AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.786

Vita lackfläckar efter proffstvätt?

ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
Lämnade in E91:an för invändig och utvändig rengöring efter vintern.

På plats för att hämtade ut bilen börjar killen på firman visa på en massa rep och stenskott. Visste att det fanns en del småskador sedan tidigare, men nu framstod bla motorhuv, framkjol och framskärmar helt nersprayade med stenskott. Ouch...det kändes i magen att se pärlan nytvättad och skadad. Kunde inte fatta att jag inte sett detta tidigare.

Inget mer att göra på plats. Men efter att ha kollat närmre hemma visar det sig att samtliga rep och stenskott hade rester av bilvårdsprodukter på sig, vilket gjorde att de framträdde tydligare. En större yta än själva stenskottet täcktes av en lätt bullig, vit fläck och efter att ha gnuggat försiktigt på ett par ställen syntes skadorna betydligt mindre.

Min fråga, ska det vara så här efter att man lämnat in bilen hos ett utlovat proffs?

Och vad kan jag göra för att få bort dessa fläckar på ett smidigt sätt?

Mvh
Pelle
Berätta gärna vilka "proffs" som gör så här?
ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
De här gjort ett bra jobb i övrigt, invändigt rekond mm.

Vill kolla vad ni på forumet tycker först innan jag nämner några namn.

Nån som vet hur man smidigast själv avlägsnar det "vita" utan att förstöra vaxningen?

Mvh
Pelle
Ja, det är normalt. Försvinner efter ett par tvättar.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Efter en Ditecbehandling av en 3 år gammal Orientblåmet E39 så fick jag en liknande chock vid avhämtningen... vitprickig motorhuv... Som Micke skriver så försvinner det.

___
//Ulf
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Jag brukar använda vanlig vinylglans till sånt, särskilt på plastdetaljer. Det vita försvinner. sen efterpolerar man bara.

Vinylglans på lacken är inte att rekommendera.
Sedan brukar man maskera av alla plastdetaljer så vita prickar bör inte finnas på plast överhuvudtaget. Men håll för all del vinylglans borta från lackerade delar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.