AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
957

Luktar bensin vid oljebytet

no
5
nookie
330 CI e46 -2001
Hejsan.

Förra veckan bytte jag oljan på min bil och då kände jag hur det luktade bensin i motoroljan som
jag har bytt. Jag vet väldigt lite om bilar och därför undrar jag vad kan detta bero på och är det nåt som är allvarligt samt hur kan man åtgärda det.

Tack på förhand.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inget är 100% perfekt i mekanikens värld. I motorns förbränningstakt när högt tryck råder i en cylinder pressas förbränningsgaser ut via kolvringar och till viss del ventiltätningar ("blow-by").
Det som är i gasform ventileras bort av vevhusventilationen. Vid kallkörning går motorn lite fetare. Kan tänkas det hamnar lite oförbränd bensin i vevhuset då.
Så länge inte oljeförbrukningen är hög eller annat är det nog ingen fara.
no
5
nookie
330 CI e46 -2001
Hej Anders,

Tack för ditt svar.
Det som jag har märkt dock är att oljeförbrukningen har varit hög innan oljebytet då jag var tvungen att fylla på olja vart 3:e månad eller något sådant.
Dock blir det väldigt korta sträckor som jag kör ofta.
Jag skall kolla nu oljan under uppsikt nu när jag har gjort bytet men p.g.a att oljeförbrukningen har
varit hög "tycker jag" har du nåt tips vad som antas kan vara fel?

Tack på förhand.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är mycket sällsynt att en M54:a drar mycket olja p.g.a. dåliga kolvringar el. ventiltätningar.
Däremot kan vevhusventilationen klägga igen rejält då vattenånga (som är en stor del av förbränningsgaserna) kondenserar i ventilkåpa och ventilationsslangar vintertid. Ibland fryser det till proppar också. Vevhusventilationen innehåller en oljeseparator som sitter under insuget. Den skall separera olja i ventilationen och leda den tillbaka till tråget via en förgrening längst ner på oljesticksröret. Där finns en smal passage som brukar klägga igen och då smygdricker motorn olja via insuget där normalt bara vevhusgaser skall dras in.
En till två liter olja mellan ordinarie serviceintervall brukar de flesta M54:or vilja ha. Är det mer skulle jag nog kolla vevhusventilationen.
Mer läsning, sök "vevhusventilation"
no
5
nookie
330 CI e46 -2001
Det som jag sett under vintern är just vattenånga eller om man säger något gult när man lyfte oljelocket. Men då kan jag vara lugn nu.. pjuh.. tackar... tack så mycket för utförligt svar.. nu är det bara tuta o köra på =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.