|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har nyss köpt en BMW z3 2.8. Kan jag sänka bilen 35mm?? Och isåfall vad bör jag ha för däckdimension på 18" fälgar? Tack på förhand. MVH// Tomas | |
|
Hej Tompaq, Jag sänkte min 3,0:a 30/30 och det var inga problem. Jag kör på 225/35/17 (tror jag) och bak 255/40/17 Ska du ha 18 så borde profilen vara 35 eller lägre men även 40 borde gå för det finns lite plats kvar. Borde inte skilja mellan 2,8 och 3,0 om du inte har sportchasi vilket skulle kunna vara lägre originalt. Mvh/Rolle |
|
|
Min bil är sänk 35-40mm fram och ungefär det dubbla bak... Det som händer bak är att cambern ändras och du måste kompensera detta om du inte vill byta däck ofta... Borde dock inte påverka så mycket om du bara sänker 35mm bak. Det har suttit 18" på min bil innan, dom hade: 235/40-18 Fram och 255/35-18 Bak. Nu har jag 19" 235/35-19 Fram och 265/30-19 Bak... Det funkar fint, men eftersom den är sänkt som attans så får man vara försiktig... det tar inte i skärmkanter eller så när man kör, men man får passa sig vid trotoarkanter och liknande om du har hjulen svängda. Jag har ju en coupé, antog att du har en Roadster, så vet inte om det skiljer dom något åt i hjulhusen eller så. Men sänk och kör 40 eller 35 profil fram och 35 eller 30 profil bak beroende på hur breda däck du skall ha. Mvh /andreas. |
|
| Tack så mycket för svaren :) nu ska det beställas däck och fälg :D | |
|
Hej, min Z3 3.0 var sänkt mer ca 50 mm, kanske lite till. Var inget bra, äter däck back, Camber. Åtgärdat för ca 7500:-, Höjd till ungeför samma som Z3 M´s sänkningssats 30 mm och det känns bra. När den var så låg som ca 50 mm lägre så höll jag på att köra av bromsledningar och båtenplåt. Jag har 18 tums fälgar med 245 bredd back, fram 235. Ser bra ut men ack vilken dålig väghållning och dålig åkkomfort. Vägarna ute är spåriga och det innebär bilen följer i spåren och det känns mindre kul. Verkstaden säger att bilen inte är avstämd för 18 tum utan 17, sliter på hjullager mm att ha fel fälgar på. Vill du köpa mina fjädrar och fäljar med skapliga däck så är du välkommen att höra av dig för jag skall lägga på 17 tums fälgar igen. |
|
|
Hej Min är sänkt ca 30-35 mm, jag kör på 18" M3 fälgar med 255/35/18 bak och 225/40/18 fram. Det funkar helt ok. Kan kännas en aning spårkänslig om vägen är dålig. Jag rekomederar en ombyggnad av bakvagnen så att du kan justera hjulvinklarna. Sänkningen påverkar som sagts tidigare i tråden cambervinklarna, men även toevinklarna påverkas, och det är framför allt den sistnämda vinkeln som är hård mot däcken. Ombyggndssats till bakvagnen hittar du hos Millway. /Dalle |
|
|
Tack så mycket för informationen. ska kolla upp ombyggnadssatsen omedelbart. nu gäller det bara att bestämma sig för fälgarna..... är otroligt sugen på Advanti Shade. |
|
|
Dalle, är det den här satsen du menar? Är det allt som behövs isåfall för att få rätt vinkeln på bakdäcken? Länk Har du gjort detta själv? |
|
|
Bäst att kolla hur mycket man kan justera denna med, någon av de här satserna gick inte att justera camber mer än med en 1/2 grad och det är för lite. Den jag fick på köptes och monterades av Need for Speed, Malmö. Lite mer arbete med att plocka ner bakaxel och svetsa en del. Prata med Tobbe där. |
|
|
Xeik Nej inte den. Jag är så kass på det här med att fixa länkar till olika sidor, men du hittar den på Millways sida under väghållning övrigt. Består av 4 st exenterbultar, 4 exenterbrickor, 4 muttrar + 8 st fästen. 950SEK. Som mrbigtwin säger är det lite skruva med att plocka ner bakvagnen och svetsa dit fästena, men det är inte specielt svårt. /Dalle |
|
|
Här bilder hur man går till väga. Länk /Dalle |
|
|
Nu kan jag tydligen det där med länkar !!!! /Dalle |
|
| kommer det att funka med 35mm sänkning och 8*18 runt om och 235/40-18 bak och 225/40-18 fram??? | |
|
Min är en 3,0:a och den är nog faceliftad lite men den var sänkt drygt 50mm och är nu ca 30-35 mm sänkt, Jag har 235 fram och bak 245 på 18 tums fälgar. Tar i ytterst lite vid fulla rattutslag (i innerskärmarna), fulla rattutslag har du kanske bara på trånga parkeringsplatser och dessa platser vill man ju helst undvika ändå. Tänk på hur djupt hjulcentrum skall vara på min är det ett tal på 35-41. Kommer inte ihåg var det exakt heter men det kan säkert någon annan här eller de som vill lura av dig pengar på ett par dyra fälgar. |
|
|
Det ska det göra, dock tycker jag att det kan bli rätt tight fram. (Beror lite på vad man menar med tight) För att ge dig en idé så har jag sänkt 30/30 och kör på 225/45 17" och 245/40 17". Bak uppskattar jag att det är det ca 4 cm mellan hjulet och skärmkanten, fram är det ca 3. Mvh/Rolle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.