|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag vet inte om det passar i detta forum men... Jag fått tag i 20-liters dunkar som det varit texaco motorolja i, jag har haft dem stått upp och ner samt hällt i några deciliter bensin och skakat och hällt ut, sedan har jag fyllt dem med diesel. Frågan är: Är det någon risk att använda dieseln i en ny dieselbil 06-07 med tanke på de oljerester som kan ha funnits i dunkarna? | |
|
Om det är ren olja (inte spillolja) ser jag ingen fara med det, så länge det inte har kommit in andra föroreningar i dunkarna pga felaktig hantering. Den lilla mängd motorolja som ev. finns kvar kan t om vara positiv för smörjning av pump och insprutningsmunstycken, men troligen märks inte så små mängder alls... Däremot är inte plastdunkar så bra att använda om man långtidsförvarar drivmedel - vissa flyktiga kolväten kan helt enkelt "läcka" genom plasten och då försämras kvaliteten på drivmedlet i dunken. Några måndader bör inte vara något problem, men helst inte längre... Personligen brukar jag försöka omsätta bensinen i reservdunkar av plast minst ett par gånger per år, just pga av det skälet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite offtopic kanske men begreppet "Finndiesel" som kom till av den billigare och mera kraftfullare gammel-dieseln från öst hade vissa defekter pga förvaringen i allehanda kärl. Skit som kom in i bränslet genom omtappningar mm gjorde att den som körde på den östbaserade soppan bytte filter betydligt oftare än de som tankade från macken i vanlig ordning. Så se till att Dina kärl är rena och om möjligt använd ett grovfilter typ i tratten vid påfyllningen. |
|
|
Kan vara värt att veta: Sen den 1 januari 2008 är det inte tillåtet att tanka och köra på märkt olja (röd diesel) i ett motorfordon i Sverige. Om du blir stoppad av tull- eller polispersonal kan du få betala en särskild avgift som debiteras av Skatteverket. Avgiften är 10 000 SEK för personbil, lätt lastbil och lätt buss. Tyngre fordon får en högre avgift beroende på motorfordonets skattevikt. - Tullverket Sjukt liten risk att åka dit på, men risken finns :) |
|
|
På Tal om Finndiesel. Är det nån som kan tipsa om vart man köper det i Stockholms-området? Skicka gärna ett PM =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.