AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.979

bmw 740 e38 orkeslös och varvar knappt 3500rpm

kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
bilen började gå dåligt, ojämn gång som en jänke v8 och stretar emot när man man gasar .börjar smälla och till slut dö ut vid ca 3500 varv. pröva byta alla stift ,torkade ur tändstift hålen från olja. även nytt bränsle filter, luftfilter. men samma sak. vad kan felas? prövat att kopla ur tändspole efter varandra och då går den ojämnare så gnista finns på varje stift. kan det vara en givare som gett upp el kanske soppa pumpen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Stopp i en katalysator förslagsvis, då stänger motorstyrningen av tändningen till en eller flera cylindrar. Det brukur inträffa just vid 3500-4000rpm.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ri
699
riku
740iA -97
Hasso har nog tyvärr rätt (tror jag) klassiskt vid kat. haveri.
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
ok.tackar.nån som vet hur man kan kolla upp det utan att riva ner o byta.? el det kanske inte går om d är täpta.?
ri
699
riku
740iA -97
HAR DU MÖJLIGHET OCH KOLLA DATA MED CARSOFT ELLER NÅGOT ANNAT PROGRMAM MED BILEN IGÅNG?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nej m du får helt enkelt ta dig under och knacka på katalysatorerna och höra om det skramlar, annars får du lossa avgaset framför kattarna och se om bilen funkar bättre.Det enda du ser med ett diagnosprogram är att det finns tändningsmissar reggade och ev på vilka cylindrar som stängts av.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Det är nästan helt säkert en igensatt katt. En universalkatt är inte så dyr är väl trösten. Skulle gissa på 2500 med en timmes arbete.
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
Tackar för svaren! det sitter några "race" kattar på den ,så bytta e de nån gång,men dessvärre svetsade på rörena.Då har man helg nöjet fixat då! trevlig helg på er!
je
112
jesplind
740 iA -99
BT har faktiskt katalysatorer för upp till 4,4 liter vill jag minnas.
Priset var inte så farligt heller.

Nu vet inte jag någonting om dessa tingestar, men funkar gör de säkert.
Nån annan har kanske erfarenhet av dessa?
Har också funderingar på om en av min kattar är dåliga. fast jag kan "tvinga" den upp på fullvarv men det går segt. Men har skruvat ner avgassystemet och testade då men fortfarande lika orkeslös och seg på gasen. Den har stått utan batteri över hela vintern så kan det vara något med att den inte lärt sig tändnigen och så än? Min bil är en e38 750 -95. /Mattias
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan även vara en igentäppt ljuddämpare, en liten anekdot:

Min svägerska kom hem till oss när vi bodde i Husby (Sthlm) och skulle fika med oss, efter en liten stund så frågade hon om jag inte kunde ta en tur med hennes bil som började bli slö och ville inte varva så bra längre?

Visst, ut på E4:an norrut och jag märkte nästan inget i början men mellan Rotebro och Upplands Väsby så är det lite backigt och när jag gasade på lite i uppförsbacken så dog motorn nästan! Shit vad är detta? tänkte jag och åkte in i mittenfilen.

Testade att växla ner men den gick ÄNNU segare?? Upp på femman igen och försökte öka farten lite, det gick ok med ytterst liten ökning av gasen men detta var ju inte bra...

Tänkte först vända vid Väsbyavfarten men bilen gick bra om man inte gasade för mycket så jag fortsatte mot Märsta. Vid Stora Väsby (Shell + McDonald) så blev det en liten lucka i vänsterfilen och försökte öka farten, provade med fullgas och PANG! Jordens smäll, tittar i backspegeln och ser jordens rökmoln och det mesta innanmätet från slutdämparen virvla runt, och motorn funkar perfekt igen... ;)

Svänger av vid Arlandastad för att kolla avgasröret, och det hänger kvar lite stålull. Vänder och åker tillbaks hem till en nöjd "syrra"!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.