AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
978

E46 - Flygplansvinge som antenn?

chriz
Någon som vet om flygplansvinge som antenn lackad i samma färg som bilen som jag har sett på en del BMW´s är det BMW orginal?

Och vad brukar den antennen användas till? är det navi? eller är det bara för syns skull?

//chriz

P|-|3aR Me!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Menar du "hajfenan" på taket så är den till navin.
Vissa har börjat styla sina bilar med en atrapp på taket (hemska tanke!).

Mvh
chriz
Hehe jo men det är riktigt snyggt!!! funderar på att inhandla ett VDO Dayton Navi och sedan med en hajfena .. ser så jäkla schysst ut..

//chriz

P|-|3aR Me!
chriz
Där hade du nog fel..

den är till för telefon och finns hos din lokala BMW handlare för ca. 700kr

art. nr. 84 50 6 916824 (lackad)

P|-|3aR Me!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OK, jag kan ha fel. Men varför ha en antenn på taket till telefonen när det finns en stötfångarantenn till BMW som inte syns alls?

Mvh
chriz
Denna antenn vill man ska synas då den är modern och den är snygg.. dessutom så är den påkostad och ovanlig.

Det är därför. Det ingen ser är inte roligt att ha .. jag sätter inte på fälgar på bilen om ingen annan skulle se dem. Det har att göra med linjer på bilen och att skapa något snyggt men med funktionell design.

Vi pratar om att synas och sticka ut ifrån mängden.. det är det som mitt företag B&B CarDesign sysslar med.

//chriz

P|-|3aR Me!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, smaken är som baken! Det finns enligt mitt sätt att se det risk för kitchstämpel om man börjar hänga på atrapper och annat "krimskrams" på en fin bil.....
Själv föredrar jag diskret elegans, men folk får lägga pengar på vad de vill för mig så länge inte det skadar någon.

Mvh
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Hm, var inte radioantennen monterad i bakrutan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, antennen till radion sitter i rutan.

Mvh
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Danmobility säljer sånt krafs! Hajfenantenner utan funktion, finns även som modell längre,med en diod på toppen som pricken över i´t! ;-) Mumma! NOT!
P.s De säljer även klistermärken som ser ut som luftintag men även sidepipesatrapper som man ska sätta på tröskellådan!!! Muahaha!
//Henrik

//Kungen Af Malmö
Har en fungerade "hajfena" och trodde i min enfald att det var till GPS:en. Nu har jag ju telefonkit:et också så jag kan ju inte bringa klarhet i detta till er och är osäker då jag inte kollat in instruktionsboken (om det nu står där).

Min är svart och syns definitivt rätt bra och ger en cool designlook och definitivt verkar det som om det finns några som kollar på den också ;)
chriz
Vem har sagt att jag ska installera något utan funktion? då har ni missuppfattat allt totalt.. sånt pysslar jag inte med..

skrev jag inte i linje med bilen med funktionell design???

//chriz

P|-|3aR Me!
Telefonen använder den antennen. Saab har en liknande. På 3-serie cabben sitter det dock en antenn för detta på bakflygeln. GPS-antenn (när aktuellt) sitter dold. Har hört något om stötfångare eller dyl. vet inte om det stämmer dock. Antennen är väl kanske inte den bästa ur rent teknisk synvinkel men helt okej, bättre än korta glasantenner. Det viktiga är att ge antennen "fri" sikt åt alla håll.

// Joakim
Listadmin BMWPower
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Jag har inte hajfenan på min men jag har däremot gps och vad jag har förstått så ligger antennen för radion i bakrutan och för gps:en i hatthyllan för BMW handlaren sa åt mig att undvika att lägga grejjor på hathyllan just för att undvika störninga av gps:en.

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Hej Robban

Hur gick det med din telefon? Vad var det för konstig laddande hållare utan inbyggd spänningsomvandlare? Låter hellurigt juh. Alla vi har på jobbet levereras klara för 12 volt.

// Joakim
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...eftersom moden skifter "4" ganger i året er det måske ikke så smart at feste div. attributter på bilen der kræver store reparationer på bilen ved neste modeskifte.

...nogle der mindes den såkaldte personlige ”styling” fra midten av 80 tallet...typisk signal rød MB 190E med div. vinger, antenner etc...der kører ikke mange av de bilerne på vejene i dag !

V-max
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Joakim: Jo det gick bra får en ny lur imorgon. Problemet var att det blev en liten special lösning då jag hade en vanlig ciggkabel sedan tidigare så skulle de använda den att dra permanent ström (inte från cigguttaget) och då var de tvunga att klippa bort den delen som man sätter i cigguttaget och i denna så sitter motståndet..De borde förstås tänkt på detta ändå.... vilket de också erkände efteråt...Men jag fick ju en T68i istället för en T68 så jag gråter inte:)

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Robban: Bra att det löste sig. Uppgraderingen till "i" kunde jag fixat gratis åt dig :c)

// Joakim - med 6310i =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.