AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.255

Svensk motoroptimering

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Skickade precis ett mail till svensk motoroptimering och frågade om dom kan bevisa sina effekthöjningar av deras chip.

Dom utlovar till bmw m3 e46
363hk samt 395 nm

Väldigt bra med tanke på att bmw m3 csl har
360hk samt 370nm
med dessa mods...(vad jag har läst mig till)

Optimerade ventiler
andra kamaxlar, insug och något förändrat avgas.

Väntar på svar.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Svaret blev...
Detta är de uppgifter vi fått från företaget vi köper in filerna från.
Men, visst kan jag hålla med dig om att det låter något optimistiskt, i synnerhet vridmomentet. Men vi kan inte redovisa några andra siffror än de vi fått.
Hittils har det trimmats tre stycken M3 e46 och ägarna har faktiskt märkt en liten skillnad efter optimering. En annan fördel är ju att toppfartsspärren tas bort och kör man "inspirerat" vinner man lite elasticitet i och med något flyttat varvstoppet.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
"...ägarna har faktiskt märkt en LITEN skillnad..." Det låter ju...seriöst... Är det inte meningen att man SKA känna någon skillnad? :) Vad är vitsen annars med att optimera bilen?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
De flesta m3:or går likvärdigt eller t.o.m. sämre efter optimering är min erfarenhet. Dessutom skulle jag aldrig köpa en chippad m3:a. Finns mycket annat kul man kan lägga pengarna på, bättre bromsar chassi, däck mm som gör att bilen känns roligare att köra.

//Stefan

Mina bilar:Länk
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Håller med Stefan, lägg pengarna på annat skoj för du slänger pengarna i havet om du ska mappa en sugmotor som M3 har
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Tänker inte chippa, men jag var intresserad av hur dom förhåller sig till effekt höjningen dom utlovar..
Wa
25
Waller
535d -13
Z3 Coupe 2,8 -99
Jag måste säga att jag snarare tycker det är seriösare att inte försöka överdriva skillnaderna vid chippning vilket många andra firmor gör. Jag tror alla som är någorlunda intresserad av bilar vet att det inte ger enorma skillnader vid chippning av icke överladdade motorer.

//Waller
För egen del känns det som att bolaget framstår som rätt ärligt och seriöst genom att de inte överdriver skillnaden och försöker få produkten att framstå som bättre än vad den är. Snarare kan man ifrågasätta produkten, dvs själva chiptrimningen, men är man ute efter borttagen fartspärr och något större varvtalsområde så känns väl trimmet som helt ok?

T5 -05
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.