AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.130

död kupéfläkt e39 -01

Sida 1 av 2
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hej,

Har läst igenom satmliga trådar ang kupefläktar som tystnat/dött.
Vi har tidigare ej haft missljud eller problem med fläktern eller AC'n, tills för någon vecka sedan då den helt enkelt inte gick att kontrollera. (Stendöd)
Instrumenteringen verkar dock fungera när man trycker "auto" "+" "-" osv.
Köpte glad i hågen ett effektsteg i tron om att detta skulle avhjälpa problemet, "borde ju har hört missljud om fläkten var på G att nypa!?"

Efter bytet av efefeksteget med säkring (40A) urtagen så fungerar ändå inte släkten.

Min fråga då är:

Måste jag "reseta" datorn på något sätt? Kan den komma ihåg att det varit fel och på så sätt slagit av vissa delar för att skydda övrig elektronik?

Mvh Emanuel

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
med reservation för stavfel... :-)

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
kan va så illa att fläkten brunnit.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det behövs ej reseta på nått vis efter byte av effektsteg.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
rsarits
Jag hade precis samma fel på min 525-02
Kollade alla säkringar i handskfack och bagage,
Hittade inte säkringen till kupefläkten??

Hursomhelst började jag försöka ta loss reglagepanelen, lossade mugghållarna och "locket" runt växelspaken.

Hade inte tid att fortsätta att gräva. Skruvade ihop bilen,
Dagen efter fungerade fläkten som vanligt och har gjort så i över en vecka nu.
Antagligen är det någon ärgad kontakt eller liknande.
Jag skulle mäta upp så att det kommer fast spänning 12V fram till effektsteget, och reglerad ut till fläktmotorn. Tag en vanlig billampa, t.ex 21W eller 55W med lämplig hållare och koppla med ett par trådar och följande av de grova kablarna som går in i effektstegets kontakt:
Mellan jord (brun) och röd/blå, 12V full spänning alltid.
Mellan svart/grön och röd/grön skall finnas reglerad spänning från noll till fullt beroende på fläktens inställning på klimapanelen. Om det inte kommer nån reglerad spänning ut så är troligen klimapanelen kaputt, annars är det fläktmotorn.
Mätning med multimeter enbart kommer att ge missvisande resultat, du skall ha en belastning i form av en t.ex lampa påkopplad enligt ovan samtidigt.

FP
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Skall testa det Folke.
Du är en klippa! :-) (ni andra oxå såklart.)
Återkommer med resultatet.

rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Idag gjorde min fläkt likadant. Bara lade av, allt i displayen funkar, men fläkten är stendöd. Har kollat säkringarna i handsfacket och i bagaget, men dom verkar hela. Var sitter denna 40A säkringen?
Säkringar till kupé och motorfläkt sitter under handskfacket, 40 resp 50A. Men om dessa är avbrända så finns det ett allvarligt fel. Effektsteget till kupéfläkten är mera misstänkt om den inte funkar. Det finns många inlägg om just effektsteget och även mektips.

FP
HEJ!

Hade samma problem i min 525 e39 ...

Helt plötsligt slutade fläkten att fungera... men man kunde "höra" att själva Aggregatet jobbade...

Åkte in till BMW som böt motstånd .. Voila som nytt.. kostade runt 600 kr med jobb har jag för mig..

Ps : " lite roligt" åkte till en annan bilfirma som låg lite närmare där jag bor, När dom felsökte så ville dom byta ut allting .. med fläkt motor och hela köret , skulle gå på runt 6- 7000 kr..

Så åk till BMW först innan nån annanstans !!!

Mvh
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
Bytte effektsteget för ett år sedan, och ett annat motstånd till fläkten i höstas, på RIGO i Halmstad. Bra bilfirma, rekommenderas.
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Har ej hunnit mäta upp o testa med lampa då jag hade annat att dona med. Nu har sambon bilen annorstädes i den här värmen, vilket inte är så lyckat kanske... Någon som vet om man "kan" komma åt fläktes kol utan tt operera bort hela instrumentbrädan?
rg
41
rgfager
BMW 520i -00
vet att det är ett jäkla jobb, man får ta väck hela instrumentpanelen. Ny fläkt ,med arbete tog Rigo ca. 4500 för. Men dom hittade ett motstånd som varsönder, tror de blev 800 kr, istället.
Det sitter inga fläktmotstånd i nya bilar, däremot effektsteg som styr fläktmotorn. Tyvärr pratar till och med verkstäderna ibland fortfarande "motstånd" vilket gör att felsökning och prisbild blir förvirrande.
Effektsteget kostar runt 800:-, det är plug and play-byte, ingen reset eller kodning osv

FP
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Oj såg att jag glömt skriva en grej!
Jag har alltså köpt ett nytt effektsteg som byttes med säkringen urtagen.
blev dock antiklimax då inget hände vid test strax därpå...
BMW vill ha 2500 för jobb och 1900 för ny fläkt.
Nya effektsteget var mer plastigt och lite mindre... Så jag har ett extra nu om det inte var 2 grejer som pajat samtidigt.

Jag har roat mig med att byta justerpinnar i min vänstra insats fram.
Gjorde egna pinnar på fräsbord, blev skitbra! (2a från sbp som bollades i torsdags)

Ang fläkt så tror BMW nu kol, fläkt eller kablage.

Jag vet inte vad jag ska tro.

Det är inte så vanligt med slutkörda kol, men det är inte svårt att testa detta genom att köra fläkten på direktström via kablarna i kontakten till effektsteget. Det är himla förargligt att riva ner hela panelen för att komma åt fläktmotorn om det inte är fel på den...

FP
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
I mitt arbetar har jag fått defekta reservdelar ett par gånger, kan jag ha haft en dån jävla otur nu också?
Ska testa det första du skrev Folke, med lampa. Återkommer med resultat om en vecka.

rg
41
rgfager
BMW 520i -00
BMW trodde också att min fläkt var slut. Men snälla som dom är på "min" BMW verkstad kollade dom ett motstånd (någonstans) som har med fläkten att göra. Det visade sig vara detta motstånd, som blev för varmt. 800 kr istället för 5000 kr. För 2 år sedan....
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
update: Fläkt fungerar nu som vanligt.
Hann ju med att köpa nytt "fläktmostånd" på bmw som monterades utan resultat = stendöd fläkt men fungerande display.
För ca 1 månad sedan (har låtit nya motståndet sitta kvar) så hade bmw'n dragit ur batteriet när den var parkerad när man skulle hem från jobbet.
När jag hjälpstartade bilen så var det fullt ös på fläkten i bilen!?
Förmodligen har den hoppat igång av sig själv med nya motståndet men med felaktig funktion = nya motståndet kajko?
Rev ur säkringen för fläkten och åkte hem.

Körde såhär nåra veckor innan jag böt tillbaka motståndet till det gamla, tanken var att riva ur hela inredningen och försöka komma åt fläkten. När jag sedan startade bilen så fungerade allt som vanligt, dvs att jag kan reglera fläkten och allt fungerar. Testade att byta till det "nya" motståndet från BMW igen bara för att testa = helknas fullt ös.

Har kört med det gamla motståndet i 2 veckor nu och har inte haft några problem.

Vad kan detta betyda?

Tolkar det själv som att något i fläkten förmodligen är kass/på G tex kol eller liknande. Men att det nya motståndet förmodligen var kass från BMW?
Det var otippat.

SÅ nu fungerar allt iallfall, och jag avbröt heldagsprojektet med att komma åt fläkten. :-)
Det kan vara så olyckligt att något i fläkten, kablage, kol med hållare osv, är defekt, men har tillfälligt rättat till sig osv. Säg att det var en halvkortis inne i motor eller kablage som drog sådär 50-60A momentant (säkringar tål dubbla strömmen, 80A i vårt fall, en bra stund innan den bränns av). Detta räcker för att ta knäcken på ett nytt effektsteg, tyvärr. Man kan inte utesluta fabriksfel på effeksteget heller, men då borde fläkten gått med full speed, och även funkat med det gamla effektsteget tidigare.

FP
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Min hade samma problem. Bytte effektsteget / motståndet och nu funkar det fint igen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.