AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.188

abs-givare uppmätta med oscilloscop...hjälp att tolka

Har fått som många andra en lysande abs/asc lampa på min E39 -99. Hade detta fel när jag köpte bilen, då var det bara ett enkelt fel , VF givare hade åkt utåt från spindeln tack vare oxid. Har funkat bra i ett halvår tills nu. Farthållaren fungerar inte nu heller.

Rengjorde alla givare och inuti så gott det gick mot hjullagrena/"mätbanan" . Inget resultat. Ohm-mätte sedan alla givare, bakre givarna visar lika värde, främre visar lika värde med de skiljer sig markant från de bakre, nu skrev jag ju såklart inte upp värdena...

Med tändning på och mätning med oscilloscop får jag 12v på ena kabeln till givaren,den andra "signalkablen" verkar visar ca 5volt i en snygg kurva. Detta gäller båda bakre givarna. De främre får jag inte en tillstymmelse till liv ur, varken ur "matning" eller "signal"kabeln. Är detta ett klart tecken på trasig styrenhet eller jobbar de helt olika mot de bakre givarna...(?)
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Sågade isär en bakre ABS givare igår och hittade inuti en hall givare som heter TLE4923, i databladet (internet) finns applikationsexempel för dom som är intresserade. Din mätning verifierar hur den är inkopplad. Gjorde en mätning på lös givare med multimeter och får då i diodområdet 1417ohm med röd på multimeter till röd kabel på givare, inget utslag med polvänd mätning.

Återstår för min del att dissekera en framgivare.

FAF

Intressant! Vore kul om du gjorde det och se om man fick se någon stor skillnad... Ska försöka få felminnet avläst iaf. med carsoft nu i veckan och se vad den tycker, bådar inte gott hur som helst med tanke på att med Mekonomens diagnos gick det inte att kontakta abs-enheten....
Ok, uppdatering för intresserade: Läste felkoder med carsoft idag, gick att kommunicera med enheten iaf, felkoder på hö- och vä- givare fram. Känns som en kaputt abs-enhet, om ingen annan har en åsikt att dela med sig innan den åker in för lagning.
Givarna fram och bak skall ge samma form av signal ut om man ckeckar med oscilloskop då de är inkopplade mot bilen. Bortfall av farthållare borde bero på höger bak på E39 om jag inte missminner.
Att mäta med ohmmeter är OK för jämförelsens skull mellan de olika givarna, men värdena i sig säger inte något, förutom rent avbrott eller kortis, man får olika värden beroende på instrumentets mätspänning mm. Det är ju en förstärkarutgång från Hallgivaren man mäter på, den startar inte upp på den svaga mätströmmen från en vanlig ohmmeter osv.
För den som vill se lite av innehållet så finns det ett mektips från Hasso och mig på en dissikerad givare från tiden det begav sig.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag hade en defekt givare men den visade ändå samma resistans som de övriga med en multimeter. Som information.

___

Min bil: Länk
Jahapp, uppföljning för intresserade i abs-träsket. 650 kr fattigare plus frakt till innosund. Inget fel funnet på styrenheten.. Tips från herrarna där var fel i kablage/stift/givare Vänster fram. Beställt givare eftersom jag kollat/mätt kablage redan. Hoppas hoppas
ma
358
majtii
F36 4-serie
Hoppas du beställt originalgivare.
Annars kommer du med största sannolikhet snart få byta igen.

Köpte den på bmw, farthållaren började plötsligt fungera efter det bytet vä-fram....Men abs lampa lyser ilsket. Igår efter att ha ohm-mätt alla givare för 7:e gången,nu helt plötligt skiljer sig hö-fram, bytte den med och abs/acs lampan slocknade och allt fungerar. Skumt att 2 givare helt plötligt lägger av. Jaja nu fungerar det ..än så länge..;)
ma
358
majtii
F36 4-serie
Bak gav mina upp samtidigt. Tydligen inget konstigt, känner till 2 bilar till där jag med säkerhet vet att de också gav upp samtidigt.
Jag köpte en givare på mekonomen, den har fungerat i ett år ny.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.