|
|
|
|---|---|
| Hejsan undrar hur dessa motorer mår av att köra på rent etanol eftersom det ser ut som sossarna vinner valet iår så, Så tänkte konvertera om bilen till ren etanol men går det på dessa motorer?? | |
|
Gå gärna in på www.etanol.nu och kolla. Personligen är jag skeptisk eftersom etanolen kan skada delar i bränslesystem / motor som inte är byggda för etanol. Vissa plaster / packningar kan lösas upp av etanol men inte av bensin och tvärt om. För att få bästa effekt med etanol måste du höja kompen och öka bränslemängden i förhållande till luftmängden. En bil som är anpassad till etanol - då är etanol bra. Om inte ...? E |
|
| Dom flesta plast och gummi material som tål bensin tål även etanol Länk | |
| okejokej! Ska byta soppa systemet så de är lungt! Men tänkte mer på hur motorn mår av de hela ? Sen vad som skulle behövas spridare,btr,pump? jaa allt möjligt! | |
| Ingen som har något konkret då?? Hur motor kommer må med e85? tänker på foder ? | |
| intressant! skulle också vilja veta hur pass stor effektökning det kan bli o om det är värt det.. | |
| Jaa de är de jag vill veta ! Har planer på en ny motor med högrekomp åde så vill se lite med etanol och även då konventera bilen nu | |
|
Har ett svagt minne av att tidiga m60b40 är nicasilfodrade, och det inte alls funkar bra med etanol? Tydligen löser etanolen med tiden upp ytbeläggningen och man sliter ut blocket. Detta är inget fakta utan bara något jag har för mig att jag har läst om någon annanstans. Kan ju helt klart vara värt att kolla upp isåfall. |
|
| det är i så fall något man ska kolla upp! Tack för tipset. Får se om jag hittar någon info om detta som är konkrekt! | |
|
ok där ser man! forska vidare på detta o ge prisinfo om hur mkt pengar det handlar om ;) för övrigt (om ja inte minns fel) så var det struligt med USA modellerna då deras bensin var annorlunda mot vår i europa.. minns inte riktigt men jag har för mig jag också hört det är nicasil i de tidiga motorerna :S |
|
|
bara kolvar kommer gå loss på typ 20 lök så de är inte gratis :P Men man behöver inte göra allt och inte med engång heller! OkejOkej ska försöka hitta lite mer exakt info om detta vad som händer åde! |
|
|
Ett skepp kommer lastat med forskning! Nicasilproblemet gäller bränslen med hög svavelhalt enligt Länk svensk bensin har låg svavelhalt (Länk och etanol är helt svavelfritt enligt Länk. Många andra myter spräcks här Länk :) |
|
| Den andra länken pajade, här är en fungerande variant Länk | |
| så då borde inte de vara något problem med e85?? | |
|
Enligt min forskning så ska fodringen i cylindrarna klara det iallafall, det krävs kanske några mindre modifikationer för att den ska gå bra, men annars ska det inte vara några större problem. Prova att gå upp stegvis och se vad som händer, säckar soppapumpen ihop så vet du att den inte tål etanol, börjar den gå dåligt vid höga etanolmängder så vet du att du måste modda motorn på något sätt osv :) Upp till 40% etanol klarar de flesta bilarna utan problem. Det borde även gå att spilla i några droppar olja i bensinen ibland för att hålla systemet i trim (egen teori). Huvudsaken är att du är försiktig och känner efter så att bilen mår bra hela tiden under processen, tråkigt om den skulle packa ihop. |
|
| OkejOkej tanken är ju ny soppa pump nu andra spridare ställbar BTR byta alla filter jaa rätt stor ändring ;) Sen en mappning såklart! Men va tror ni jag skulle behöva för spridare på en orginal motor? Den andra motorn kommer som sakt ta sin lilla tid på grund av priser åde. alla finna små tips är välkommna :) | |
|
Aha, det var nog så det var nu när du sagt det, att det var svavel det inte tålde. Men det är ju bara bra nyheter :) Ang hur mycket du måste feta på har jag nog svaret här : Etanolbilar förbrukar 30-35% mera bränslevolym per mil, men det betyder inte att det räcker att öka bränslevolymen med 30-35% för att få rätt luft bränsleblandning. Stökiometrisk blandning för bensin, dvs vid lambda 1, är ca 14,7 viktsdelar luft på 1 viktsdel bränsle. Mer exakt 14,64 :1 På engelska förkortas detta med AFR (Air Fuel Ratio) E85 (sommarblandning) vid lambda 1 har viktsförhållandet luft/bränsle 9,765 :1 E85 (vinterblandning = E75) vid lambda 1 har viktsförhållandet luft/bränsle 10,416 :1 Uträkning av bränsleökningen för konverteringen. För att räkna ut hur mycket mera bränslevolym motorn behöver vid konvertering från 95 oktan (med 5% etanol) till E85 (85% etanol) tar man volym E85 / volym Bensin = ((AFR bensin)x(densitet bensin))/((AFR E85)x(densitet E85)) För E85 sommarblandning blir det således: (14,64 x 0,740) / (9,76500 x 0,785) = 1,41 dvs 41 % större volym E85 än bensinvolym För E85 vinterblandning (E75) blir det: (14,64 x 0,740) / (10,41600 x 0,775) = 1,34 dvs 34 % större volym E75 än bensinvolym. I själva verket behövs det därför för samma luftmängd en 41% större volym E85 (sommarblandning) än bensinvolym eller en 34% större volym E85 vinterblandning än bensinvolym. Uträkningen av bränsle luft blandning av E85 E100, 100% etanol, C2H6O reagerar så här vid fullständig förbränning C2H6O + 3 O2 = 2 CO2 + 3 H2O, alltså reagerar 1 mol etanol med 3 mol syre. O2 (syre) väger (2 x 15,9994) = 31,9988 g/mol Etanol, C2H6O väger: (6 x 1,00794) + (2 x 12,0107) + (1 x 15,9994) = 46,0684 g/mol. 95,9964 g syre (3 mol x 31,9988 g/mol) reagerar med 46.0684 g etanol (46.0684 g/mol) Det innebär 2,0838:1 syre / etanol (vikt/vikt) för fullständig stökiometrisk förbränning. Luft består av ca 20,9 volymprocent av syre vilket motsvarar ca 23,133% viktprocent. Alltså blir den teoretiska luft bränsleblandningen för E100 (2,0838 / 23,133%) 9,0079 : 1 För E85 (sommarblandning) blir då den teoretiska luft/bränsleblandningen 0,85 x 9,0079 + 0,15 x 14,64 = 9,85 : 1 För E75 (vinterblandning) blir då den teoretiska luft/bränsleblandningen 0,75 x 9,0079 + 0,25 x 14,64 = 10,4 : 1 Tro nu inte att jag har räknat ut detta :P Allt är saxat från etanol. nu eller något liknande :) För den som inte orkade läsa allt så behöver du öka på med ungefär 41% mer bränsle. Så ta reda på hur stor original spridarna är, t.ex flödar dom 426cc vid 3,8 bar = 426 * 1,41 = 600 Då ska dom nya spridarna flöda 600cc, vid vilket tryck skiljer från olika modeller, glöm inte att ställa btren efter vad spridarna är gjorda för, sen kan man finjustera trycket lite till den går som bäst. |
|
| Ojoj, det där var forskning så det hette duga :) | |
| helvete vilken info spruta jag fick nu ;) Då ska jag räkna och fixa så ska jag nog kunna få ihop det :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.