|
|
|
|---|---|
| Vad bör man ha för olja i dessa dieslar? 02:a som rullat 16000mil.. | |
|
Oj, helsyntet o låg viskositet måste betyda ny bil då va:) jag är mer inne på att gå ner på halvsyntet men ville bara kolla så det inte finns några risker. Exempelvis nya bilar med partikelfilter måste ju tydligen ha specialolj.. |
|
|
Varför gå ner i kvalitet bara för att bilen rullat 16000 mil? Upplever du några problem med den olja du använder nu? En diesel är ju "knappt inkörd" vid den sträckan.... Om du vill följa BMW:s rekommendationer, skall du använda en helsyntetisk olja klassad BMW LL-01 (eller senare).` Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med finns ingen anledning att börja laborera, följ specifikationen. Bilen har ju knappt gått nåt. |
|
|
Kör med Oljan som BMW rekomenderar, men du behöver bara byta 1gång/3000mil. Min har rullat 39000 mil och jag behöver inte fylla på under mina 3000 mils intervaller. En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Ja varför gå ner i kvalite, bra fråga, kanske bara hade halvsyntet hemma:) Men ni har en poäng, det får bli helsyntet. Dock ingen special utan bara helt vanlig 5/40 helsyntetisk. |
|
| Du ska nog inte strunta i LL-klassificeringen om du tänker köra efter normala bytesintervaller, om du är rädd om bilen. | |
| Byt olja och filter vid 1500 så är det inga problem. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En M57 diesel har inga Longlife krav överhuvudtaget utan du kan in princip hälla i vilken olja som helst. enligt TIS 2001-2002 LL-01- LL-98 . Specialolja, är BMW godkänd dvs även delsyntet. Så välj en bra kvalitestolja, du kan just nu köpa Shell helix 5W-40 på ica maxi för 299/kr 4L. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack Hasso, ett svar jag ville ha:) | |
|
Mycket bättre att köra på en 5W-40 och ha normala bytesintervaller (1000-1500 mil), longlife-intervaller på de nyaste dieslarna är knäppa (uppemot 4000 mil med endast pappfilter som filtrering), undras hur många av dessa nya dieslar som kommer få problem med vevhusvent och liknande... Mvh |
|
|
Men en stilla fundering, kan dessa tunna oljor vara bra för diesel bilarna, ja vet att bmw rekomenderar dom, Ja hällde i de i våran 525 tds när vi renoverat motorn... Men ja tyckte den knacka som bara den som vi bytte till lite tjockare.... Oj så mycke bättre den lät... |
|
|
Tja, 5W40 är lika "tjock" som en 15W40-olja när de är driftsvarma.... Däremot kan jag kanske hålla med om att särskilt äldre dieselmotorer kan må bättre av en olja som inte är allt för tunn (t ex 0W30 eller 5W30). Nya dieselmotorer är byggda med snävare toleranser och tål tunnare oljor bättre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo visserligen kan de ju bero på att de är en äldre diesel förstås... | |
|
Jag är en utav dem som inte gillar de extremt "tunna"/lättflytande oljorna som främst har tagits fram pga av teoretiska önskemål om bränslebesparing. Lika lite gillar jag extremt långa bytesintervaller. (Jag har aktivt sysslat med smörjmedel i över 20 år och baserat på mina erfarenheter så skulle jag t ex aldrig köra med en 0W-30 olja i en turbomotor). Viskositet 5W-40 tycker jag är lämplig i de flesta fall, som t ex mina bilar E61 530XD (turbodiesel) och E34 530i (äldre motorkonstruktion). Numera finns "på begäran" klassade LL -04 även i viskositet 5W-40. 5W-40 (i stället för 0W-30, 5W-30), bl a för att minska antalet turbohaverier ute på marknaden... På min E61 brukar seviceindikatorn rekommenderar oljebyte omkring var 3200 mil. Men jag byter alltid en extra gång "mitt i mellan" vid ca 1600 mil. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
hej allihopa! jag hoppar på den här tråden ang oljor! jag har en 530d 2002a som jag skall byta olja på och jag har jäkligt svårt att köpa dom här långa bytesintervallerna och det gäller inte bara bmw.... jag har alltid servat mina bilar själv osv och på det sättet inte kollat av med fabrikanten osv ang miltal innan byten osv (begagnade) bilar då som inte måste följa serviceboken pga av garanti osv. och därav inte haft så stor koll men jag har på nå vis alltid haft olja och filter var 1000e mil men sedan fick man höra tex 3000mil el mer på samma olja nääää den gubben går inte! inte så konstigt att grejorna sotar o koksar igen jag byter olja oavsett på mina bilar efter 800mil! känns bra så och då håller man "rent" i motorn och olja är ju mycket billigare än ett RAS.. nu till min fråga ang min e39 530d 2002a. kan jag utan som helst problem el efterföljder köra på en helsyntetsolja 5/40? kan tillägga att jag kör MYCKET med bilen |
|
|
@m5tomten: Om Dina olje bytes intervaller ligger på 800mil så kan Du ha vilken olja Du vill bara den är avsedd för Dieselmotorer ! Som Hasso redan skrivit om Helix Oljan så hade jag en 525 Tds-98 som jag körde med tills den rullat 32000mil och den funkade alldeles utmärkt med Helix Diesel Plus oljan. Körde även en Renault Megan Scenic med samma olja (1,9Tdi -98) som mådde prima med denna olja. |
|
| Nu är det nytt filter och 5/40 helsyntet OK:s, så vänta ett tag så kan jag säga om det funkar eller ej :) | |
| Vad är det som inte skulle funka? | |
|
ok! vad är skillnaden på en diesel olja och en bensin olja? jag hade tänkt att köra vanlig 5/40 helsyntet och jag tror den funkar till diesel också! skall kolla det.... |
|
| Funkar fint, det ända jag vet som är skillnad på dem är när det är partikelfilter! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.