AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.260

Mystiskt sporadiskt startproblem: E36 328

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hej alla

Min bil (328 1996) har sporadiska märkliga startproblem. Den startar alltid felfritt när den stått över natten. Går igång på ett kick. Sen när man stänger av motorn och försöker igen så KAN den plötsligt få för sig att tvärvägra. Startmotorn går utmärkt men ingen tändning alls vilket får mig misstänka något glapp i startspärren? Det lustiga är att om jag vrider om tädningen och låter den stå 10-15 sekunder och sedan kör startmotorn så går han oftast igång. Sen kan jag stänga av, starta, stänga av, starta 4-5 ggr på raken med bra resultat men så plötsligt...stopp. Går inte att starta. Upprepar steget med att låta tädningen vara på ett tag och sedan...kickar den igång. Blir galen på detta och min mekaniker vet inte var han skall börja. Tips? Sitter någon kod i nyckeln eller likande? Glapp?

* 328iA 1996
* Import
* Inkopplat billarm som jag dock EJ använder - dvs alltid i av-läge och jag låser med nyckeln.
* Problemet har uppstått efter en avställning under denna vintern
* Nybytt kamaxelgivare
* Nybytt vevaxelgivare (läste en annan tråd att det fanns liknande problem som kunde bero på detta)

Bästa hälsningar Henrik
Je
45
JesperPM
328i -96
Alltså jag förstår din frustration men, varför i hela friden ska du sitta och starta och stänga av din bil för??

Andledningen till detta är antagligen för att du surar ner hela motorn. sen när du låter den stå lite så hinner stiften torka så dem sen kan antända bränsle/luft blandningen i motorn.

Men åter igen.. Varför ja verkligen varför ska du sitta och starta, stänga av, starta, stänga av osv..
Bilen är gjord för att du ska starta den en gång sedan ska du ta dig från punkt A - B för att sedan stänga av motorn.

Ditt problem är som sagt att motorn surar ner sig!

BMW är livets mening
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hej och tack för svar. Riktigt så enkelt är det dock inte. Jag sitter inte och startar och stänger av för nöjes skull, så om vi tar ett annat scenario istället - anta att du kört 50 mil sedan in på macken, stänger av motorn, tankar...klar och...bilen startar inte.

Detta är ett irriterande och högst relevant problem. Jag har läst i andra trådar om strulande vev/kamaxelgivare men dessa är nyligen bytta så jag blir inte klok på vad det kan vara.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.