AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.971

25st Dörruppslag

Sida 3 av 7
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det är i dessa lägen som man ska ringa runt till sina polare på andra sidan av lagen om man har sådana....se till att gubbfan lär sig en läxa och börjar respektera andras egendom.

BMW M-POWER
Försäkringsbolaget kommer inte att göra något utan hävda att de inte är poliser. Polisen är din chans, men de är inte heller så intresserade generellt av parkeringsskador. Knappt ens när man blir rammad av en annan bil, är min egen erfarenhet.
Verdi
Annars får du väl ge igen med samma mynt. Repa hans bil och låtsas som att det regnar...
Verdi, då är man inte ett dugg bättre än den andre och saknar rätten att klaga på de skador som uppstått på ens egna bil...
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Tänkte på en sak. Din Bmw var inbackad i "rutan" och gubbens var körd in i "rutan" eller hur? Hur kan då märkena/ uppslagen hamna så långt fram på din bil om han slagit upp förardörren? Kan inget om Merceders, är det en 2dr eller 4dr gubben har?

Märkena borde ju ha hamnat längre bakåt på din Z3a, eller??

/Scnitzermann
Roffa1
Om du återigen kontaktar den skyldiga mannen och han uppträder det allra minsta hotfullt eller skriker att du ej får kontakta honom mer, så tillkallar du helt enkelt polis till platsen. Han har utövat upprepad skadegörelse på din bil och totalvägrar nu att samarbeta för att komma till en lösning.

Man kan väl inte stå i dörren och be folk dra åt Helv#te som fått sina bilar förstörda av otillräknelig individ. Frågan är väl om han överhuvudtaget skulle få ha egen nyckel till det gemensamma garaget. Han kan ju företa sig vad som helst.

Vad det gäller skadorna på din bil, så ser det ut som flertalet dubbla djupa slagmärken i plåten. Tror dessa skador kräver nya karosseridelar i form av ny dörr och framskärm. Kostnaden för delar inkl lack och arbetstid borde hamna omkring 25 - 30.000:- (förmodligen betydligt mer) har du undersökt bilen i övrigt? när han upptäckte att det vart för många slagmärken på dörren, så kanske han började hacka sönder bilen på andra ställen.
Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Pratade nyss med Försäkringsbolaget de driver inga tvister för privatpersoner endast företag. Så om jag inte får mannen att skriva på lappen så spelar det ingen roll vad försäkringsbolaget gör. Funderar på att vänta på papprena och sedan gå ihop 3-4 kompisar och ringa på dörren när jag vet att han är hemma. (dvs. när bilen står i garaget och han svarar i hemtelefon.) Kommer jag ingen vart med det så låter jag polisens förundersökning göra jobbet och se vad som händer hon dem. Skall ringa dem i eftermiddag när posten kommit och se om jag fått några papper ifrån dem. med diarienummer osv.
Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Det är en 2dr mannen har vill jag minnas. Och jag har backat ganska nära väggen. Sedan är det ju en roadster jag har inte så mycket bakom en sådan. man sitter ju praktist taget på bakaxeln.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Helt sanslös gubbe!, Om inte anmälan leder till något efter massor av insatser och försök på lagligt sett få ersättning och polisen inte bryr sig, försäkringsbolaget bryr sig inte samt gubben själv bryr sig inte får man ta lagen i egna händer.

Byt garage oh slå in sidorutorna på gubbens bil, sparka in framskärmen ordentligt, det hade jag gjort. Någon måtta får det vara och Vi svenskar är i naturen så vansinning veliga och mjäkiga att vi lägger ner allting om inte lagen räcker till. Ibland saknas lagar oh förordningar, då får man skapa egna själv. Aldrig att gubbaset ska komma undan. Eller så kommer jag personligen och masakrerar hans bil.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

En liten kul grej om att ta lagen i egna händer.

En god vän drev för ett antal år sedan en bilverkstad. Det stod alltid en massa bilar huller om buller, men aldrig i vägen för någon. Verkstaden låg längst in på en återvändsgata i ett industriområde.

En dag kom P-bolaget dit och lappade några bilar som de ansåg stod fel. Min vän tog reda på att P-bolaget inte hade helförsäkring på sina bilar, de har så många att det statistiskt inte skulle löna sig.

Nästa gång P-bolaget kom dit så tog min vän en skrotbil och backade i full fart rätt in i sidan på deras bil. -Hoppsan, stod er bil DÄR, det var ju lite "oturligt".

P-bolagets bil blev skrot, sedan visade de sig aldrig mer :-)
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Har du kollat så det inte går på hans hemförsäkring, om han har någon?

I fjol fick jag en skada på min Z när en granne till min bror lyckades skjuta en sten med gräsklipparen på min baklucka när hon klippte gräset vid vägkanten där det fanns mycket grus. Detta betalades av hennes hemförsäkring (efter överklagande från min sida) då hon till slut ansågs ha varit oaktsam. Det funkade som att jag krävde henne på skadestånd motsvarande beloppet för min självrisk. Nekar han har du väl bevis som bör räcka till eller?

I ditt fall kanske det inte funkar med hemförsäkring då "tillhygget" är en bil. Å andra sidan bör väl detta, som nämnts tidigare, betraktas som skadegörelse och inte parkeringsskada.
FRIFART, vandaliserar man någon annans bil, vilket du antyder bör göras, då har man ingen rätt att klaga på skador som ens egen bil utsatts för. Man är då inte ett dugg bättre själv. Sen uppstår ju frågan, på vilket sätt löser ditt förslag problemet?
Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Försökte kontakta utredaren på polisen som var tjänsteledig och åter måndag. Ska dra ihop ett gäng kompisar och gå till honom imorgon alternativt måndag be prata med honom och försöka få honom att skriva under papprena.

Sedan ska jag börja lite efter ett nytt garage i närheten dock verkar det vara dåligt med BRA garage även om det jag har sjönk avsevärt i "BRAHET" denna vecka. Synd bara med 6månaders uppsägningstid på det jag har och 650:-kr/mån det är ju också pengar jag "förlorar"
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Kan du inte fixa en som tar över? Många står ju i kö för ett garage.
6 mån uppsägning? Vilket ocker!

Byta upp sig? Till vad då?
Roffa1
Tror ej det spelar någon större roll vart man hyr garage. Min förra garagegranne ställde alltid upp "barnvagnsinsatsen" på mitt biltak medan barn o ica-påsar lastades ur bilen? Så dessa tanklösa individer finns dessvärre överallt.

Kanske dumt att byta garage om gubben nu blir dömd att betala för skadegörelsen.
Sedan lär han nog vara mer aktsam mot din bil.
Villa med eget garage är annars det mest optimala. Inga okända som går in och ut ur garaget.
Har också haft ett sådant här problem och det är förbannat tragiskt hur vissa människor slår ifrån sig direkt även om det är uppenbart att de har gjort fel.

Det finns nog inte så mycket mer att göra förutom att markera klart och tydligt att det inte får ske igen samt att du gör en polisanmälan. Skulle tyvärr tro att du får ta det på egen försäkring i slutändan ändå.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag råkade ut för exakt samma sak för 5 år sedan. Hade bilen avställd i garage till flerfamijlshus med fasta platser. Tittade inte till bilen förrän det var dags att ställa på den i mars. Då upptäckte jag ett 20-tal dörruppslag på båda högerdörrarna. Ett flertal bucklor och resten färgskrap och färg från min grannbil som var vit.

Ringde fastighetsägaren och fick namnet på den som hyrde platsen och gick lagom irriterad dit och ringde på. Dörren öppnas av en riktigt krallig kille som antagligen gick på gym 8 dagar i veckan. Berättade vad som hänt och han nekade givetvis men jag fick iallafall med honom till garaget. Väl där så erkände han allting och skrev på försäkringspapprena. Jag fick en uppriktning/omlack utförd av hans f-bolag.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Om det inte löser sig, så byt garage och anmäl gubbjäveln till varenda posorderföretag, porrhandlare och telemarketingfirma som finns. Beställ hem 6000 olika prylar från 300 företag åt honom och skratta när han måste returnera skiten. Kanske vill han ha ett par hundra prenumerationer på olika tidningar? Självklart vill han uppleva överraskningssex med "storvuxna män i läder, gärna med lite hårdare tag"? Säg upp hans elabbonemang, ring till polisens tipstelefon anonymt och berätta om ungdomarna som springer ut och in i hans lägenhet med spritflaskor och dunkar... Be frugan ringa till hans chef och fråga honom/henne varför det ringer folk från företaget och vill sälja stöldgods, varva med "han verkade berusad"... Kort sagt, klostra den jäveln ordentligt om alla andra civiliserade uppgörelser havererar...
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
den värsta skadegörelsen är mindre kostsam sådan, alltså sånt som kostar mindre än självrisken. särskilt om den händer upprepade gånger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.