|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Är det någon som lyckosamt lagat en svagt läckande bensintank som bara fuktar igenom vid påfyllningsrörets ingång i tanken....Vore kul att höra.... Ulf | |
|
På det glada 80 talet när man inte hade så gott om pengar lyftes tanken ner och blästrades sen lagade jag den med glasfiberspackel. Det höll så länge jag hade bilen. Man tankade inte fullt så ofta då Bilen klarade besiktningen och det var ju det som var meningen Idag skulle jag köpt en beg från skroten men det är en annan historia Ha deT |
|
|
Kan det här vara nåt Länk Någon som testat? |
|
| Hittade en svensk sida Länk | |
|
Jag har lagat flera BMW bensintankar med gassvets. Som mest med flera meter långa svetsar. Det blir lika bra och hållbart som en "ny" tank. Det krävs förstås en mycket noggrann rengöring innan man börjar arbetet. Annars tror jag också att glasfiberspackel på en blästrad yta skulle fungera bra under lång tid. Åtminstone så länge ytan där plasten sitter inte böjer sig för mycket så att plasten kan spricka eller så. Per L |
|
|
Jag lagade en gammal raggarbilstank på en gammal raggarbil jag hadde med kemisk metall. Det är både lätt, enkelt och billigt och det håller. Men du måste rengöra noga med roterande stålborste först |
|
| Och kommer du åt att rengöra så bevöver du inte ta ner tanken. | |
|
Hur vet man att man gjort ren tanken tillräckligt för att svetsa? Vilken är bästa metod att rengöra? Tack för de tips jag fått tar gärna emot fler synpunkter om de dyker upp. MVH Ulf |
|
|
Glasfiberspackel, Kemisktmetall, hårdlödning, svetsa och kemiskt resistent silicon är dom möjliga lösningarna. Jag har bara lagat en tank förut och det gick lite si och så i början, tvätta tanken rent invändigt med hett vatten och diskmedel, tömde och spola med kalt vatten. Slipa runt sprickan med exenterslip så det blev cirkulära rispor runt det (om det har betydelse) sen hårdlöde jag hela sprickan med tenn.. tyvärr första gången jag gjorde det så där av si och så.. Tryck testa tanken och det pös lite luft så det blev en stor plätt med glasfiberspackel över hela skarven och hammarlack efter härdning. Tanken läcker inte än efter 16år så jag tror det fungerar bra, äger inte bilen längre. Använde även silicon som ska hålla mot bensin på påfyllningsröret, inget billigt men det fungerar bra då jag kört med detta i gräsklippare också. |
|
| Just ja, glömde nämna att aldrig använda smältlim.. det smälter med bensin | |
|
Topgun007: Med ordentlig rengöring menar jag förstås från bensin. Jag tömde först tanken noggrant från bensin. Sedan tog jag bort tankmätararmaturen. Då har jag två "hål" i tanken. Genom det ena hålet blåste (OBS! Blåste inte sög!!) jag luft med en dammsugare. Genom det andra hålet blåser luften ut. Jag blåste först tills luften som kom ur tanken ut inte luktade bensin längre och sedan en timme eller så till. Luften från en dammsugare blir rätt varm efter ett tag vilket gör att tanken blir varm och eventuella bensinrester avdunstar då fortare. Så långt är det lätt. Knepigare blir det om svetsen inte blir helt tät överallt. Jag testade genom att fylla tanken med litet bensin eftersom den tränger genom små hål lättare än tex vatten. Har man då svetsat "plåt på plåt" (som bensin tränger in mellan) så blir det svårare att få bort all bensin innan man svetsar igen de små hålen. Per L |
|
| Alla svar du fått är jobbiga att genomföra utom det med kemisk metall, men var noga med att rengöra med roterande stålborste och t-röd eller liknande. | |
|
Hej Alla! Då man gör rent med roterande stålborste så finns ju risken för värme och gnistor....Ingen risk för explosion? Håller med om att rent måste det vara men inte lätt att komma åt....Det är ju vid påfyllningsrörets ingång i tanken och troligen på själva röret helt nära svetsen.... |
|
| DEMONTERA TANKEN OCH TANKEN PÅ ATT GÖRA DET UTAN ATT DEMONTERA TANKEN, EN NY ELLER SVETSA ÄR ALTERNATIVEN, KAN JU FUSKA IHOP DET MED EN MASSA OLIKA VARIANTER. SKA DU SÄLJA BILEN? | |
| Nej jag skall inte sälja den, men som vanligt så är det en massa andra måsten som ligger i vägen och stjäl tid. Tittat på begagnade men de ser inte för roliga ut så de kräver blästring grundning lackning och rostskydd och då har ju timmarna rasat iväg. Vad jag förstår så kostar en original rätt mycket och pirattankar känner jag inte till. Finns många begagnade tankar till 7.50 och är det någon som vet om de passar på en 7.30? | |
|
Hej Alla! Dags att ta itu med tanken. Gjorde en tillfällig rep föra gången. Ingen som vet om någon har en bra tank liggande? Sökt på nätet men inte hittat någon bra. Ulf |
|
|
Lagade en tank med "Kemisk metall" vilket inte höll speciellt länge då bensinen löste upp "metallen" över tid. Däremot fungerade det fint med glasfiberspackel, höll i åratal. Mvh Skalman |
|
|
Nja,laga tanken på plats är väl sådär... Tag ned tanken, och gör rent den ORDENTLIGT!!! SÄRSKLIT INVÄNIGT!!! Fyll den med vatten ett flertal gånger, och häll i litet YES diskmedel, tex. Något som löser fett bra. Borsta av tanken med en roterande stålborste, så att den blir ren o fin, och tvätta området Du skall laga med ren bensin, och se till att det är plåtrent. Använd gassvets och PINNLÖD ihop skadan! Det har jag gjort ett antal gånger på den tiden då man inte hade ekonomin att köa nytt original, och även när det känts som om det inte är nödvändigt med nytt, om resten varit i bra skick! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jo det låter som en bra metod. Porerna sitter på ovansidan av påfyllningsröret mycket nära själva tanken. Kommer du ihåg vilket flussmedel och lod du använde. Det är ju alltid en balansgång hur mycket man skall lägga på en äldre bil, men problemet är ju att jag njuter så då jag kör E32:an så det är svårt att skiljas. En ny tank känns lite overkill trots att jag inte vet vad en kostar men kan tänka mig att det blir svårt att motivera. En bättre begagnad hade känts bättre och hade löst problemet snabbare. Tar ju trots allt lite tid och fix att laga. Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.