|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Min fläkt är stendöd från tid till annan vid start och plötsligt hoppar den igång. Inträffar när bilen stått och det är kallt/fuktigt. Har inte haft problem med oregelbunden fläkthastighet. Bytte fläktmotstånd/slutsteg men det löste inte problemet. Kopplade loss minuspol och fläkten gick igång direkt. Vad är det som händer!? |
|
| Hej! igår slutade min fläkt att fungera. jag kollade alla berörda säkringar och relär och saker och ting verkade vara ok. Jag försökte läsa av eeprom för att spara och resetta, och då hoppade fläkten igång. Jag använde bmw scanner 136 | |
|
Nemo: Fläkten (med sitt effektsteg) styrs från klimapanelen med PWM-signal. Denna panel i sin tur styrs av en microprocessor med tillhörande elektronik. En reset via batteriet kan göra att klimapanelen börjar styra igång fläkten igen, men förmodligen endast tillfälligt. kurdoo: Finns inga dedikerade reläer eller liknande för kupéfläkten, däremot en 40A säkring som sitter under/framför handskfacket, inte tillsammans med alla de övriga säkringarna. Om denna säkring skulle vara avbränd så måste du söka upp och eliminera felet innan byte. Det mesta pekar erfarenhetsmässigt på felaktigt effektsteg när kupéfläkten strejkar. Använd gärna sökfunktionen med olika sökkriterier för kupefläkt, fläktslutsteg, effektsteg osv. Du kommer att få massvis med läsning och tips. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.