|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att byta bort frugans 1-serie mot en X1:a 2,0D. De som vi har varit ute och provkört är jag grymt nöjd med. Lika bra väghållning som 120n och ännu bättre ljudkomfort. Det jag har funderingar om är dörrar och bakluckan. Ibland känns de jäkligt "plastiga" när man skall öppna/stänga dem. Dörrarna får man ta i för att kunna öppna och bakluckan har en tendens att inte riktigt stänga helt ordentligt. Sen är det kanske en petitess men tankluckan kan man, när den är låst, trycka till och så öppnar den sig lite grand. Väl mycket för att man lätt skall kunna sticka ner en tjock skruvmejsel i springan. Står i valet och kvalet så några svar här skulle verkligen uppskattas. Har jag haft otur med måndagsexemplar när jag testat de två olika bilarna eller är det fler som upplevt detta? Tack. | |
|
Har kört diverse X1, var intresserad av en sådan och tänkte hitta en lagerbil så man slapp vänta ett halvår på sin bil. Och skall man vara riktigt petig kanske varken X1 eller 1an riktigt lever upp till de större Bmw-modellerna i alla detaljerna men jag tycker 1an och X1 är lika varandra när det gäller kvalité. En av dessa sakerna kan vara att "kassaskåpskänslan" i dörrarna är lite frånvarande, och vissa paneler är lite väl plastiga för att sitta i en Bmw. Men i det stora hela tycker jag att det är grymt välbyggda bilar med trevliga material. Och som sagt, upplever inte X1 värre än vanliga 1an. Men X1 är en riktigt trevlig vagn, som du skrev; En 1-serie fast bättre utrymmen, en högre sittposition, bättre överblick och ett bättre insteg i bilen. Finns möjligheten hade jag bytt om jag varit dig! :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Har en 23d själv och av det du tar upp så är det bakluckan som är lite känslig och är för ovana lätt att misslyckas med en riktig stängning av bakluckan. I övrigt så är jag grymt nöjd och känner inte av "plastigheten" som ett problem eller ger en sämre känsla. Kommer från en -06 525t och jag trivs bättre i X1-förarmiljön. Motorn är underbar och bilen ser riktigt grym ut! :D |
|
| skulle kört på x1:an om jag behövt utrymmena annars hade jag väntat på nästa 1-serie | |
| Då har man vart och testat en igen idag. Nu blir det bannemej affär. Stort tack för era svar! | |
| Visa vilken du slår till på sen!! :D | |
|
Ganska kul att se hur vi människor uppfattar kvalitet på olika vis. Själv har jag en Audi A4 -08 B7 (ett litet tag till) och har absolut bytt till en ny sådan (B8) eller en Q5. Efter att ha "provkänt" på inredning, reglage, plastmaterial, dörrklang osv. föll dessa bilar direkt bort. Den upplevda kvaliteten är mycket viktig för mig. Kollade på Merca GLK, samma där och även på Xc60=tidernas lågkvalitetsplastbil. En polare som äger en Volvo C30 tyckte att "Xc60 var den tajtaste kvalitetsbil" han provat. Jag förde inte diskussionen vidare...Kollade också på X3 och blev besviken, X1 hade jag inte ens tänkt på förrän jag såg den i bilhallen, jag föll pladask... Efter att ha provkört en 23d var saken klar, det blev en safirsvart 23d med ganska mycket lull lull, tycker faktiskt att kvaliteten känns riktigt bra, men som sagt - alla tycker vi olika :) |
|
|
Har du provkört med RunFlat? Gillar min x1:a men mina RunFlat är hårda och spårkänsliga. Fler som har erfarenheter? |
|
|
Jag brukar inte vara så känslig för spårkänslighet, men morsans X1 tycker jag faktiskt är störande spårkänslig. Den har 17" Pirelli Cinturato P7. Min E46 med 18" Michelin PS2 är mindre spårkänslig. Kanske bidrar den högre sittpositionen och det mjukare chassiet till att spårigheten blir mer störande i X1. |
|
|
Hej Vi har kört 70 mil nu och är mycket nöjda |
|
|
Hallå, Har klarat av 1200 mil i min X23 d nu och är nöjd med det mesta. Jag har precis som Tompak23d tyckt att inredningen och dörrklang håller bra kvalitet (även om jag tvivlade lite efter beställning). Det finns dock ett par saker som irriterar litegrann och bland annat är det är bakluckan som man misslyckas med att stänga ibland och hinner 25 meter innan den börjar pipa. jag har 18 tummare och märker att den är lite spårig, men inte farligt. Jag börjar få ner förbrukningen lite också, men jag hamnar på ca 0,72 i snitt. Hur går det för er andra? Jag tycker också att den kunde varit lite mjukare i chassiet eftersom det ändå inte finns några kurvkramarambitioner i biltypen, men jag antar att det är upp till tycke och smak. |
|
| 100 mil nu och 0,59 i snitt | |
| var och kollade på en x1:a idag och tycker verkligen allt är riktigt bra med den..skulle valt den före en 3-serie touring då jag är ca 190lång och sitter riktigt bra både fram och bak i x1:an.. det jag inte gillade dock är speglarna.. visst är det eu som har finger med i spelet men fy stan vad stora speglarna är | |
| Är det någon av er som har samma fel på stereon som morsan har? Att om man slår på stereon när man ligger i jämn fart på farthållaren, så höjs volymen kraftigt när man slår av farthållaren och farten ändras? Det är hastighetsanpassningen av volymen som inte slår till förrän hastigheten ändras, för stänger man av den funktionen så uppträder inte felet. | |
|
Vår 23d ligger på 0,74 efter 150mil och vi har haft samma strul med bakluckan när folk som inte åkt med förut skall stänga. Får tillbaka körkortet den 1/6 så då blir premiärturen. :D Har ej ljudjusteringen inkopplad. |
|
|
Blev faktiskt väldigt förvånad när det inte gick att beställa elöpppning/stängning av bakluckan. Borde faktiskt finnas tycker jag... |
|
| Håller fullständigt med, saknar den funktionen till 100%!! | |
| bmw_jerry: Ja, speglarna leker man inte med. Riktiga trucker-speglar ;-) Å andra sidan tror jag att de fick göra dem större på 3 serien med. Faktum är att jag vant mig vid storleken nu och när jag kör med M3an så blir jag helt överraskad av vad som kan gömma sig i döda vinkeln. På X1an finns det i princip ingen död vinkel... | |
| andsva: dem har gjort speglarna större på alla nya biler men x1:ans är ändå större än alla dessa.. blev förvånad när jag satte mig i den och såg hur mycker som hellst bakåt.. skulle nog ta ett tag att vänja sig :P | |
|
Vi var också spekulanter. 23d är en väldigt bra motor, inget snack om det. Jag tycker också att inredningen känns lite plastig jämfört med andra modeller och jag har svårt att tycka att fronten är snygg hur mycket jag än försöker. Men det är en bra bil, inget snack om det. MEN -- jag tycker BMW:s prispolitik är märklig. Lastar du på extrautrustning upp till en nivå som får räknas som mer eller mindre standard i klassen hamnar du snabbt på över 500.000, nästan 550.000! Det är, i brist på andra ord, vansinnigt. Så antingen får man köra runt i en hyrbilsspecad X1:a eller kolla på andra alternativ. Själv är jag därför mest inne på Discovery 4 just nu. |
|
| Jag upptäckte just vilket brölande tufft avgasljud den har. :-) Det var lite kul, med tanke på att den låter så mesigt i kupén. Det var en 18d jag hörde gasa iväg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.