,
Svårt att jämföra en ML med en personbil. Ungefär som att jämföra en Volvo XC90 med en V70.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
XC90 är ju iofs bara en V70 med några centimeter högre fjädring men jag förstår din poäng. Oftast så väger ju SUV varianten mera och har högre luftmotstånd.

-------
//Lövet
Verdi
Du tänker på XC70?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
XC90 är också en V70 under skalet (med vissa modifikationer givetvis) vilket bland annat är anledningen till att man måste renovera framvagnen i XC90 var 6000e mil. Den tål helt enkelt inte sin egen tyngd. Framvagn, motor, växellåda, hjulupphängningar osv i en XC90 är till 95% V70 delar.

Men den diskussionen kommer nog inte hjälpa wsemme så mycket. Poängen var bara att SUVar i många fall har så mycket gemensamt med "vanliga" modeller att man kan använda erfarenheter av deras bränsleförbrukning. (Med en viss nypa salt självklart)

-------
//Lövet
Nu kommer snart nya 350motorn till E-klass. Den monteras i S-klass till hösten, 306hk och drar 7,6l/100km = det finns ingen som helst anledning att köpa gamla 350 bensin.

Länk

Stephan
Hej tackar för all input!

Tyvärr var den inte till någon hjälp:-)

Var inne på BMW och fick till en riktigt bra deal på en X5 3.0d facelift och till min stora glädje så gick chefen med på detta. Försökte även få till en ny 535:a men där var dem inte särsklit villiga att ge bra rabatter. Så därför blev det X5! Något jag inte direkt är jätte ledsen över;-)

Kan infoga att min kollega har fått sin E 350 bensin och vi åkte 55 mil i tisdags och den gav verkligen mig att instämma i dem som säger att den inte kan ha den effekten den utlovar. Kändes som liknande effekt som 530i 258hk. Så blev besviken, hade problem med en Audi A6 3.0tdi ifs kan ju vart "chippad" men det var jämt race. Som tur var så är min kollega inte personen med tyngst gas fot till skillnad från mig så han lär inte lida allt för mycket över detta!

Verdi
Men varför tar du en stor och tung X5:a då om du ville ha effekt? ;)
Därför att jag är gift! haha

Och då blir det så ibland, nej men helt ärligt så har jag vart sugen på en X5 länge men när det såg ut att bli M-B så var inte ML något val eftersom att jag inte kommer överrens med den på något plan. Sedan som det ser ut nu så kommer vi byta 2:a bilen och då är chansen stor att det blir en 130i så tror jag kommer få ut mina "effekt" behov där.

Uppdatering av tråden om någon är intresserad.

Är riktigt nöjd med X5:an visst inte en jätte snabb bil. Men min motorvägs körning går betydligt fortare. Nu förtiden så flyttar ju alla på sig när dem ser X5an i backspegeln. Fått helt ny körstil med ny bilen helt otroligt;) drar 0,9 ungefär och då är det mycket motorväg 125-145 km/h.

Och damen i huset har numera en 530i Touring M-Sport så "leker" med den när jag får bensin abstinens. Så två flugor i en smäll riktigt nöjd med E61 vart nära och köpa en sådan flera gånger och denna känndes helt rätt.

Komfortstolar, nav prof och Aut backlucka och "det vanliga" och bra skick så mycket nöjd med min garage uppfart för tillfället.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.