|
|
|
|---|---|
|
Jag byter eventuellt bil idag och undrar när fordonsskatten ska betalas och hur mycket. Såhär ser det ut: BILEN: "Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Ja Användningsförbud: Nej Årsskatt, kr: 5692 Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 1420 Återbetalning vid avställning, kr: 0 Debiterad fordonsskatt, kr: 0 Debiterad avgift, kr: 0 Betalningsmånad/er: november, mars, juli Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0" TRANSPORSTYRELSEN: "Huvudbetalningsmånad Slutsiffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas. Skatten ska vara bokförd som betald på Transportstyrelsens konto för fordonsskatt den sista dagen i den månaden. Om den sista infaller på en helgdag, ska betalningen vara bokförd som betald senast den nästföljande vardagen." Den här bilen som har slutsiffra 6 har "huvudbetalningsmånad" i november och "tillkommande betalningsmånader" mars och juli. FRÅGOR: - Vad betyder "tillkommande betalningsmånade(r) vid årsskatt på mer än 3600 kr"? Delas beloppet upp? - När är det dags för nästa betalning och hur mycket? Hela beloppet eller 1/3 kanske? TEORI: Jag misstänker att skatten dras i nov, mars och juli och beloppet då är 1/3 av 5692 kr = 1897 kr. Har inte lyckats läsa mig till det på Transportstyrelsen så tacksam för tips. Kör bensinare med ca 1900 kr/år så det här med diesel och betydligt dyrare fordonsskatt är nytt för mig. | |
| Joop det blir 1897:- X 3 som som du ska betala. | |
|
Man får tacka för snabbt svar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.