AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.395

Startspärren som krånglar på e39an?

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Har en 523 från 96, ibland tänder inte bilen.
Går bara runt på startmotorn helt utan liv, för att senare bara gå i gång som vanligt.
Larmet står ibland och tjuter på bilen utan anledning nu senaste tiden, är det startspärren som börjar jävlas?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Startspärren bryter även startmotorn, så det måste vara något annat.
Felkodsläsning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja det vill jag inte hålla med om, startmotorn bryts inte däremot tändning och bränsletillförsel.
De tidiga E39 har ett standardfel, om man är för snabb att vrida runt nyckeln, så blir det en strömspik från startmotorn som i sin tur löser ut startspärren i DME som då blockerar bränsle och tändning, hände nån enstaka gång på min 528-96.
Är bara att låta nycklen vänta i tändläge en stund innan man vrider runt för starta så ska det fungera som det ska igen.

Du måste kolla upp larmbrytaren under huven. är den vanligast felet för fellarmning, temperaturen växlar under och över huven solljus som värmer huven mm, så om brytaren är för lite påverkad så löser larmet ut.
hade en arbetskamrat där larmet gick samma klockslag varje dag och det var när solen kom fram bakom en husvägg och värmde upp huven. Byte av larmbrytare no problem, själv fick jag sådant fel för 14 dagar sedan på 540, det var en kompination av värmen och att låsningen till kupefilterboxen saknades så brytaren kom ur läge.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oj, att startmotorn bröts av startspärren var jag så övertygad om att jag inte ens tvekade.
Man lär sig varje dag :) Tack Hasso!

"Jag har aldrig fel. En gång trodde jag att jag hade fel, men det var fel..."
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Anders-72. Det finns säkert olika varianter av vad som inte funkar när startspärren gått i på olika bilar och modeller. Det finns säkert de som påverkar startmotorn också. Notera att vid vissa tillfällen så är inkoppling av startmotorn en säkerhetsåtgärd om bilen stannar på en järnvägsövergång tex och inte startar igen, så ska man kunna köra av bilen med hjälp av startmotorn om man har en manuell bil.

När jag kodade in en ny nyckel till Seaten på VAG så testade de först att starta med den okodade nya nycklen för att se att den funkade i låset, bilen startade men stannade efter ca 5 sekunder när startspärren gick in pga den okodade nyckeln.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vore ju perfekt om det kombinerades med låsning av centrallåset samt spärrning av fönsterhissar så tjuven blir kvar inne i Seaten ca. 5 sek färdväg från brottsplatsen :)
Startspärrar på godkända system skall spärra två av varandra oberoende system som skall hindra att man kan starta och köra iväg. Vanligen är det bränslepump (motsvarande) och tändsystem som blockeras. Att bara bryta manövern till startmotorn skulle innebära att man kunde knuffa igång bilen, lite väl simpelt..
Samtidigt är det precis som Hasso skriver en säkerhetsfunktion att kunna linka fram några meter om man blir stående på olämplig plats.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, jag trodde inte att det enbart var startmotorn, utan hela kitet med tändning, pump och start. Det vore ju enkelt att fixa, men jag tänkte faktiskt inte på säkerhetsaspekten.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Halloj!
Jag måste faktisk påstå att du har fel i danna fråga Hasso. När min EWS sa tack och godnatt för ett år sedan hände det inte ett smack när jag vred på nyckeln mao så bryter startspärren startmotorn enlg egen erfarenhet.

Och de3t var på min 523 -97:a.

/Ian

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.