|
|
|
|---|---|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hur undersöker man enklast och på bästa sätt skicket på en fläktkoppling (tänker mest på kopplings funktionalitet och inte glapp och dylikt)? Tänker mest på att kunna undersöka en fläktkoppling och kategorisera den i tex "helt slut", "bruksskick" och "nästan ny" typ. Med fläktkopplingen monterad och tar tag i ett fläktblad och snurrar till så gott man kan - ska den stanna omedelbart eller snurra något varv? Eller är det ingen bra metod alls? |
zcooter |
Om du jämför fläktmotståndet när motorn är kall resp när motorn är ordentligt varmkörd, motorn avstängd vid båda tillfällen. Den bör snurra lite trögare när den är varm fläkten skall int e glappa, ta ett ordentligt tag om bladen o "ricka" på den |
Provade att snurra på bladen med en fläktkoppling jag var ganska säker på den var kass. Provade med genomvarm motor. Första två-tre snurrningarna så snurrade den ett varv, men ju mer försök jag gjorde desto fler varv gjorde den. Efter 1-2 minuter efter första försöket snurrade den lätt runt fyra varv... Kändes inte helt rätt... Anledningen är att motorn går varm när man står stilla för länge i köer (dvs vanlig eftermiddagskörning i Malmö), såfort jag kommer i rörelse och kylaren får lite vinddrag över sig så går temperaturen ned till normalt igen. Den saknar sen en tidigare liten olycka fläktkåpan bakom kylaren och det gör ju inte livet enklare för fläkten. Men jag ville inte tro att enbart fläktkåpan kunde orsaka att motorn gick varm, därför ville jag kolla fläktkopplingen. Iallafall verkade min fläktkoppling vara dålig, så nu satte jag dit en ny fläktkåpa och en begagnad fläktkoppling jag hade i garaget. Ska kolla hur denna fläktkoppling beter sig med genomvarm motor och man provar att snurra på den... |
zcooter |
Bor du i Malmö, kvista ner till need for speed o hör med dem, schysta grabbar, när dem har tid. Något billigare än Förenade bil men mycket bättre service. www.nfs.nu För närmare info |
|
Det skall till mycket värme utifrån för att kopplingen skall gripa in och öka varvtalet på fläkten. Principen bygger på att het luft från kylaren vid låg fart/lite fartvind värmer upp fläktkopplingen och vätskan (silikonoljan) inne i kopplingen förmedlar mera kraft från drivaxeln till själva fläktnavet. Det är alltså inte varm kylvätska i sig inne i motorn som påverkar, speciellt inte om det är lite kylig och stillastående luft runt fläktkopplingen. Ett sätt kan vara att blåsa het luft från en varmluftpistol på kopplingen medan bilen står på tomgång. Efter en kort stund bör fläkten följa motorvarvet lite mera upp till en viss nivå om man gasar till lite. Fläkten kommer inte att låsa stumt till drivaxeln vilket många tror, om den gör detta så är kopplingen trasig, och risk för sprängd fläkt om man gasar mycket... FP |
|
zcooter : Jodå, Tobbe är en mycket trevlig kille! Lämnat ett par ärenden till honom tidigare (när jag inte hade tid/plats att fixa det själv). Precis, ibland kan man höra fläkten "väsnas" mer än "normalt" dvs snurrar snabbare - typiskt när man står stilla eller dylikt. När jag tänker på det uppkom aldrig detta med den fläktkopplingen jag bytte ut (som jag misstänkte var dålig). Och nej, den får ju absolut inte snurra lika snabbt som vevaxeln! Men likväl verkar det inte vara helt lätt att avgöra om en fläktkoppling är kass, halvbra eller bra genom att bara "känna" på den eller göra något enkelt test (utan att ha motorn igång). Kombinationen av en kass/halvdålig fläktkoppling och avsaknad av fläktkåpan bidrog troligtvis till att min motor gick varm. Jag gissar på att den där fläktkåpan gör mer nytta än man tror (luften dras ju från sidorna och inte genom kylaren som det är tänkt). |
zcooter |
Är ju ingen expert.... Så det är svårt o sitta vid datorn o säga ditt o datt om hur du skall göra för att komma fram till vettigt svar termostaten då.....Famlar i mörker men den då.....? kanske, eller bara dumt förslag |
Det är lugnt, jag är främst nyfiken på om det finns en metod att avgöra skicket på en fläktkoppling. Just att min motor går lite varm var mer en bisak, bör vara löst med en ny fläktkåpa och en troligtvis bättre fläktkoppling (motorn totalrenoverades för ca 1000 mil sedan - det enda jag nog inte bytte var fläktkopplingen :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.