AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
881

oljetråg M40

La
59
Lanzar
BMW 320D -06
Hej! Har just kört sönder oljetråget! En liten spricka strax bakom pluggen. Kan man laga det på något sätt och måste man ta ur motorn för att får det bytt???
Bilen är en 318i -89 (M40).
BMW Nisse
Tjena

Hade precis samma problem på min 318 efter att jag hade kört på en sten.

Det är bara att hissa upp bilen där fram så ser du skruvarna till oljetråget. Det är bara att lossa och lyfta ner. Sen på med avfettningsmedel och torka rent. Jag använde plastic padding flytande metall att täta med både på ut och insida. Har kört med det så här i över en månad nu och det håller fortfarande.
Du måste se till att få ett rätt så tunt lager flytade metall runt där oljepluggen sitte på insidan för att det kommer ett rör uppeifrån motorn som går ner i oljetråget precis vid skruven

Lycka till

[Ingen servo - bara muskler]
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Slipa ur en liten fåra längs sprickan innan du lägger i den kemiska metallen. Eller så köper du ett nytt tråg från en skrot. Kan inte kosta många kronor.
Kan inte låta bli att påpeka hur idiotiskt lågt oljetråget sitter på m40 motorn... Kan man inte göra ett nytt? plattare men bredare? kanske blir knas med oljepumpen då...
Finns eller fanns orginal hasplåt att köpa , monterade det på min 318is

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det tar i överallt. Speciellt när man sänkt bilen. Jag har länge tänkt att tillverka en rejäl hasplåt till min, men det har ju lixom inte blitt av än. Nu är man ju rädd för minsta lilla sten mm. Jag kommer inte upp för vanliga (10 cm++) trotoarkanter för att tråget sätter stutt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.