AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.965

25st Dörruppslag

Sida 6 av 7
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Hejsan,

JAg har läst igenom tråden och blir så jä..la förbannad på hur vissa människor beter sig. Stå på dig och ge dig inte!
Ville bara tipsa om att jag vid ett fall, där den som åsamkat mig skada inte ville erkänna, spelade in telefonsamtalet.
Därefter så anväde jag det enbart mot motparten som genast gav med sig och erkände skadan. Slapp blanda in polis m.m.

Ta och ring upp igen och spela med lite lagom på att du kanske stod något nära men att du inte tycker det är skäl nog för att få 25 dörruppslag på bilen.
Spela in samtalet och om personen fortsätter vägra så plockar du fram inspelningen. Räcker inte det så tar du med den till polisen och använder det som bevis. Blir svårt för honom att neka då samt svårt för polisen att säga att de inte har bevis nog.

Lycka till i kampen mot det stora svinet!

M.v.h.
GenLee

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det var precis vad jag föreslog i 18:de inlägget i denna tråd. Tror tyvärr inte det finns några alternativ till det om man vill vara helt laglig. Dessutom är det ganska enkelt då folk i allmänhet inte förväntar sig att de blir inspelade. Tyvärr kommer nog varken polisen eller någon annan bry sig om detta av egen vilja så allt är tyvärr upp dig själv.

Lycka till!

BMW 4 Life
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Med risk att låta löjlig, (med tanke på vad som tidigare diskuterades med hämnd attacker) så är inspelning av samtal olagligt. I slutänden
blir det masakrering av gubbens bil som gäller och man får väl begränsa skadan till den kostnad det blir för en omlackering av dörr pga de 25 dörruppslagen.

Jag tror alla är överens om att man inte ska ge sig, men i slutänden måste
man faktiskt också få någon form av resultat också. Ingen ide' att kämpa med rättsväsendet i "100år" och sedan få avslag i vilket fall som helst och då kanske man redan sålt bilen, flyttat osv och mer eller mindre glömt bort, eller så att säga omedvetet accepterat det som har hänt. Signalen till förövaren blir då att det är bara att neka så händer inget.

Idag behövs tyvärr medborgargarde mer än någonsin, törs man inte själv agera är det väl bara att leja någon som har mer mod.

Vi måste ändra på attityden hos folk som inte kan skilja på mitt och ditt som dessutom är fräcka nog att låta någon annans fordon bli "slagpåse" för sitt dåliga humör, avundsjuka, slarvighet, nonchalans.

Sålänge rättsväsendet inte fungerar och folk inte respekterar andras ägodelar kommer detta att fortsätta och försäkringsbolagen kommer att punga ut massor av pengar för dessa "vardagsbrott". Om inte lagen klarar av att sätta stopp för detta, behöver någon annan göra det.

Tycker man att detta beteende är fel får man se till att beslutsfattarna och rättsväsendet får upp ögonen och det brukar man lösa genom någon form av demonstration och det är precis vad det är "att slå till baka" på gubben bil.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
FRIFART,var har du fått det ifrån att det är olagligt med inspelning av samtal?Har nämligen hört av en advokat att det är fullt legitimt.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Men räknas lönnliga inspelningar som bevis i rätten? Och har man lust att driva ett "småmål" med risk för att förlora och få betala motpartens kostnader? Ingår tvisteskydd i bilförsäkringar?

Intressant att fler än jag är inne på vilka signaler man skickar till förövaren om man inte agerar på något sätt, jag menar, 25 stycken dörruppslag tyder ju på uppsåt och skiljer sig i mina ögon markant från "barnfamilj på ICA"-märket som man råkat ut för. Även detta är ju irriterande, men är av en helt annan valör än det TS råkade ut för...

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det är HELT lagligt att spela in ett samtal mellan sig själv och en annan person. Det är olagligt att spela in ett samtal mellan två andra parter där man själv inte deltar. När man konfronterar den man spelat in och spelar upp samtalet och hotar att ta det till rätten brukar de flesta förövare vika sig.

BMW 4 Life
Måste göra ett litet tillägg där, inspelning av privatperson utan att informera motparten får mig veterligen bara utföras om det spelas in på ett medium som INTE är digitalt, dvs på band.
Risken finns annars att det kommer att klassas som regelvidrigt enligt PUL eller datalagen om jag inte missminner mig.
Kr
138
Krubbas
520dA -16
CTech har rätt.

Profossen har dessutom fel även i frågan om kostnader i småmål. Vardera part bär sina egna kostnader i sådana mål.

(Den stora bristen med forum av det här slaget är att det finns många som likt P uttalar sig trots att de har noll koll på läget.)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Okej, det är ju bra att det finns en begränsning i ersättningsskyldigheten för motpartens kostnader om tvisten gäller mindre värden än ett halvt basbelopp (ca 22"?) om jag fattat det rätt?

Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Men det är ju bra.. Om det sänker vagnskadan.. Då kan jag ju se det som att jag höjde standarden på bilen och reparerade lite stenskott och gamla repor. Ska dessutom lacka hos en "bilskadekille" som jag känner lite så han ska lacka 2st nya uppsättningar av "kjolar" till bilen för en marginell ersättning. Väntar idag på svar ifrån försäkrngsbolaget. kommer inget under nästa vecka åker jag in och överlämnar nycklar och låter han ta tag i allt och ligger ute med ev. pengar. Vill inte se skadan heller. Ingen som har garage i vasastan i örebro som är ledigt? :)
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
kan bekräfta att det är tillåtet att spela in ett samtal sålänge en part vet om det.
Har också råkat ut för en sån där som inte visar respekt för andras bilar, i mitt fall en suv-tönt med en Toyota. Hon ville inte förstå, var omöjligt att prata med henne, ungefär som i fallet med TS. Lät det bero, men sparade hennes personnr utifall att...

...Två år senare råkade jag få veta var hon hade sin sommarstuga, och sen dess har hon svååra problem med växtligheten där:) Var kanske lite väl elakt...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Då lär det inte vara lönt att säga till "gubben" att jag spelar in detta samtal, bara så att du vet..han erkänner säkert.

Lär av matslund istället, tyvärr kommer det sluta på liknande sätt (som så många andra fall). Varför ska någon komma undan gratis, bara för att lagen inte räcker till? Då får man inför kompletterane åtgärder.

Öga för Öga tand för tand fungerar alltid, se bara till att inte gå till överstyr och att kostnaderna blir likvärdiga för omlackering av dörren.

Såg en helt ny 335i carbonsvart med flertalet lååååånga nyckelrepor längs sidorna. Inte konstigt att folk passar på och sabotera lite för att få utlopp för
sin dåliga dag eller liv..speciellt när man får göra så.

jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Lova mig att du skickar personinfo till mig angående honom när du har flyttat. är det ok?

johan
Roffa1
Varför inte lägga ett kontrakt hos Hells Angels;-)) Sen ser du aldrig den gubben mer.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Helt onödigt att bruka mer våld än vad situationen kräver, om gubben försvinner så lär han sig ju ingenting av det inträffade.

Ska H.A sköta ärendet blir det billigare med en hellackering :-)

fe
39
feliks
530D-03
Tråkigt när sådant här händer särskilt på en bil man är rädd om. Hade min garage granne gjort detta på samma sätt systematiskt sen vägrat ersätta mig hade jag slått sönder hans bil utan att tveka (:

Kan tyckas löjligt men så är det.
Nej nej...Hämnd är väl inte rätt väg att gå men har man inget val så...Om man nu skall hämnas så skall man inte "slå sönder" hans bil, gubben skiter uppenbarligen i bilen, o är den helt sönderslagen så lär han få ersättning av FB, dvs om den är helförsäkrad...Då är det bättre att ge honom "upprepade" små skador, låt oss säga att det börjar med en tex krossade framlyktor + kanske vindrutan, dvs "småskador" som inte belastar oss övriga försäkringstagare utan endast hans självrisk, o har gubben bara trafik ja då lär det svida duktigt att få se sin "nylagade" bil "fixad", igen...Givetvis gäller det att man flyttar sin egna bil innan hämnden samt att man hållt huvudet kallt i tidigare skeden så man inte framstår som en person som tar lagen i egna händer...
Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Fått lite mera flyt! (Jippie!) Verkar som bolaget kommer skicka ut en besiktningsman och titta på hur garaget ser ut och titta på skadorna. Är detta praxis eller gör de detta för det verkar vara "ett solklart fall" ?
Som jag tolkat det, efter några olika försäkringsfall, är att de enbart skickar ut en besiktningsman vid tveksamma fall. Fall där de vill bilda sig en egen uppfattning innan ett beslut tas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.