AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.434

Strulande vevaxelgivare och pirat leverantör?

Jo
10
Journeyman
BMW 735-00
Har en e39 523-98 med strulande vevaxellägesgivare. Var och köpte en ny på Autoexperten bytade, vred om nyckeln och bilen var stendöd. Tillbaka med givaren till leverantören som svarar, nja du kan inte få tillbaka några pengar förrän KG Knutsson har testat den.

Varit i kontakt med BMW som ( givetvis ;-) ) inte rekommenderar piratgivare. Givaren som jag köpte på autoexperten är tillverkad av Hella men det tycks inte hjälpa i detta fallet.

Någon annan som har erfarenhet av Hella givare? Är rädd för att KG Knutsson svarar att det inte är något fel på den...men det hjälper knappast när bilen överhuvudtaget inte startar med den typ av givare som de levererat, suck.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hej!

Det finns dåliga erfarenheter av piratgivare till vev och kamaxel här på forumet i.a.f.
Om de hade fler, borde du ju fått prova med en annan kan man tycka.

Jo
10
Journeyman
BMW 735-00
Har också kommit till insikt att det finns en del dåliga erfarenheter när det gäller givare och piratdelar :) Ja, man tycker att de kunde erbjudit en annan men man gör kanske inte det på grund av att detta kanske inte är första reklamationen på vevaxelgivare? Fast då kan man tycka att de inte skulle bråka med att betala tillbaka pengarna, får se vad som händer i veckan.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Gå tillbaka till autoexperten och kräv pengarna tillbaka oavsett om delen är trasig eller hel. Om nu givaren är hel så kan de fortfarande sälja den.

Tänk om alla affärer skulle göra som autoexperten. Då skulle det inte gå att reklamera Det är därför det finns konsumentlag. De har ingen lagligrätt att göra på detta sätt då de säljer åt slutkund. Det är autoexperten som skall reklamera men du som kund skall inte bli drabbad vilket borde ligga i autoexpertens intresse.

Du kan alltid hävaköpet då du inte haft nytta av delen. Detta kan inte autoexperten motsäga sig då delen är retunerad till KG. Jag säga på ett artigsätt att jag helst inte vill dra in konsumentverket vilket alltid fungerar.
Jo
10
Journeyman
BMW 735-00
Äntligen en ny vevaxelgivare som jag köpte på BMW. Nu går bilen som en dröm, betydligt rappare under 2000 r/m.

Efter mycket om och men så skall nu Autoexperten betala tillbaka pengarna för den felande Hella givaren, de hade först nu konstaterat att givaren var defekt, detta har jag vetat i 3 veckor...

För felkodsavläsning så kan jag rekommendera Hellströms bil i Landskrona, 300:- för att läsa felkoder på BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.