AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.341

BMW e46 eller inte?

Sida 1 av 2
Tja,

Jag sålde min Opel Vectra för ett par veckor sen och har sedan dess jagat en framförallt roligare bil att åka med.

Sneglat mycket på BMW 325, 328, 330 med e46-karossen, mycket fina bilar, det som tar emot lite är försäkringskostnaden, skulle kosta mig runt 10 papp om året för en BMW 330.

Har även sneglat lite på Saab 9-3 SS och SC, Audi A3,A4 eller Golf GTI. Prisklass runt 100 papp.

Jag har även två kids som vill åka med, så Coupe-modellerna går nog dessvärre bort, även fast jag gillar framförallt BMW 330 coupe bäst. Vill även kunna få plats med brädan på vinterhalvåret :)

Så med ovanstående i beaktande, vad ser ni utifrån era erfarenheter skulle bli ett bra bilköp?

/Erik

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Hej.
Jag har en 325ci (se profilen) och baksätet är stort nog för 2 barn, fast det är naturligtvis lite svårare att ta sig in i baksätet utan bakdörrar. Har min windsurfingbräda i bilen på sommaren, så en snowboars får lätt plats om du fäller halva ryggstödet. Billigast försäkring för mig just nu är bmw original samt villaägarna! Så kolla en extra gång på coupémodellerna. Ex: Länk

/Janne

Surf Or Die!!!
D-
64
D-c-k
Bmw 330ci och Bmw 520i
Köp 330ci :)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
330 motorn är grym, har tyvärr själv ingen. Fördelen med 2 dörrar och barn är att de inte kan smita ut hur som helst.

BMW CS #5206
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Barnspärr i bakdörrarna har väl varit standard sedan bilar med 4 dörrar började byggas?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jo, men det skall användas också. Sen har man mer koll så det inte blir nåt dörruppslag på bilen jämte. De flesta dörruppslag jag fått har varit efter bakdörrar, och de är inte fina.
Jag menar bara att fyra dörrar är inget tvång för att man har barn.

BMW CS #5206
"Jag menar bara att fyra dörrar är inget tvång för att man har barn." Min fru borde läsa det där, men det ÄR jobbigt att spänna fast barn i bilbarnstolar, även i en sedan. Hur fungerar det med en kupé?

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Köp en 330 touring...det gjorde jag :)

Frasse
Ni
958
Nip
320i-04
Försäkring - kolla om ditt bolag har option för att hålla sig inom Nordiska länderna. Det reducerade min med 30% att göra det.

Sedan, behöver du vagnskada?

Det är väl 30% till sådär.

I området med mycket skadegörelse kanske det är nödvändigt. Annars är det väl bara om du själv är skyldig till olycka man är rökt utan vagnskadebiten.

Jag kör bara 320 och bor väl inte i dyraste regionerna men Moderna Bil har någorlunda tillval man kan välja/avstå från. Kör man bara bilen själv är ett.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Med bakåtvänd barnstol är det besvärligt med 2 dörrar, min grabb är så stor att han tar på sig bältet själv, och då är det lättare.

BMW CS #5206
Tack för alla bra svar:)

Mina kids är 7 resp 10 så det behövs inga barnstolar, tänkte mest på att det är smidigare att slänga in dem i bilen med 4-dörrars :).

Nip, ja visst finns ju alltid alternativet att avstå från vagnskadeförsäkringen, men drygt om det skulle smälla och man inte är helförsäkrad.

/Erik
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vill du åka billigt köp en 320, kostar inget i försäkring (nästan).
Med 2,2 liters 170hk duger den till vardags.

Och jämför man Saab 9-3SS med en E46 är det stor skillnad, BMW'n har den tyska kvalitetskänslan medans Saaben känns som en korean...
Ja, 320 är ju helt klart oxå ett alternativ.

Haha skön jämförelse BMW vs Saab. Jag håller med dig, har dessutom haft Saab tidigare och det skulle bara av den anledningen vara kul att köra nåt annat ett tag.

Skönt nickname btw :)
An
74
André S
E91 325iT M-sport -10
Det där med att 320 inte kostar nå i försäkring är nog en åldersfråga ;)
För mig som är snart 22 kostar min coupé över 10k/år.

Klart du ska ha en coupé, Kidsen måste ju tycka att det är fränare ;)
Kollade runt lite. 900 kronor per år skiljer mellan 320 och 330, helt OK tycker jag. 5400 och 6300 för respektive modell. Det skiljer 2dl per 100 km i förbrukning. Lägg därtill 330ans fantastiska prestanda övertag och saken är ganska solklar.

Vorsprung durch freude am fahren
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
För mig kostar 320:n 6000:-/år. 330 skulle kostat 10000:-/år

Det gjorde mitt val enkelt.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Till Dragon:

Länk

En fin 325 -03.

Byta upp sig? Till vad då?
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Har en 330 till salu,
kostar mig 9500:- om året på trygghansa.

Länk
Ja, jag måste villigt erkänna att det är 330:n jag siktat in mig på.
Xash, din var klart snygg :) Har kollat den här oxå, killen har sänkt den från 142-120 papp nyligen. Gått lagom långt för en 01:a, men den är importerad, ska man passa sig för såna??

Länk

Annars är denna jättefin och har bara rullat 8.800 mil, men det var många intresserade såklart, tror tyvärr jag är för sent ute, ska kika på den imorrn.

Länk

/Erik
Xa
47
Xash
325D E91 -10
Nej då Erik, du ska inte vara rädd för importbilar. Jag har ägt en del importbilar, och aldrig haft några större problem med dem.
Fördelen dock med importbilar är att de oftast inte är körda på vägsalt. Men bil som bil. Sv-såld kan ju vara i sämre skick än en import.
Nackdelen med import är att folk oftast prutar på det när man ska sälja.

Den var fin den du länkade till, kan vara värt att titta på den.

/Xash
Ja, jag ska högst troligen titta på båda dessa bilar så får vi se, förr eller senare så hittar jag drömbilen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.