|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Jaha då var det dax att ställa på "zätan" efter 7 månaders vintervila i mitt hyrda flerbilsgarage. Ställer på den på internet, skriver ut "påställningsbeviset" går till garaget. Laddad som bara den, ett stort leende hela tiden. Öppnar de stora manuella portarna ser regskylten reflekterar solljuset. Tänder lampan.. Där står den och bara väntar på att bli körd. Låser upp och öppnar förardörren... PANG! låter det. -Va f@n tänker jag.. Då ser jag att skärmen är inslagen så att dörren fastnar i den när man öppnar. Startar lampan på mobiltelefonen och då får jag se... Länk -Vad i hel@@}£$[! ser inte mindre än 25 st lack skador minst 5 bucklor skärmen är inslagen. Jag har under vintern fått 25 stycken dörruppslag av min parkeringsplats granne. Jag förstår inte hur han kan ha missat att han har gjort detta. Det är precis som om han gjort det med flit. Jag kontaktar hyresvärden och får namn och telefonnummer på grannen. Ringer upp honom och presenterar mig. förklarar situation och vad som hänt. Han säger att han möjligen gjort uppslagen och det beror på att jag har parkerat för nära honom. Han anser därmed att det är jag som gjort fel och att jag får skylla mig själv, och han tänker inte betala en krona för MITT FEL. Parkeringsplatsen ser ut som sådan att det rymms 16 bilar i garaget och de står 2 och 2 i par emellan stöttande pelare. Vad gör man nu igentligen? Polisanmäler?, Vad kan försäkringsbolagen göra? | |
|
Trist! Det är väl bara prata med försäkringsbolaget, tror inte polisen kommer se det som skadegörelse. Men det borde ju bli grannen som får räkningen på självrisken direkt från fb eftersom han har erkänt att han har orsakat skadan. |
|
|
Hur stor bilen parkerad? Med tanke på att det är uppslag på förardörren så antar jag att du har backat in den? Även om polisen inte rör ärendet så skulle jag ändå anmäla det, kan vara bra för framtida referenser att det finns en anmälan hos polisen. Speciellt eftersom det är återkommande, samt medvetna, incidenter. |
|
|
Om du fyller i skaderapporten - och skickar in den till ditt FB så borde de ju ta detta med din grannes FB, och de borde ju döma till din fördel så du slipper självrisken.. Sen får du tills nästa vinter försöka byta parkeringsplats. En polisanmälan borde ju endast förstärka ditt redan solklara fall.. /Andreas. "" |
|
| Vilken jävla idiotgranne, klart han ska betala. Fy fan alltså när jag ser bilden på din dörr, den ser helt slaktad ut. Syns extra mycket på en mörk färg också. Det ser ut som något en gubbe skulle göra eller? | |
|
Jag har gjort en polis anmälan. Kontaktat försäkringsbolaget ,som ska skicka ut papper till mig underveckan. Men. Han måste ju skriva under pappret också. Vilket inte är troligt att han kommer göra. Vad kommer hända då? Kommer det bli en tvist emellan försäkringsbolaget? Eller gör det ingen nytt om inte han fyller i papprena? |
|
|
Jag skulle solklart polisanmäla, en skadegörelse låter det som i mina ögon. 25 uppslag gör man inte av misstag, speciellt inte så de orsakar sådär mycket skada. Tycker inte man skall "uppmuntra" till sådant betende genom att inte anmäla. Idioter skall lära sig ta konsekvenserna av sitt handlande. Men behöver han verkligen skriva under pappren? Parkeringsskador och annat brukar ju som inte behövas. |
|
|
Mannen är 52år och verkar vara lite speciell. Har vissa sociala kompetenser men han tog ganska snart ner diskutionen till sandlåde nivå. Ja jag backade in bilen. Han vinterförvarar sin bil där med bara att han tog fram den 2 månader tidigare än mig. Bilen är en Mercedes 200 -91 som han äger. Så sjukt när han verkar vara rädd om sin bil med som har den avställd under hela vintern. Jag misstänker att han har gjort det i ilska för han har ansett att bilen stått för nära hans plats vilket den inte gjort. det kan möjligen se ut så med blotta ögat men en bmw z3 är inte speciellt breda bilar så jag har inte tagit mer plats än vad en "vanlig" bil skulle ha gjort. |
|
|
174cm bredd är Z3an en E39 är 180cm så viss skillnad om en liten. |
|
|
Fanns någon liknande upplevelse i någon tidigare tråd. Verkar vara någon som låter sitt missmod gå ut över oskyldiga. Lustigt att han påstår att det där med att parkera för nära. Det är ju han som varje gång parkerat bredvid en redan stående bil... |
|
|
Ja exakt! Han har ju begått ett brott (skadegörelse = 6månaders fängelse) det skadan är ju nästan bevis att han har begått det med uppsåt. Men vad händer om han ställer sig oskyldig till det när mitt försäkringsbolag kontaktar honom? Kommer han få betala ändå? Kommer det gå till någon form av försäkringsdomstol? Kommer jag få bita i det sura äpplet och betala självrisken själv? |
|
|
Det där att han inte vinterkört sin bil? Alla uppslagen bredvid varandra betyder ju att hans bil inte stått på samma ställe. Mao har han då flyttat sin bil ett par cm åt gången för att kunna vräka i dörren på så många ställen som möjligt eller?? Viket pucko. Klart att han skall anmälas för avsiktlig skadegörelse! Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Jag ska göra ett försök till och kontakta och prata med honom. har ni några tips om hur jag ska försöka resonera med honom? Han anser ju att jag gjort fel som parkerat för nära honom. | |
|
Jag ringde mitt försäkringsbolag och kollade, vart för nyfiken. För BMW originalförsäkring funkar det såhär: Det hon sa va väl i korthet. - Du kommer få betala din självrisk själv. Om du får betala en liten en eller stor självrisk beror på om du får skadan godkänd som en parkeringsskada. Den bedömningen görs av trafikförsäkringsföreningen. Den lilla självrisken i mitt fall var på ~2100:- - Att du får betala den själv beror på att de inte har någon att skylla skadan på om du inte kan få den andra snubben att erkänna. Kan du få det så betalar hans bolag/han. - Du skall alltid polisanmäla, det är ett krav från deras sida. (Vidare lärde jag mig också att självrisken för min vagnskada är 7500:- efterssom den är via nybilsgarantin. Jävligt dyrt imho. Priser man betalar för att bara halvförsäkra en ny bil.) |
|
|
Om du parkerat för nära honom skulle han väl ringt dig och bett dig flytta bilen. Fråga varför han inte kontaktade dig så du kunde flyttat den och då hade du sluppit märken och han fått mer plats. Din bil flyttas ju inte av att han smäller upp sin dörr. __________ Mvh Grelle |
|
|
Han ansåg att det inte var hans sak att ta mitt regnummer och slå upp det i bilregistret och sedan söka på eniro och ringa samtalet. Verkar som denna man saknar socialkompetens över huvudtaget. Nu har ju jag en "misstänkt" till denna skada och det är ju ganska solklart att han har gjort den. Men men men om han står på sig så kommer jag troligtvis få betala självrisken själv? är detta rätt förstått? |
|
|
Ring och hör med ditt f-bolag, jag tror om ditt bolag och hans kommer fram till att det är hans fel så åker han på det ändå! Att han har gjort skadan är ju bevisat. Kolla om du kan se färg rester från din bil på hans bil, om så fota det också! M3 E30Länk |
|
|
Varför inte spela in ett samtal när du snackar med honom ? Han erkänner ju till dig när "ingen hör" BMW 4 Life |
|
Roffa1 |
Tur det ej var min bil han utövade skadegörelse på, jag hade hängt fast honom i dragkroken och tagit en lång skön tur på motorvägen;-) Anmäl fallet som "uppsåtlig skadegörelse" till polismyndigheten, då blir han senare aut kallad till förhör. Där kommer han nog att erkänna att det slagit över i huvudet på honom själv. Tag även flera foton på din bil så att skadorna dokumenteras tillsammans med ditt regnummer, tag även foto på gubbens bildörr, den bör ju visa tydliga tecken på slitage så som han slagit med den? Vägrar han att betala så driver du in summan via kronofogden kostar ca 600:- och den summan plussar du på med indrivningsbeloppet. Inga problem. |
| Häll kattpiss i hans ventilation, kedja fast kofångaren så han drar av den när han åker iväg, skär sönder alla hans däck, hoppa på hans tak huv o skuff, slå in alla rutorna... Nej så kan man ju självklart inte göra! Anmäl som uppsåtlig skadegörelse, har du tillägg i din försäkring blir det 1000 kr i självrisk. Lider med dig, lycka till! Mvh | |
|
Har inte försäkringsbolagen någon form av prövning? Nu har fastighetsägaren hjälpt mig att byta plats och de var intresserade av att veta om det ev. skulle bli en fällande dom i ev. rättegång. för det ligger ju i deras intresse att inte ha vissa människor som hyresgäster som de så korrekt uttryckte sig. Ja, jag skulle faktiskt vilja göra honom lika illa som han gjort mig. Jag vet ej om det ligger i människans natur? Men jag kommer ju ha kvar mitt garage min bil är värd ca 100.000kr han har en gammal merca ifrån -91 som gått 24.000mil (ca??? 10000kr) Äpplet faller ju inte långt ifrån trädet. Skulle hans bil vara "rosarollad" med fallossymboler på en måndag morgon han ska till arbetet så tror jag att han ev. skulle kunna räkna ut vem som ev. har haft ett finger i spelet. Man kanske skulle förvara en behållare med saltvatten och gå och vattna hans bil dagligen. Passa på när man är ute med hundarna eller liknade ca 4 gånger om dagen. Är det ett brott att spruta saltvatten på en bil? Han har ju faktiskt en gammal merca och de är ju kända för att rosta... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.