AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.034

tickande ljud i motorn. BMW 318i -91:a

jo
6
jockeee89
318i -91
Hejhej

Jag har kollat runt lite på denan sida för ville läsa på lite om min nya och första bil som jag köpt.
alltså en BMW 318i -91:a.
och läste att det var en felkonstruerad topp på den så trycket var dubbelt så stort på kamaxeln. som gör att kamaxeln å kamremen slits mycket fortare.
Och det är ett tickande ljud i motorn. hörs väl när man har den på tomgångskörning typ. Och det stog att det kan betyda att kamaxeln är sliten.

och jag fick inte nått riktig svar exakt när kamremen senast var bytt. men den var iaf bytt ungefär bytt för 11 månader sen. men vet ingenting om hur långt den har gått på dessa 11 månader.

Så det jag undrar nu e väl vad som händer ifall jag inte åtgärdar detta, dvs lämnar in bilen för att byta ut kamremen å kanske kamaxeln? antar att kamaxeln oxå behövs bytas ut isåfall?
eller om jag kör med bilen tills kamremen går sönder. Är det bara att lämna in den å byta kamremen/kamaxeln så är den körbar igen. eller kommer massa annat pajja samtidigt så det blir ännu dyrare?

Sen undrar jag om nån vet eller kan uppskatta vad det kan kosta att få kamremen/kamaxeln bytt på en verkstad? för jag tror inte jag klarar av det själv. Vet inte hur man gör:P

Tack på förhand för svar!:D
ri
699
riku
740iA -97
Man brukar sätta ett klistermärke med datum och miltal någonstans i motor rummet.
Kamaxeln klarar du att inspektera själv bara av med ventilkåpan.
jo
6
jockeee89
318i -91
tack för svar ska kolla upp det.
Om nån vet om det kanske kan bero på något annat så säg gärna till:)

Men vad händer om man kör tills den går av, blir det ingen störra skada förutom att man måste byta kamrem eller går massa anant sönder oxå?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Har man tur händer inget, annars får man krökta ventiler.

628csi
jo
6
jockeee89
318i -91
okey.
En annan grej jag kom på nu. Han jag köpte den av, som inte heller e så insatt i bilar. Förklarade det tickande ljudet att det var för mycket olja i bilen förut.
Kan det ha nått med det å göra?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
jockeee89. låter mycket konstigt i mina öron!!!

Det enda mig veterligen som händer då man har för mycket olja är att motorn trycker ur sig oljan genom packningarna. Man kan alltså orsaka
skadade packningar som behöver bytas ut, då den extra oljan orsakar ett högre tryck i alla riktningar.

Faktisk snäppet bättre med lite för lite olja i motorn än lite för mycket, vid normal körning.

628CSI, omöjligt att kamremsbrott på M40 motorn inte ger skador på någt sett. Har själv varit med om kamremsbrott på M20 motorn och hade då 1000rpm dvs nära tomgångsvarv = 3 krökta avgasventiler ((dock ej mycket) och minsta lika många insug).
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
FRIFART
Min M40 klarade sig utan skador, remmen kuggade över så många kugg att den inte startade igen,
när jag köpte nya remmen sa reservdelskillen att om den kuggar över på tomgången så kan dom klara sig.

628csi
jo
6
jockeee89
318i -91
okey.
hur mycket kostade kamrems bytet för dig? lämnade du in den på verkstad elelr gjorde du det själv?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Gjorde själv, köpte delarna från Länk

628csi
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
M40 har väl inte hydrauliska lyftare förresten? I såna fall kan det vara hög tid att ställa ventilerna, är det 0,30mm kall motor som på M30?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
rob-t-j72 rätt och fel!!

M40 har hydrauliska ventilspelsutjämnare, man kan och ska alltså INTE ställa ventilerna, om de väsnas så har lyftarna läckage och ska kasseras, ganska enkelt egentligen men lite dyrare än att bara ställa in dem naturligtvis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.