|
|
|
|---|---|
_Sta_ |
har problem me ryckig gång känns precis som allt gaspådrag sinar bort fast ja gasar även min tomgång e hackig när bilen står still ... varvräknaren rör sig ryckigt o typ mekansikt (studsar till o har sig) lambdasonden e bytt bränslefilter e bytt motorn e bytt symptomen fanns även när den gamla motorn va i den så ja undrar va fan d kan va för nått... annars går bilen helt ok i höga farter d mest accelerationen som får lida vilket e sugigt som fan ... hoppas nån har nått vettigt tips (e36 325) |
|
Är det då du accelerar från stillastående eller väldigt låga varv? för isf kan det vara att den drar luft nånstans uti tomgångsmotorn. För din tomgång var väl inte heller som den ska?! // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
_Sta_ |
ja alltså tomgången e ojämn.... både stillastående och låga varv..... |
|
Polarn har samma problem på din M3:a -93:a och det är så att i slutet på grenröret där det ser ut som ett dragspel är det 1 eller 2 sprickor som gör att det smyger in tjuvluft där som lurar lambdasonderna vilket i sin tur gör att bilen går hackigt men eftersom den går bra vid höga hastigheter är ju att lambdasonden inte arbetar speciellt mycket vid dom hastigheterna... om du förstår... svetsa eller nytt grenrör... i ditt fall så kan du ju hissa upp bilen och kika efter det jag försöker förklara ! vet inte om det ser likadant ut på en m3:a som en 325:a men nästan iaf ! |
|
_Sta_ |
tackar för tipset ska kolla upp de ... =) |
523i_96 |
Hej! Om bilen går bra på höga varv skulle jag tippa på att problemet har sin grund i lufttillförseln. Du kan spruta startgas i motorrummet när bilen står på tomgång. Ändras motorgången då drar bilen tjuvluft från någon luftslang, vilket innebär att du får kolla upp dina slangar. Om motorgången inte ändras ligger felt någon annanstans. Om bilen RYCKER kraftigt vid gaspådrag tror jag att det är något med tändningen. Känns bilen SEG på låga varv- och i mellan registret (upp till kanske 4000) tror jag att din luftmängdmätare ger fel impulser. Ger denna fel signaler kan du få sådana symptom. För går bilen bra på höga varv får den nog inte för lite bränsle; på höga varv behöver ju bilen som mest bränsle. Ang. din tomgång så behöver du förmodligen göra rent spjället i tomgångsmotorn. Tag en tops med LITE 5.56 eller liknande. Hoppas detta kan vara till hjälp! MVH: Magnus |
_Sta_ |
ja e tacksamm för alla tips... =) |
|
Jag hade problem med min en gång: När motorn var varm och man gasade på låga varv, under upp till 1500rpm ungefär så ryckte det och hostade och blev ibland avgasknallar. Tomgången var lite bluddrig, man hörde att den lixom missade att tända någon gång då och då. Felet var 4 stycken dåliga tändspolar. Man kunde se att det var överslag ifrån spole direkt till motorblocket om man skruvade av plastkåpan till spolarna och körde in bilen i ett mörkt garage. Det blev blåa fina gnistor rätt ner i motorblocket. Dessa gnistor gjorde ju så stiften inte fick någon gnista och att tomgången bluddrade. Efter byte av dessa tändspolar går bilen problemfritt. OBS! BMW kunde inte mäta fram att spolarna var dåliga med sin testdator! Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.