|
|
|
|---|---|
|
Hej, Går i tankar på att byta bil framöver och funderar på att finasiera detta med Bmws billån med restvärde. Pratade med en säljare som säger att 90-95% av de privatkunder han har köper bilen på det sättet. Jag vet att det bästa sättet är att köpa kontant, men de pengarna har jag inte tyvärr. Jag vill heller inte låna upp på huset då jag vill skilja på hus och bil. Det kan ju vara så att jag en vacker dag behöver renovera, då vill jag kunna ha möjligheten att lyfta pengar från banken till det. Det jag är ute efter är en 3 år gammal Bmw 525-530 som jag vill byta efter 3år för att hålla mig med en hyfsad bil. (Planen är att byta bil vart 3:e år framöver).Kommer köra max 6000 mil på den perioden. Bilen jag är ute efter ska ha gått 5-6000 mil ca. Ungefärlig månadskostnad skulle bli ca 2k per månad med denna finansiering (45% restvärde, 36 mån avbet, samt kontantinsats 100k). Det är en kostnad som jag haft innan på billån, skillnaden är att jag då haft billån på 5 år och mot slutet haft lite större kostnader i reparationer istället. Och det är precis det jag vill slippa framöver. Vad säger ni? Är det helt korkat att göra så? /FF | |
|
Vet faktiskt inte, det känns lite som Catch 22, du slipper aldrig avbetalningarna då du måste byta in bilen efter 36 månader och så börjar du på nytt. Och det är precis det du vill. Det känns som att du hela tiden kommer att förlora en massa pengar vid varje byte, mer än vad eventuella reparationer skulle kosta på en lite äldre bil. Själv gillar jag att en vacker dag göra den sista inbetalningen och veta att nu är det slut, bilen är äntligen min. Kan göra precis som jag vill - sälja, byta in, behålla ett tag till. Det sistnämnda är också den ekonomiskt bästa lösningen. Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Du får ju såklart en lägre månadskostnad men du står ju åxå i mål för "restvärdet"/skulden.. 45% låter ganska högt, Vad ligger räntan på i nuläget ? | |
|
Jag ser inga problem med restvärde på en finans. Om bilen är 200k och har 50% restvärde, varför ska man då amortera 200k för att sedan få in 100k när man säljer bilen? Bättre att bara amortera 100k och avsluta finansen med bilens restvärde. ------- //Lövet |
|
| Leasa en bil då, service mm ingår. | |
|
Leasingräntor är inte avdragsgilla för en privatperson så det blir alltid dyrare att leasa än att köra ett kreditköp. ------- //Lövet |
|
|
Det händer att ÅF rear ut lagerbilar mha konsumentleasing, DinBil gjorde sig av med ett antal Audi på detta sätt tidigare. Då slipper de göra övriga kunder sura genom stora kontantrabatter. Man kan alltså inte skriva av leasing av olika former eftersom "erbjudanden" har sina olika baktankar. Däremot går det bra att plocka fram miniräknaren och finna det minst kostsamma alternativet för tillfället! |
|
| Som jag fattade det så gällde detta en 3 år gammal bil och inte fabny..? | |
| Tror det har körts privatleasingkampanjer oå beg bilar också av samma ÅF, även om jag felaktigt tänkte på en ny bil ovan. | |
| En fråga i ämnet, visst förlorar man sin kontantinsats varje gång "tar en ny" avbetalning? | |
|
Förlorar gör du ju inte, det är pengar som du annars hade fått lägga på månadsbetalningarna. Pengarna hamnar i bilen så att säga eftersom ditt totala lånebelopp blir lägre. Det kan se ut så här Bilens pris: 250.000kr Kontantinsats: 50.000kr Restvärde 100.000kr Kredittid: 36 mån Då blir beloppet du ska betala av varje månad blir 1/36 av 100.000kr + räntan. ------- //Lövet |
|
| Bra sida för att räkna på både leasing och avbetalning: Länk | |
|
Vad är vitsen med restvärde? Om man tar Lövets exempel, med istället väljer 72 månaders avbetalning. Då borde väl månadskostnaden bli densamma? Och man kan välja att byta in bilen när man vill. Eller?.. |
|
|
När jag kollar på Murpz länk, så verkar det inte bli samma summa?? Betalar man inte ränta på restvärdet? Eller vad är det jag missar.. |
|
|
Effekten av att ha ett restvärde eller längre avbetalningstid är egentligen samma. Många finansbolag erbjuder inte heller finansieringar med restvärde. Vill man få ner månadsbetalningarna så får man istället höja kontantinsatsen eller förlänga betalningstiden. ------- //Lövet |
|
|
Som sagt ingen egentlig betydelse om man väljer att ha ett restvärde eller längre avbetalningtid på ett billån. Man kan byta in eller sälja bilen när som helst under kontaktstiden även när man har restvärde, utan att det kostar något extra BMW CS #5139 |
|
|
Ismo: "Leasa en bil då, service mm ingår." Vad menar du med det?! Vad gäller finansieringsupplägget på just din, eller min, bil finns inga givna best-practice-lösningar. Individuella förutsättningar utgör skillnaden. Eftersom en bil tappar (ungefär) halva sitt värde med treårsintervaller är det i grund och botten det man som innehavare snällt får betala. Att köpa en bil för 400000 med en avbetalningsfinansiering baserad på lägsta möjliga kontantinsats (80000) och lång amorteringstid kan passa vissa köpare. Men den som efter ett år får för sig att byta bil kommer få det knivigt. Han är med all säkerhet skyldig mer pengar än vad bilen är värd. Kom ihåg att det (för nyare bilar) är värdeminskningen som kostar pengar. Köpa nytt: Köp det du vet är gångbart på begagnatmaknaden. Köpa begagnat: Köp det någon annan förlorat stort på - inte det alla andra också vill köpa. |
|
|
Hej, Många kommentarer på detta ämne. En bakgrund till att finansiera på detta sätt är följande. Jag har haft många bilar sen sent 80 tal. Köpt en splitter ny bil en gång. Alla bilar jag ägt innan har gått ner med 50 % efter en treårs period. Det här gör att jag inbillar mig att ett lån med restvärde på 45-50% låter realistiskt. Jag har på några bilar haft ett 5 årigt lån som jag fått lösa i förtid för att kunna byta in bilen. Så att köra med 3 årig avbetalning med restvärde verkar kännas rätt för mig. Bedömer att det blir en extrakostnad på 200-300 kr per månad max i form av skuldränta och ev aviavgift (30 % ränta avdraget). Sparade ihop till första bilen, men när jag bytte in den efter ca 3 år så var det ju inte så roligt, hälften av mina sparade pengar gick ju upp i rök. Så köpa kontant för mig känns ju som att det skulle kvitta, även om jag haft de pengarna nu.. Kort sagt, bil blir väl ändå aldrig ekonomiskt försvarbart att köpa? Så ett lån med restvärde kanske inte är så tokigt? Är det någon här som köpt på samma sätt? /FF |
|
|
Ett alternativ för den som har självdiciplin: - kör din nuvarande bil 3-5 år till - lägg varje månad undan lika mycket pengar som lånets kostnad är per månad. Det har du ju råd med - köp din bil om 3-5 år med sparade pengar - fortsätt spara pengar - fortsätt byta bil var 3-5 år - då kommer du att upptäcka tre saker. 1. dina bilkostnader kommer att bli mycket lägre än om du lånar pengar för att köpa den 2. du kommer aldrig mer behöva låna pengar för att byta bil 3. och så får du en massa pengar över för att du slipper betala dyra pengar till långivare Per L |
|
|
Med 4% ränta och 2% inflation som vi har idag blir det inte särskilt mycket billigare att köpa kontant. Dessutom får du dra av 30% av räntorna i deklarationen. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.