AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.576

Vibrationer i ratten efter byte till 19" på min e91:a

Sida 1 av 2
sw
24
swibbe
320i touring -06
Har sänkt bilen och gjort hjulsinställning.
Satt på 19"-hjul som är nybalanserade.
Mest märkbart är det när man kommer upp i över 100.
Släpper man händerna från ratten så ser man att ratten rör sig fram och tillbaka några millimeter. Det vibrerar "liksom" i bilen.
Jag har rätt navhål så det är inget fel på det.
När jag hade vinterhjulen på (16") så upplevde jag inte det här.
Någon som tror sig veta vad felet kan va?

sw
24
swibbe
320i touring -06
Tack för svaret men fälgarna är inte skeva och däcken sitter inte fel monterade.

Om detta beteende inte fanns med vinterhjulen på, är felet helt klart dina däck och fälgar. Den som monterade och balanserade däck kanske inte gjorde något vidare jobb? Alternativt är dina fälgar skeva, även om du påstår motsatsen.
Du har väl dragit åt bultarna så de sitter fast?
Gör rent naven ordentligt samt fälgarna så det inte finns det minsta smuts på anläggningsytorna. Minsta skevhet pga smuts mellan fälg och nav ger vibrationer. I praktiken medför det att hjulet vobblar och roterar inte rakt, därav vibrationerna.

Om fälgen inte var rengjord vid balanseringstillfället kan en ombalansering krävas ty hjulet då blir felbalanserat.
Komfort kan du glömma framöver. Blir nog inte bättre än så om du följt rekommendationerna ovan.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
När jag monterade nya däck på mina förra fälgar (17" M-fälg) fick jag vibrationer i hög hastighet. Jag fick hjulen ombalanserade 2 gånger innan jag blev nöjd. Ett av däcken var lite ovalt, ca 1mm som gjorde ytterst lte, men dock märkbart för den superkräsne. Men obalansen försvann till största del efter ombalansering, kräv det av firman... Det funkade för mig.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag kör med ganska rejäla sulor på 19 tums fälgar och känner inga vibrationer överhuvudtaget, så antingen är dina fälgar inte helt 100 balanserade, eller som flera andra här påpekat med smuts, skeva fälgar mm.
Förresten, hur kan du va så säker på att fälgarna inte är skeva eller att det inte är fel på däcket?
Jag hade ett däck på en gammal bil där däcket inte va bra, vilket orsakade skakningar i ratten.
Verdi
Det är obalans/ojämnhet i fälgen. Har du tur räcker det med ombalansering.
sw
24
swibbe
320i touring -06
Tack för alla svar!
(Däck och fälg hade endast rullat 150 mil när jag köpte dom.)
Ska montera av hjulen idag och göra ordentligt rent. Sen ska jag kolla upp bultcirkeln så att jag inte gått på en nit. Vissa Chevrolet-modeller har snarlik bultcirkel, BMW 120-5 och Cheva 120,65-5. Är det någon som vet hur man mäter? Stämmer min teori: Mått från centrum på bulthål till centrum på navhål.

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Cheva??
Är du inte ens säker på om fälgarna är till en bmw?
Börja då med att kolla navhålet på fälgarna. Det ska vara max 72,6. Annars måste du ha ringar. Inte konstigt då om du har obalans..
sw
24
swibbe
320i touring -06
Har kollat nu och hjulen är till BMW 5-120 med korrekt navhål.

Orunda däck....
Däckmärke/modell?
sw
24
swibbe
320i touring -06
Falken 235/35 fram och 275/30 bak.

Naven är nu rengjorda men det vibrerar ändå något när man kommer upp i cirka 110km/h.

Jag får nog göra en ny framvagnsinställning eller det kanske är någon som vill köpa hjulen billigt. :-)

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu är jag ingen expert på däck osv. men när jag och vissa andra här på ap monterat sommarfälgar som är bredare och större tum har vibrationer uppstått. då oftast på grund av länkarmsbussningarna. jag vill inte tjata för mycket om de men jag körde slut på nya länkarmsbussningar på 1 sommar.
sen är det svårt för oss att förstå problemet. fick jag provköra skulle jag veta direkt om det berodde på bilen eller däck/fälg. låter kanske drygt av mig men det är viss skillnad.

BMW ownz
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det enklaste är väl att åka till en däckfirma och balansera om däcken?
Brukar kosta max en hundring per däck.
Det kan det väl vara värt att prova.
De borde även kunna se om fälgen är skev.
sw
24
swibbe
320i touring -06
Det skrivs om att en fälg kan va skev!
Jämnar inte en balensering till en mindre skevhet, alt. borde inte en proffisionell däckmontör upptäcka skevhet på fälg vid en balansering.

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Däckmontören borde kunna se om fälgen är skev, om han kollar efter det.
Det är inte säkert att det påverkar värdena. Men om han sätter upp fälgen, utan däck, i balanseringsmaskinen, så ser han ju när den snurrar om den slår..
Kolla att fälgarna verkligen centrerar på naven (som någon tidigare påpåekat). Dessa fälgar verkar ju inte vara B;MW original så du måste själv ha koll på att fälgen centrerar på naven. Mät upp nav samt fälghål till att börja med.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kanske en specialbalanseringsmaskin kan ge bättre resultat? Läs denna tråd:

Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.