|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag rotade i manualen för att kolla prestandan på bilen (325i) och såg att bilen gjorde 0-100 på 8,3 sek med en automatlåda och 7.2 med en manuell låda, varför är det så ? Alla andra värden så som 0-50 80 - 120 var samma fast 0- 100 var annorlunda med en hel sekund, varför tappar automat lådan prestande när den går mot 100 jämfört med manuell? hur kan det gå till ? Jag förstår att lådorna är annorlunda konstruerade men varför blir det sån skillnad ? BMW,The Ultimate Driving Machine ! | |
|
Det tar väl en stund för momentomvandlaren att få fart på bilen, jämfört med att bara dumpa kopplingen i en manual och bilen sticker iväg. Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Om man väljer att växla själv med automaten slipper man fördröjningen då växeln ligger i direkt (1:an). Mvh | |
|
Skulle kunna tänka mig att den manuella lådan når 100 km/h på tvåans växel medans steptronicen inte gör det... MVH Christofer |
|
|
0-100 blir ju snabbare med manuell låda det har vi förstått. varför är då alla adra värden detsamma , så som 0-50 80-120 ? |
|
| Som jag skrev sker den största fördröjningen om man startar på D, Drive. Om man istället växlar lådan manuellt är det högst marginell skillnad då växeln ligger i direkt då du gasar. Mvh | |
| Det är väl fortfarande converter/momentomvandlare i standardbilarna? De stjäl väl lite effekt också, som blir värme i oljan. D.v.s. mer hästkrafter på drivhjulen i en manuell. | |
|
Passo222: huh? menar ni att på original lådorna så är det en såpass fördröjning i D medans det inte är när man kör manuellt, och att det skulle vara orsaken till att bilen är slöare 0-100 än en manuell växlad? skillnaden i acc 0-100 är ju pga att lådan börjar dra vid 2000 o inte slirar upp den som manuell.. eller är det nån typ av slirlåda i nya BMW? |
|
| Vad jag menar är, utan att vara expert utan vad jag själv upplever, är att i D-läge segar den iväg. När man släppt bromsen får man avakta lite innan växeln så att säga läggs i och sedan gasa medan i manuella läget svarar den direkt. Om det påverkar tiden 0-100 vet jag ej då jag inte klockat men då den sticker iväg direkt utan att sega så borde ju det göra något på tiden. Att det skulle krävas 2000 varv innan den börjar dra är inget jag känner igen, tycker den drar direkt från tomgång ca 750 v. Mvh | |
|
Då är vi väl överens att det är någon slags fördröjning med automat från ettan, förmodigen är det momentomvandlare som dröjer.. Jag med känner att den sticker någonstans mellan 500 till 1000 v, 2000 låter för mycket.. BMW,The Ultimate Driving Machine ! |
|
|
Jag har testad både 325ia och 335d 0-100 i både D, DS samt manuell och skillnaden var marginell, endast någon tiondel skilde mellan växlingslägena. Däremot var min gamla 330 med manuell låda betydligt snabbare än polarens 330ia med samma motor och effekt. Tror dagens lådor är snabbare. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Manuell låda har ju högre utväxling på ettan, för som sagt du dumpar kopplingen direkt på ettan vilket kanske kan förklara tiden 0-100. Det kanske också beror på att momentomvandlaren segar en aning vi starten som "försämrar" tiden med automot lådor.. Säg såhär: 320i e46 med manuell låda vs 325 e46 med automat ( utan sport och manuell), vilket drar längst tror ni ? BMW,The Ultimate Driving Machine ! |
|
|
325i är klart snabbare, även om den måste dras med en automatlåda. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Och där hade jag fel! Enligt APs modellguide tar det 8,2 s för 320i att nå 100. Samma hastighet nås i en manuell 325i på 7,2 s. För automatväxlad dito tar det 8,3 s! Detta ändrar ju bilens karaktär rejält. Jag tror nog jag kommer att fortsätta att röra om i tanken själv under många år framöver! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Fast med manuell är problemet med att växla optimalt för att erhålla snabbast accelerationen. Något som långt ifrån alla klarar av. Frågar man här vad som är mest optimalt varvtal att växla vid för en specifik modell kommer det ges många olika svar. |
|
| Vid max acc gäller väl växling precis före rödmarkering oavsett motor. Varje motormodell har väl sin egna rödmarkering på varvräknaren. Eller har jag fel? | |
| Jag vill mer påstå att motorns effektkurva avgör när man ska växla och den är långt ifrån linjär. | |
|
Jasko76.. Vad är då meningen med att köpa en bil med större motor ( mer vrid och hästar) om den inte ska vara snabbare pågrund av automatlåda. 0-100 är nog detsamma mellan 320i och 325i, men om man ändrar till manuell läge eller till och med sport så borde ju den göra 7.2 som 325 gör med manuell lådor ? Alla andra värden är ju den snabbare än 320, tredje växeln till exempel.. BMW,The Ultimate Driving Machine ! |
|
| Men man kör bekvämare med automat, och slipper farbror blå vid buskörning | |
| Ismo, hur menar du att automatlådan gör att man slipper farbror blå? | |
| Ingen mer än jag som vill kännas vid effektförluster i momentomvandlaren som orsak till att det axar lite lusigare? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.