AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.001

Nya dieselskatten

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Har ni hört om den nya fordonsskatten?

Nästa år sänks priset för min 320D till 3149:-

2012 så sänks den ytterliggare till 2525:-

Allt enligt räkneexemplet nedan:

Länk

Jag räknade dock på utsläpp vid blandad körning, 158 g/km. Det måste väl vara det som räknas?

Å andra sidan ska dom höja dieselpriset 40 öre dom närmaste två åren, ge med en hand och ta med den andra.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Edit: såg att artikeln var från 2009, är det förslag på nya skatter fastställt eller ratat??
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Miljöpartiet vill väl ha tillbaka den gamla dieselskatten?

/Andreas.
""
Miljöpartiet vill straffbeskatta allt som inte går på biogas eller E85.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Dem kan straffbeskatta mina utsläpp från rövhålet efter en stor portion bönor så ska vi se vad kalaset kostar
Det blir nog billigare att skatta för dieseln :)
De tänker rätt, men gör det på fel sätt. Om vi bortser från detta så diggar jag förslaget att subventionera ombyggnad av bilar till etanol eller gasdrift. Man bygger om och sedan kör på som vanligt.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
13
USF
320d Touring -08
Det skall inte glömmas att det är koldioxiden som beskattas på bilar (plus partikel för diesel). Vad jag vet så är inte Etanolen så miljövänlig på den punkten. Ta en volvo 1.8F som släpper ut 177 g/km medans deras miljöbil 1.6D släpper ut 119 g/km. konstigt nog är etanolen billigare än dieseln just pga partikelfaktorn som man räknar på en diesel.

Men så nu till min "point" Med partikelfilter så tar man bort helt eller nästan alla farliga partiklar så varför betalar man mer för något man inte släpper ut?

Lite fakta:

Volvo 1.8F 2008
Skatt: 1130:-
Utsläpp:
Kolmonoxid, CO:0,3960 g/km
Kväveoxider, NOX: 0,0190 g/km
kolväten HC:0,0420 g/km

BMW 320d 2008
Skatt: 2551:-
Utsläpp:
Kolmonoxid, CO: 0,0110 g/km
Kväveoxider, Nox: 0,1290 g/km
Kolväte och kväveoxider, THC + NOX: 0,1420 g/km
Partiklar: 0,0000 g/km <---- detta är vad man betalar för (partikelfaktor).

Förövrigt så skall man inte räkna med vart bränslet kommer ifrån då vi betalar miljöskatt på bränslet.

Min slutsats.

Diesel är rensat ur koldioxid utsläpp synpunkt. Men bara de bilar med partikelfilter BMW har inget partikel utsläpp, volvo har lite partikel utsläpp men inte så att det motiverar faktorn som beskatts på dagens nya dieselmotorer. Alla som säger att etanol är mer miljövänligt än diesel har inte kollat upp alla fakta. hade Sverige tagit bort partikel faktorn på diesel bilar från 2008 och nyare så hade vi haft en snitt på utsläpp på ca 130 g/km inom loppet av fem år. Men det är bara vad jag tror.

Det man inte ser vet man inget om. Så ju fortare du kör desto mindre hinner du se.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Någon "partikelfaktor" finns inte.

Nu är jag inte helt bombsäker, men uppräkningsfaktorn har nog sitt ursprung i att kilometerskatten avskaffades och ersattes med en högre fordonsskatt. När man sedan ersatte med CO2-skatt så kunde ju inte dieselbilarna helt plötsligt få alltför mycket sänkning så man körde på en uppräkningsfaktor med motivet att dieseln släpper ut mera NOx och partiklar. Dessutom är energiskatten lägre än på bensin vilket kompenseras av uppräkningsfaktorn.

Uppräkningsfaktorn är dessutom densamma för alla bilar som uppfyller MK 2005, oavsett partikelfilter eller inte. Partikelfiltret medgav en skatterabatt på bilar köpta före 2007, men den är ju numera avskaffad.

Men överhuvudtaget så vet jag inte om man kan härleda fordons-, energi- och miljöskatter ur någon slags logik... :P
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
USF: Du missar att den koldioxid som en etanolbil släpper ut redan har sugits ur atmosfären en gång. Nettotillskottet är alltså mycket mindre än en diesel som släpper ut "ny" koldioxid varje gång.

-------
//Lövet
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Det där med att tillverkningen av etanol tar upp koldioxid kompenserar inte för de andra miljöskadliga effekterna av övergång till etanol, det har ju visat sig vid flera olika granskningar. Man har gång på gång avslöjat hur man skövlar regnskog i Brasilien för att producera etanol, det är även på bekostnad av lokal matproduktion som man odlar råvarorna till etanol, i t.ex. tanzania så svälter folk ihjäl på grund av detta.

Man importerar det mesta av den etanol som går åt i Sverige, och den etanolen fraktas runt halva jorden. Lägre importtullar för etanol är konstgjord andning. Inte nog med det, plantering, skörd och produktion när det gäller etanol är dessutom mer omfattande än vid produktion av fossila bränslen, samt att en etanolbil ofta drar tre gånger så mycket som en snål dieselbil!

Nej jag kör en snål diesel som inte släpper ut några partiklar med GOTT samvete, när vi sedan ska köpa ny bil så blir det biogas eller om det kommit någon vettig elbil så kanske det är att föredra - men tills dess så vill jag betala någon straffskatt för att dieselbilarna förr i tiden var miljöbovar.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sockerrören som används för etanolproduktion ligger flera hundra mil från regnskogen. Kan vara bra info...

-------
//Lövet
Sen kan man fundera på hur stora utsläppen för att transportera etanolen från Brasilien till Sverige är.
Ni
960
Nip
320i-04
Är inte en av de mest politiskt korrekta argumenten mot etanol att det tillverkas av spannmål, och spannmål blir dyrare tack vare ökad efterfrågan och det gör att allt fler inte har råd att äta sig mätta!!!!

Sedan kan man väl tillverka etanol av en massa olika saker, vilket är ett starkt argument för etanol kan man tycka.
Visa användare
13
USF
320d Touring -08
anders: För att producera etanol så behöves ytor mycket av det med det tror jag du vet. Med dagens behov kanske det inte behöver så mycket yta för att producera den etanol som behöves. Men om vi skall fortsätta köra på etanol och fler köper etanol bilar och alla som har flexifuel bilar kör på bara etanol så kan jag inte tänka mig en annan utväg än att mer yta kommer att behövas för att kunna försörja alla som kör på etanol. Mer yta = mindre regnskog eller mer hungriga människor.

Sedan förövrigt så behöver man inte köra på diesel som kommer från fossila bränslen. Biodiesel funkar med eller en blandning av "vanlig" diesel och biodiesel så som dagens etanol körs med, en blandning av etanol och bensin.

Det man inte ser vet man inget om. Så ju fortare du kör desto mindre hinner du se.
Visa användare
13
USF
320d Touring -08
inte anders utan till andreas. sorry, nu skäms jag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.